Bekreftet: Barskingen kommer til Norge – i et begrenset opplag
Ford har hatt stor suksess med offroad-barskingen.
Ford røper nå at den legendariske SUV-en, Ford Bronco, kommer til Europa i et begrenset antall. SUV-en er utviklet for å komme seg frem over alt – og blir tilgjengelig i Norge mot slutten av 2023.
– Bronco er Fords tøffeste og mest allsidige terrengkjøretøy. Etter den enorme suksessen til nye Bronco i USA, gleder vi oss til å tilby den også til våre europeiske kunder, sier Matthias Tonn som er leder for import av Ford i Europa.
Med et lett gjenkjennelig design både på eksteriøret og interiøret har SUV-en klare referanser til den første Bronco-modellen fra 1966.
G.O.A.T
I 2020 reintroduserte Ford den ikoniske Ford Bronco i Nord-Amerika. Det skjedde etter 25 års fravær. Målet var da – som nå – å tilby en bil som representerer maksimal frihetsfølelse og moro - samtidig som den er egnet for alle typer friluftsaktiviteter.
Takket være et sofistikert firehjulstrekksystem og kjøreteknologier som Trail Control, med opp til syv kjøremoduser, lever nye Bronco opp til kallenavnet som den første generasjonen fikk: G.O.A.T (Goes Over Any type of Terrain)
Bronco tilbyr flere unike funksjoner, som avtagbare paneler og integrerte festepunkter – spesialdesignet for tilbehør.
Les mer om nye Ford Bronco her
Avtagbar hardtop og dører
Nye Bronco kommer med en avtagbar hardtopp – komplett med et lyddempende lag for mer komfortabel kjøring. Hardtoppen kan også deles i fire paneler. Dørene kan ved hjelp av et enkelt verktøy og åtte minutters jobb fjernes helt.
Rammeløse vinduer på dørene er med på å redusere vekten.
Ford Bronco kommer også med avtagbar frontgrill og støtfanger som gjør det lettere å lage bilen personlig – og ikke minst for å bedre offroad-egenskapene.
Nå skal denne tøffingen bli virkelighet
Unike kjøreegenskaper
Selve "offroad-hjernen" er et Terrain Management System. Her finnes det ulike kjøremodus– som Normal, Øko, Sport og Glatt. I tillegg er det egne G.O.A.T terrengmoduser som Gjørme/hjulspor, sand og et racinginspirert Baja-modus.
Hver av modusene optimaliserer gass, gir og styrerespons for å passe kjøremiljøet.
Bronco kommer også med muligheten for å skifte mellom tohjulsdrift og firehjulsdrift manuelt mens du kjører, eller du kan la systemet selv velge hva som er best avhengig av forholdene.
Differensiallås bak er standard, og tilbys som ekstrautstyr foran.
Nei – dette er ikke noen vanlig pickup
En-pedal offroad
Bronco kan fås med en Trail Toolbox, en pakke med flere sofistikerte terrengteknologier. Med Trail Control velger føreren en hastighet på opptil 31 km/t hvor bilen selv styrer akselerasjon og nedbremsing, slik at sjåføren kan fokusere på å styre gjennom vanskelig terreng.
Trail Turn Assist reduserer svingradiusen med opptil 40 prosent ved terrengkjøring på steder hvor det er trangt å komme frem.
Trail One-Pedal gjør at fører kan akselerere og bremse med gasspedalen. Det gjør det enklere å kontrollere bilens hastighet når det kjøres under krevende forhold.
Brukt Ford F-150 Raptor: – Denne drømmer mange om
Tøff utenpå – tøff inni
Førermiljøet i Bronco matcher det tøffe og funksjonelle eksteriøret. Alle fysiske brytere i kupeen er silikonforseglet og er enkle å rengjøre. Det er også praktiske håndtak å holde seg fast i.
Et 8 tommers delvis instrumentpanel er koblet sammen med en 12 tommers berøringsskjerm i midten av bilen. Trådløse programvareoppdateringer gjør bilen og dens teknologier bedre over tid.
Apple CarPlay og Android Auto 5 er sammen med et B&O Premium Sound Lyd-system med 10 høyttalere som standard, inkludert en subwoofer.
Dessverre for norske kunder leveres den kun med 2,3-liters bensinmotor på 300 hestekrefter. Dermed blir det mye avgifter ...
Video: Ford F-150 Raptor som bruktbil: – Steintøft!