Verdenspremiere: Dette er mye elbil for lite penger

KØBENHAVN (Broom/TV 2): Stor Citroën-suksess blir større.

Citroën har hatt stor suksess med sin elektriske ë-C4 her hjemme i Norge. Rundt 2.000 eksemplarer har den franske produsenten solgt av modellen så langt.

Det er ikke bare i elbil-landet Norge bilen har hatt stor suksess. Den har solgt godt i det sterkt voksende elbil-markedet i hele Europa. Faktisk enda bedre enn hva produsenten selv hadde turt å håpe på.

Nå får den en storebror: ë-C4 X.

Verdenspremieren på nykommeren finner faktisk sted i den danske hovedstaden – København. Vi er selvfølgelig til stede under den høytidelige avdukingen.

ë-C4 X heter den og da ligger det jo i kortene at den bygger på suksessmodellen ë-C4.
ë-C4 X heter den og da ligger det jo i kortene at den bygger på suksessmodellen ë-C4.

Bedre plass

Den nye X-modellen av ë-C4 er hele 25 centimeter lengre enn den opprinnelige. Vi snakker om 460 centimeter mot 435. Dermed blir plassen betydelig bedre, primært i baksetet og bagasjerommet. Sistnevnte rommer hele 510 liter. Det er veldig bra!

ë-C4 X er en firedørs bil. Citroen selv kaller den en firedørs coupe – og ikke en sedan. Uansett hva man velger å kalle den, bagasjelokket er sedan-typisk. Det vi si at bakvinduet ikke følger med opp og at bagasjerommet dermed får en noe begrenset åpning – akkurat på samme måte som på Tesla Model 3. Den er i samme segment som nye ë-C4 X, når det gjelder størrelse og karosseriutforming. Sammen med Polestar 2, selv om sistnevnte har stor bakluke.

Citroën begrunner valget med komfort. En bil med denne løsningen er mer støysvak og mindre var på resonans og hjulstøy bakfra. Dessuten blir karosseriet mer vridnings-stivt.

Les også: Selger godt i Norge – nå er ny modell på vei

Bilen omtales av Citroën som en firedørs coupe. Legg også merke til «offroad-stylingen» med plastbeskyttelse nederst på karosseriet, rundt hjulbuene og den relativt høye bakkeklaringen på 15,6 centimeter.
Bilen omtales av Citroën som en firedørs coupe. Legg også merke til «offroad-stylingen» med plastbeskyttelse nederst på karosseriet, rundt hjulbuene og den relativt høye bakkeklaringen på 15,6 centimeter.

Crossover

Utvendig legger man merke til at bilen er relativt høyreist og at den har typiske offroad-detaljer som sort beskyttelse-plast på nedre del av karosseriet og rundt hjulbuene. Den får dermed et crossover-aktig og små-bøst utseende. Om den har firehjulsdrift? Nei, dessverre. Ikke noe tyder på at den vil få det.

Citroën forteller oss, med smått pompøst ordvalg, at de med nykommeren ønsker å tilby "en unik, elegant designtilnærming for kunder som ønsker et alternativ til kombi- og SUV-tilbud i det rimelige mellomstore bilmarkedet".

Dette er nytt på X-modellen. Nemlig den forlengede bakenden, som gir god plass i baksetet og klasseledende bagasjerom.
Dette er nytt på X-modellen. Nemlig den forlengede bakenden, som gir god plass i baksetet og klasseledende bagasjerom.

Fyller et tomrom i modellrekken

– ë-C4 X skiller seg ut fra mengden. Den beholder rundheten og formspråket som er umiskjennelig Citroën foran. Men når du kommer rundt bilen kan du se at silhuetten er veldig forskjellig – mye mer dynamisk og spennende, sier Citroëns designsjef Pierre Leclercq.

– Vi ønsket å legge til lengde for å gi ekstra komfort i baksetet og samt et stort bagasjerom for å møte behovene til kunder som ønsker det. Men uten å få bilen til å se boksete eller klumpete ut. Vi ga bilen en elegant fastback-taklinje som strekker seg sømløst inn i bagasjelokket og deretter ned gjennom det skulpturelle bakpanelet og ned til støtfangeren bak, legger en ivrig og engasjert Leclercq til.

Størrelsesmessig plasserer bilen seg omtrent midt i mellom dagens C4 og C5. Den fyller dermed opp et "tomrom" i modellrekken.

Les også: Dette bør du vite om elbil i varmen

Slik ser nykommeren ut rett fra siden.
Slik ser nykommeren ut rett fra siden.

Rekkevidde og ytelser

Vårt inntrykk etter å gått noen runder rundt bilen og studert den fra ulike vinkler er at bilen er relativt pen og harmonisk, men likevel temmelig ordinær og uten noen stor wow-faktor.

Rent teknisk deler X-en det aller meste av teknikken med lillebror. Samme motor, plattform, batteri og ladehastighet. I praksis vil det si: Forhjulsdrift, batteri på 50 kWt, motoreffekt på 100 kW / 136 hestekrefter, dreiemoment på 260 Nm. Ladehastigheten er på maksimalt 100 kW.

Ikke noe av dette skremmer vettet av konkurrentene.

Rekkevidden oppgis til 360 kilometer, mens strømforbruket er oppgitt til 14,3 kWt/mil.

Modellen vil for øvrig også bli tilgjengelig med både bensin- og dieselmotorer. Men her hjemme er det kun elbilutgaven som gjelder.

Les også: De har utviklet en reservekanne for elbiler

Interiøret er moderne og pent og har det nye My Citroën Drive Plus infotainmentsystemet.
Interiøret er moderne og pent og har det nye My Citroën Drive Plus infotainmentsystemet.

Familiebil

Citroëns helt nye My Citroën Drive Plus infotainmentsystem, som nylig ble introdusert på flaggskipet Citroën C5 X, vil også bli å finne ombord i C4 X. Utover det bys det på lite nytt.

Men setene er gode å sitte i både foran og bak. Det er lagt mye vekt på komfort og ergonomi forteller Citroën-ingeniørene. Plassen er raus foran og god, men ikke mega-stor i baksetet, som man kan få inntrykk av under presentasjonen. Jeg på 192 cm, får greit plass, men takhøyden er helt i grenseland for meg. De siste hårtustene jeg har igjen på toppen av hodet subber i taktrekket ...

For barn og unge, vil jeg likevel beskrive plassen her som stor. Det samme med bagasjerommet. Det store diskusjonstemaet her var ikke plassen, men bagasjelokk-løsningen. Den setter noen klare begrensinger i forhold til det rent praktiske. Selvfølgelig kan baksetene slås ned. Det hjelper godt. Og hvor ofte kjører du egentlig rundt med en vaskemaskin i bagasjerommet på bilen? Verre er det kanskje for de som ønsker å ha med et hundebur.

Som den mindre C4-en – heller ikke denne kan trekke tilhenger og den her heller ingen "frunk" (bagasjerom foran).

Den kommer i to utstyrsvarianter. Feel og Shine. Det som skiller de to er primært skinnseter, adaptiv cruisekontroll, skiluke i bakseteryggen og oppvarmet frontrute.

Les også: Ladetrikset er kjempesmart – men ikke alltid lett å finne ut av

Med sine rause 510 liter var størrelsen på bagasjerommet ikke gjenstand for noen diskusjon. Adkomsten til det derimot – det ble diskutert.
Med sine rause 510 liter var størrelsen på bagasjerommet ikke gjenstand for noen diskusjon. Adkomsten til det derimot – det ble diskutert.

Prisgunstig

Interiøret er moderne, intuitivt og greit og man kjenner seg igjen fra "lillebror". Bilen kan leveres med HUD (Head Up Display) av billig-typen, med plastskjerm. Litt billig bærer også interiøret preg av å være. Det er en del bruk av hardplast og ikke altfor påkostede materialer flere steder. Blant annet på dørtrekk, dashbord og midtkonsoll. Uten at det er skjemmende, eller noe stort problem.

Dette speiles naturlig nok også i bilprisen, som forventes å bli "hyggelig" i følge importøren.

– Den er ikke endelig fastsatt enda, men det er grunn til å tro at vi vil på en startpris på startpris på rundt 20.000 kroner mer enn dagens ë-C4, det sier Stein Pettersen som er PR og informasjonssjef for den norske importøren.

Citroën ë-C4 X

Motor: 1 x eklektisk.

Effekt: 100 kW / 136 hk.

0-100 km/t: 9,5 sek.

Toppfart: 150 km/t.

Batteri: 50 kWt.

Rekkevidde: inntil 360 km.

Strømforbruk: 14,3 kWt/mil

Lading: 100 kW maks.

L - H - B: 460 – 153 og 1 80 cm.

Bagasjerom: 510 liter.

Tilhenger: Nei.

Pris fra: Ikke oppgitt - men anslås å starte på rundt 320.000 kroner.

Det vi si en startpris på rundt 320.000 kroner, eller der omkring, mens man etter alt å dømme får en svært velutstyrt toppmodell for noe rundt 350.000 kroner.

Om det blir slik er dette mer enn 30.000 kroner billigere enn Polestar 2 og nesten 100.000 kroner billigere enn Tesla Model 3. ë-C4 X, byr i tillegg på bedre plass, men den taper noe på ytelser, ladehastighet, og rekkevidde.

Les også: – Porsche og Tesla – de kan ikke sammenlignes

Mye elbil for lite penger

– Nye ë-C4 X vil komme til Norge rundt årsskiftet og det gleder vi oss til. Bilen blir et fin supplement i dette, segmentet. Vi regner med å selge rundt 500 slik biler i året, avslutter Pettersen.

Basert på det vi fikk se på avdukingen, er dette er mye elbil for lite penger. Særlig når det gjelder plass.

Vi har ikke kjørt bilen, men blir svært overrasket om Citroën har tuklet det til når det kommer til komfort. Det er tross alt en paradegren for den franske produsenten, selv om akkurat denne bilen produseres i Madrid, Spania, ved Stellantis sitt anlegg der.

Vi kommer selvfølgelig tilbake med test av bilen, så fort det lar seg gjøre.

Les også: Her er elbilene som gir mest rekkevidde for pengene

Video: Her kan du ser mer av den nye Citroën ë-C4 X