Her kan du styre toppfarten med smarttelefonen

Vanlig småbil? Nei, dette er noe helt annet. Se bildene:

Den ser ikke så uskyldig ut. Og det er den heller ikke. ABT RS3-R Sportback har nemlig blitt trimmet til 500 hestekrefter.
Den ser ikke så uskyldig ut. Og det er den heller ikke. ABT RS3-R Sportback har nemlig blitt trimmet til 500 hestekrefter.

Audi A3 er i utgangspunktet en fornuftig og kompakt bil - med en snill og gjerrig motor under panseret. Men det finnes noen hissige varianter, også.

S3-utgaven har for eksempel 310 hestekrefter – mens RS 3 kan vise til 400. Da begynner det å bli riktig så hårete. RS 3 satte like godt ny rekord rundt den legendariske racerbanen Nürburgring Nordschleife i kompaktbilklassen da den ble lansert.

Men det er likevel ikke hårete nok for ABT. Den anerkjente Audi- og VW-tuneren har derfor gått løs på den lille rakkeren – og gjort den enda noen knepp heftigere ...

Toppfarten på bilen kan justeres med en egen App.
Toppfarten på bilen kan justeres med en egen App.

Toppfart styrt av App

ABT RS3-R Sportback heter den grønne villbassen du ser bilder av i denne artikkelen. Den har fått anabole steroider nok til å by på 500 hestekrefter.

RS3 klarer 0-100 km/t på bare 3,7 sekunder. ABT RS3-R forlater den ganske greit i et lyskryss, likevel. Den gjør nemlig samme øvelse på bare 3,3 sekunder. Da er vi i superbil-territorium.

Dessuten har du ved hjelp av en egen App, muligheten til å overstyre den sperrede toppfarten på 250 km/t. Dermed kan du via smarttelefonen sørge for at bilen klarer 300 km/t.

Test av nye Audi RS 3: Særlig én ting gjør Audis nye leketøy ekstra morsomt

Hekken avslører at dette er en RS 3 utenom det vanlige. Her er det fire sorte enderør på eksosanlegget.
Hekken avslører at dette er en RS 3 utenom det vanlige. Her er det fire sorte enderør på eksosanlegget.

Kun 200 eksemplarer

Fristende? Det skjønner vi godt. Men dette blir eksklusive greier. Kun 200 eksemplarer blir bygget.

– Du kan ikke sitte på gjerdet alt for lenge. Plutselig kan vi være utsolgt, sier ABT-sjef, Hans-Jürgen Abt.

Spesialmodellen er forresten ikke bare pumpet full av hestekrefter – den har fått en rekke visuelle oppgraderinger. Noe av det du vil legge merke til er takspoiler, diffusor og svarte felger.

ABT har også utstyrt RS3-R med et eget eksosanlegg, nye dempere og ekstra avstiving av karosseriet.

(Se flere bilder av RS-3 R øverst i artikkelen).

Les testen av forrige generasjon RS 3 her

Grønne detaljer går igjen også i interiøret.
Grønne detaljer går igjen også i interiøret.

Lang historikk

Ikke hørt om ABT? De har faktisk historie som strekker seg helt tilbake til 1896. Men ABT Tuning ble opprettet i 1967 – og fra 1980 har de tilbudt tuning til vanlige biler.

De regnes nå av mange som verdens fremste spesialist på trimming av VW og Audi.

Og de driver ikke bare med trimming av motorer. De tilbyr også styling og et rikt utvalg av felger.

Dette er den raskeste bilen Audi noensinne har laget

I Norge

I skrivende stund dukker det opp totalt 14 biler, om du bruker søkeordet ABT i bilseksjonen på finn.no.

Den kanskje mest spesielle av disse er en Audi R8 som har fått en kompressor montert av ABT. Alt er godkjent og TUV-papirer medfølger.

Via ekstra pustehjelp har V8-motoren på 4,2 liter plutselig fått økt effekten fra 450 hestekrefter til 560.

Ifølge annonsen ble det bygget 35 utgaver – og det skal kun være 12 gjenværende av disse. Så her snakker vi potensielt samlerobjekt.

Du får et synlig bevis på tuningen montert på dashbordet.
Du får et synlig bevis på tuningen montert på dashbordet.

Video: Se vår test av nye Audi RS 3 her:

Dette blir en av Audi-historiens viktigste modeller