Rekordlavt salg i Norge – likevel gir de ikke opp

Ny eiere – og spennende elbiler ventes allerede i år.

Korando er en av Ssangyongs mest kjente modeller.
Korando er en av Ssangyongs mest kjente modeller.

Koreanske SsangYong har hatt en omskiftelig tilværelse på det norske markedet siden merket først dukket opp. Ifølge Brønnøysundregisteret ble SsangYong Norge AS stiftet 20. juni 1985, og registrert i Enhetsregisteret 19. februar 1995. Selskapet er i dag en del av Gill Gruppen som også importerer flere andre bilmerker til Norge.

Med modeller i utakt med markedets ønsker for drivlinjer, og spesifikasjoner i minst like stor utakt med norske avgiftsbestemmelser, har salget av SsangYong-modeller som Korando, Rexton og Tivoli vært svært beskjedent de senere årene. I 2021 viser tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken bare 10 nyregistrerte SsangYong, og det er langt fra nok til å forsvare fortsatt import og drift i Norge.

Her får du mye SUV for lite penger

Nye eiere

– Betyr dette kroken på døra for SsangYong-importen til Norge, daglig leder Jan-Kåre Holmedal?

– Dersom salgstall for 2021 skulle være eneste premiss, finnes det vel ingen eier i verden som ville velge å fortsette. Men nå er det slik at det skjer mye med SsangYong for tiden, det gjør at vi fortsetter som hittil, sier Holmedal.

– Kan du utdype dette litt?

– Fabrikken har nettopp skiftet eier. Indiske Mahindra har valgt å selge seg ut, og inn er kommet den koreanske gruppen Edison, som er en elbil-produsent. Når den nye finansieringen av driften er på plass, kan det komme til å skje mye spennende fremover.

SsangYongs store SUV, Rexton. Foto: Ssangyong
SsangYongs store SUV, Rexton. Foto: Ssangyong

Nye modeller i år

– Dette vil først og fremst handle om elektriske modeller?

– Elbiler er selvsagt et nøkkelord. SsangYong har allerede utviklet en el-utgave av Korando, og har – som alle andre – sterkt fokus på dette området.

– Kommer el-Korando til Norge?

– Nei, det finnes ingen konkrete planer om å ta denne modellen hit til landet foreløpig, fastslår Jan-Kåre Holmedal, som legger til at SsangYong-fabrikken er under omfattende restrukturering for tiden.

– Det er nettopp inngått et omfattende samarbeid med BYD formutvikling og tilgang til batterier, og vi har god grunn til å forvente at nye aktuelle modeller vil dukke opp allerede i år, blant annet venter vi en spennende ny el-pickup, sier han videre.

Lavpris-SUV skuffer i krasj-test

SsangYong siden 1954

– Så når dette toget forlater stasjonen, vil dere fortsatt være ombord?

– Ja, absolutt. Vi skal være der! Vi legger ressursene dit vi mener vi kan oppnå størst salgsvolum til enhver tid, slutter Jan-Kåre Holmedal.

SsangYong Norges hjemmeside lister opp tre modellserier for tiden:

Korando, med priser fra 458.800 til 528.800 kroner

Rexton varebil fra 478.533 til n572.570 kroner

Rexton Sport pickup fra 365.834 til 502.335 kroner.

Antall forhandlere er for tiden 29, fra Finnmark i nord til Agder i sør.

Topp tre: Norges billigste SUV'er

"Verdens styggeste bil"

SsangYong ble for øvrig etablert i 1954. Fra starten av bygde fabrikken jeeper for den amerikanske hæren.

Den første modellen som ble lagt merke til her i landet, var Musso, som kom på markedet i 1993. Bilen hadde et iøynefallende design som mange likte. Mange likte også at motorene kom fra Mercedes-Benz, blant annet en 2,9 liter 5-sylindret diesel.

Den store flerbruksbilen Rodius som ble lansert i 2004, er det sikkert også mange som husker, om ikke annet, så fordi den ble kåret til verdens styggeste bil i 2005. TopGear beskrev den som «en bil som ser ut som den falt fra hverandre under en pub-slåsskamp, og ble sydd sammen igjen av en blind mann. (Wikipedia)»

Nedbemanning og kostnadskutt i Norge - elbilene får skylden

Video: Her er en annen bil som ser temmelig spesiell ut