Har blitt en glemt bil – nå får du denne rimelig

Billigbil: Outlander er kompakt SUV med sju seter.

Hva får du egentlig av bruktbil fra 25.000-100.000 kroner? Det ser vi i Broom nå nærmere på. Vi har samlet et knippe av typiske billigbiler og gir deg våre beste råd: Hva bør du vite om dem, hva som er plusser og minuser og ikke minst: Hva du bør se opp for.

Denne gangen er bilen andre generasjon Mitsubishi Outlander, i sin tid en stor salgssuksess i Norge:

Hva bør du vite om Outlander?

De fleste av oss forbinder nok nå Mitsubishi Outlander med ladbar hybrid. Men før denne versjonen kom, hadde Mitsubishi også suksess med forgjengeren i Norge, nærmere bestemt det som var andre generasjon Outlander.

Den kom på markedet i 2007 og solgte svært bra i flere år. Oppskriften var perfekt for norske kunder den gangen: En relativt stor og rommelig SUV med mulighet for sju seter, nøysom dieselmotor og hyggelig pris.

Nå har dette blitt en glemt bil, samtidig som alderen gjør at tidlige eksemplarer har begynt å forsvinne ut.

Mest vanlige motorisering er 2-liters diesel som Mitsubishi kjøpte fra Volkswagen. 140-hesteren støyer litt, men passer bilen bra. Denne Outlanderen har også et relativt avansert firehjulstrekksystem. Du kan velge mellom forhjulstrekk eller automatisk styrt 4x4. Dessuten kan du låse kraftfordelingen på 50/50 foran og bak. Dette er bedre enn det de fleste konkurrentene var utstyrt med.

Med alle sju setene i bruk er bagasjeplassen svært begrenset. De to bakerste setene kan felles ned i gulvet. Som femseter er det plass til mye bagasje.

Ute på veien merkes det at dette ikke er noen veldig påkostet bil. Kjøreegenskapene er midt-på-treet og ikke særlig inspirerende. Interiøret bærer også preg av billig-løsninger, men er samtidig funksjonelt.

Enda eldre Outlander? Les mer om den her:

Interiøret sladrer om at dette ikke var noen spesielt påkostet bil. Men relativt funksjonelt er det.
Interiøret sladrer om at dette ikke var noen spesielt påkostet bil. Men relativt funksjonelt er det.

Hva må du betale?

Vi snakker altså bil som kan være inntil 15 år gammel. Det betyr at vi starter på vrakpant her. For rundt 10.000 kroner kan du få en bil som betegnes som «reparasjonsobjekt». Enten kommer den med en rikholdig liste fra nylig EU-kontroll – eller er det straks tid for en EU-kontroll dagens eier neppe gleder seg til. Kjøper du en slik bil, er det egentlig et must å kunne mekke en god del selv.

For opp mot 50.000 kroner, kan du finne relativt velholdte eksemplarer som ikke har gått stygglangt, noen mellom 150.000 og 200.000 kilometer.

Øker du til 100.000 kroner er det mye å velge mellom og da er det absolutt mulig å finne eksemplarer som ikke bør by på altfor mange negative overraskelser de første årene.

Servicehistorikk er grunnleggende viktig her. Kilometerstand er naturligvis også viktig. Men med mindre den er astronomisk, er det viktigere at bilen har blitt godt fulgt opp underveis.

Honda CR-V var en tøff konkurrent den gangen

Baklykt-designet hadde Mitsubishi rappet fra Lexus, de ganske firkantede linjene ga god innvendig plass.
Baklykt-designet hadde Mitsubishi rappet fra Lexus, de ganske firkantede linjene ga god innvendig plass.

Hvem kjøpte den som ny?

Outlander har alltid vært et utpreget fornuftskjøp. Naboen ble nok hverken misunnelig eller veldig imponert når du kom i et nytt eksemplar av denne modellen. Muligheten for sju sitteplasser var gull for mange barnefamilier. Enten du hadde tre-fire unger eller ville ha mulighet til å ta med halve fotballaget til trening eller kamp.

Pluss

Praktisk og fleksibel sjuseter – mange av konkurrentene har bare fem seter.

Minus

Mye billig plast i interiøret, støyende og ikke veldig komfortabel.

Dette sier Broom-Benny om denne Outlander-generasjonen

Prisene starter nå på vrakpant. For rundt 100.000 kroner er det mange kurante biler å velge mellom.
Prisene starter nå på vrakpant. For rundt 100.000 kroner er det mange kurante biler å velge mellom.

Hvor galt kan det gå?

Kjøper du nederst på prisskalaen her, kan i teorien det meste gå galt. Her bør du nok ikke ha lenger tidsperspektiv på eierforholdet enn til neste EU-kontrolll og ta alt annet som en ren bonus.

Fra 50.000 kroner og oppover, blir det mye mer kurant bil. Sjekk serviceheftet og om slitedeler er byttet. En fersk EU-kontroll er også en stor fordel. Da kan billig Outlander være et ganske trygt kjøp. Byggekvaliteten er generelt god og bilen er også ganske enkel og ukomplisert, det er ikke så veldig mye som kan gå galt her.

Her takket denne Outlanderen for seg i Norge

Hva skal du se opp for? Se mer i videoen under: