En av de morsomste elbilene du kan kjøpe

– Du glemmer helt at du kjører elektrisk.

Audis elbil-monster trives godt på vinterføre, men det er på tørr asfalt kjøreegenskapene virkelig blomstrer.
Audis elbil-monster trives godt på vinterføre, men det er på tørr asfalt kjøreegenskapene virkelig blomstrer.

Til og med før den ble lansert, fikk Audi massiv oppmerksomhet for sin nye sportsbil og elektriske flaggskip: RS e-tron GT.

I forkant av verdenspremieren florerte det av spionbiler – både med og uten kamuflasje.

Forventingene var skyhøye.

Mange fikk bekreftet det de håpet på da Audi endelig avduket nykommeren i fjor vinter. Her snakker vi heftige ytelser, rålekkert design og sylskarpe kjøreegenskaper.

– Den vakreste bilen jeg noen gang har tegnet, uttalte sjefsdesigner Marc Lichte.

Vi i Broom har testet RS e-tron GT tidligere, men kun på vinterføre. Nå er det på tide å sjekke hvordan råtassen fungerer på tørr og varm asfalt. Kjører den like bra som søskenbarnet Porsche Taycan Turbo S?

Dette er en korttest. Det betyr at vi har testet denne modellen tidligere. Du finner en mer grundig test av RS e-tron GT her.

Batteripakken er på 93,4 kWt (brutto), som gir en rekkevidde opptil 454 kilometer.
Batteripakken er på 93,4 kWt (brutto), som gir en rekkevidde opptil 454 kilometer.

Hva er dette?

Med RS-emblem i grillen og på bakluka, betyr det topputgaven. Og for å gå rett på sak: Bilen er utstyrt med to kraftige elmotorer som til sammen byr på 598 hk 830 Nm.

Med overboost (i 2,5 sekunder) øker effekten til spinnville 646 hk – som gjør dette til tidenes kraftigste serieproduserte Audi-modell.

Quattro firehjulsdrift sørger for at kreftene plantes effektivt til bakken. 0-100 km/t er i mål på kjappe 3,3 sekunder!

Norsk bestselger blir ny – nå er prisene klare

Interiøret er ikke like oppsiktsvekkende som Porsche Taycan, men et svært behagelig sted å være. Vi liker godt at Audi har gjeninnført fysiske knapper for klimaanlegget.
Interiøret er ikke like oppsiktsvekkende som Porsche Taycan, men et svært behagelig sted å være. Vi liker godt at Audi har gjeninnført fysiske knapper for klimaanlegget.

Hvordan fungerer det?

Da vi testet bilen i fjor vinter var vi mildt sagt begeistret over totalopplevelsen bak rattet.

Mindre begeistret blir vi ikke når vi endelig kjører bilen på tørr asfalt i strålende solskinn.

Nå får vi en helt annen kontakt med underlaget og de sportslige egenskapene som bor i den. Tross vekten på drøyt 2,3 tonn, oppleves RS e-tron GT som kvikk og tight gjennom svingene.

Trekammers luftfjæring er standard på RS e-tron GT.
Trekammers luftfjæring er standard på RS e-tron GT.

Styrefølelsen er presis og bilen innbyr hele tiden til aktiv kjøring – med et konstant digert glis om munnen.

Det er bak rattet i en bil som dette du noen ganger glemmer helt at du kjører elbil. I stedet blir du oppslukt i de kvasse kjøreegenskapene og ikke minst det eksplosive skyvet.

Gir du flat pedal, er det som å få et realt bank i ryggen.

Sammenlignet med Porsche Taycan Turbo S, som bygger på samme plattform, kjenner vi mye naturligvis igjen på RS e-tron GT. Men Audien føles hakket mer komfortabel, også i den heftigste kjøreprofilen «Dynamic».

På norsk og variabel veistandard, er det kanskje bare en fordel. Skal du derimot virkelig pushe, eller kjøre på bane, merker du at Porsche-ingeniørene har tightet til skruen enda litt mer.

Taycan oppleves enda litt skarpere og mer kjøreglad, men det går også tilsvarende utover komforten. Du får rett og slett ikke i pose og sekk.

Test Porsche Taycan Turbo S: – Ikke alt er perfekt

Bilen har fått mye skryt for designet. Dette oser sportsbil!
Bilen har fått mye skryt for designet. Dette oser sportsbil!

Konklusjon

Vi vil påstå at Audi RS e-tron GT fremdeles er en av de morsomste elbilene du kan kjøpe i dag, i alle fall målt etter kjøreglede og smil per mil.

Hvor fornuftig det er å bruke nærmere 1,6 millioner på en bil med 646 hk og sine praktiske begrensninger, er jo en annen sak. Men noen ganger må bare økonomi og fornuft vike til side...

Les vår første test av RS e-tron GT her

Audi RS e-tron GT

Motor og ytelser:

  • Motor: Elektrisk, én motor på hver aksel
  • Effekt: 598 hk (646 hk ved overboost) 830 Nm
  • 0-100 km/t: 3,3 sek.
  • Toppfart: 250 km/t
  • Forbruk (WLTP): 21 kWt/100 km

Batteri/lading:

  • Batteripakke: 93,4 kWt (brutto) 83,7 kWt (netto)
  • Rekkevidde: 454 km (WLTP)
  • Hurtiglading: 270 kW

Mål, vekt og volum:

  • Lengde x bredde: 4,99 x 1,96 m
  • Bagasjerom: 350 liter + 81 liter frunk
  • Vekt: 2.345 kg
  • Taklast: 75 kg

Pris:

  • Startpris: 1.315.200 kroner
  • Pris testbil: 1.574.030 kroner

Se Abid Raja ta over rattet i Taycan Turbo: