Voldsom interesse – dette sier Skoda om prisene

Nye Enyaq Coupé kommer til sommeren. Se video:

Mandag denne uken var ventetiden omsider over. Skoda avduket splitter nye Enyaq Coupé.

Den elektriske SUV-en så vi først som en knallgul konseptbil tilbake i 2019. Mange har vært spent på om det sportslige og raffe designet faktisk blir videreført på produksjonsmodellen.

Etter å ha sett bilen i virkeligheten, er svaret ja på de aller fleste områder.

Under verdenspremieren av bilen fikk vi også se tidenes første helelektriske RS-modell fra Skoda, nemlig Enyaq Coupé RS.

Dette er toppmodellen, med enda flere designhøydepunkter, firehjulsdrift og 299 hk.

Se video fra avdukingen i Norge øverst i saken.

Den norske Skoda-importøren sier at interessen for nye Enyaq Coupé har vært voldsom, helt siden den ble avduket som konsept i 2019. Dette er den nye RS-versjonen.
Den norske Skoda-importøren sier at interessen for nye Enyaq Coupé har vært voldsom, helt siden den ble avduket som konsept i 2019. Dette er den nye RS-versjonen.

Priser

Det vi foreløpig ikke vet noe om er prisene på nykommeren. De blir klare først ved salgsstart, rett etter påske.

Enyaq Coupé

  • To batteripakker: 62 eller 82 kWt
  • Hurtiglading: 125 kW
  • Rekkevidde: Opptil 545 km
  • Bagasjerom: 570 liter
  • Hengervekt: 1,2 tonn

Den norske importøren sier imidlertid at Skoda skal levere på forventningene om «mye bil for pengene».

Vi i Broom har kontaktet Skoda Norge, om de ikke kan røpe noe mer om hva vi kan forvente. Det har de ikke anledning til å kommentere, men det spekuleres allerede i at Skoda vil legge seg på samme linje som sine søstermerker.

Nye Audi Q4 e-tron og Volkswagen ID.4 og ID.5 bygger på samme plattform som Enyaq og Enyaq Coupé.

Så langt vet vi at prisforskjellen på Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron (coupé-versjonen), er nøyaktig 20.000 kroner. Det spekuleres i at Skoda vil operere med samme prisdifferanse.

Nye Enyaq Coupé kan altså forventes å få et pristillegg på rundt 20.000 kroner, sammenlignet med dagens SUV-versjon.

I dag starter Enyaq iV 60 på 403.200 kroner. Dermed er det sannsynlig at nye Enyaq Coupé iV 60 får en startpris på drøyt 420.000 kroner. Det endelige svaret får vi altså rett etter påske.

Premiere: Her er Skoda Enyaq Coupe på plass i Norge

Enyaq Coupé RS bruker 6,5 sekunder fra 0-100 km/t, og har en toppfart på 180 km/t (20 km/t mer enn de øvrige utgavene). Dette er også den eneste varianten som er tilgjengelig i den karakteristiske fargen Mamba Green.
Enyaq Coupé RS bruker 6,5 sekunder fra 0-100 km/t, og har en toppfart på 180 km/t (20 km/t mer enn de øvrige utgavene). Dette er også den eneste varianten som er tilgjengelig i den karakteristiske fargen Mamba Green.

Første kundeleveringer i sommer

Nykommeren blir tilgjengelig med to ulike batteripakker, 62 og 82 kWt. Videre kan du velge mellom drift på to eller fire hjul. Effektuttakene på de ulike modellene varierer fra 180 til 299 hk.

Skoda tilbyr et moderne og stilrent interiør i Enyaq.
Skoda tilbyr et moderne og stilrent interiør i Enyaq.

De fallende taklinjene bidrar til mindre luftmotstand og påvirker rekkevidden positivt. Derfor har den økt noe, og er på inntil 545 kilometer.

De første kundeleveringene ventes at skjer i løpet av sommeren. Også er det verdt å nevne at det kun er RS-versjonen av Enyaq Coupé som blir tilgjengelig fra start – før de øvrige og rimeligere utgavene følger senere.

Les også: Eksklusiv test – vi kjørte Enyaq i Irland allerede i 2019

Skoda Enyaq Coupé

  • Enyaq Coupé iV 60 – bakhjulsdrift, 180 hk, 62 kWt
  • Enyaq Coupé iV 80 – bakhjulsdrift, 204 hk, 82 kWt
  • Enyaq Coupé iV 80X – firehjulsdrift, 265 hk, 82 kWt
  • Enyaq Coupe iV RS – firehjulsdrift, 299 hk, 82 kWt

Se video av nyheten her og se hvordan Skoda har utnyttet plassen godt, til tross for coupé-designet: