Første test Nissan Ariya: Denne venter mange på

Nissan er endelig klar med SUV-en Ariya. Se video:

Nissan har i drøyt 11 år hatt kjempesuksess med elbilen Leaf. Over en halv million eksemplarer er solgt, og nærmere 70.000 av disse finner du i Norge – fordelt på de to generasjonene.

I år får Leaf endelig selskap av den elektriske SUV-en Ariya. Den så vi første gang på bilmessen i Tokyo tilbake i 2019. Siden da har ting tatt tid – og forsinkelsene vært mange.

Men den japanske bilprodusenten har nå laget noen pre-produksjonsmodeller og gjort disse tilgjengelige for utvalgte deler av pressen. Vi i Norge er således blant de aller første i verden til å få kjøre bilen.

Råskinn

Ariya kommer med to batteripakker og har mellom 215 og 394 hestekrefter. Sistnevnte er riktig så sprek – og kalles passende nok for Ariya Performance.

Rekkevidden varierer fra 350 til 500 kilometer, avhengig av batteripakker og effektuttak.

Den som flest nordmenn har vist interesse for så langt, er utgaven med den største batteripakken på 87 kWt (netto), firehjulsdrift og 306 hestekrefter.

Denne har en startpris på 529.000 kroner – og offisiell rekkevidde på 460 kilometer.

Nissan Ariya: – Kommer til å bli en storselger

Levering

Utleveringene av bilen starter i juni. Varianten med forhjulstrekk og minste batteripakke er første ut.

Til høsten kommer så Ariya med firehjulsdrift og større batteripakke.

Bestiller du sistnevnte nå, er det håp om å få bilen levert i år. Men Nissan tar et forbehold om konsekvensene av halvledermangel. Her er det mange bilprodusenter som blir berørt og opplever forsinkelser.

Derfor vil ikke Nissan ha en diger skjerm på dashbordet

Skiller seg ut

Vi har altså fått kjøre bilen. Basert på dette kan vi slå fast at den skiller seg klart fra tidligere Nissan-modeller på i alle fall tre områder.

I videoen øverst i denne artikkelen får du se mer av det nye og elegante interiøret – og vi ser nærmere på de praktiske egenskapene og plassen.

Video: Her kan du se mer av vårt møte med Ariya:

Les mer om Ariya her