Nå får bestselgeren en viktig nyhet
LOS ANGELES (BROOM/TV 2): Setter rekkevidde-rekord.
Denne uken åpner Los Angeles Autoshow dørene. I dag skjer det for pressen – fredag for publikum. Men allerede natt til onsdag, norsk tid, var Broom tilstede på en eksklusiv førvisning hos Porsche.
De har flere nyheter på gang – men den soleklart mest spennende, i alle fall sett med norske øyne, er Taycan Sport Turismo GTS.
Taycan-navnet har vi etterhvert blitt godt kjent med. Det er Porsche sin første rene elbil – og den har solgt rekordbra. I år kom dessuten den enda mer Norges-vennlige "crossover-stasjonsvognen" – Taycan Cross Turismo.
Nå viser de for første gang en sporty utgave av stasjonsvognen – uten offroad-elementene. Den skal altså hete Sport Turismo.
Dermed har vi nå tre karosseri-alternativer for Taycan:
Her i Los Angeles viser de dessuten fram den helt ny varianten Sport Turismo som GTS-modell.
Først i rekken
Dette er en modell mange har vært spent på. GTS-bokstavene står sterkt hos Porsche – og har gjort det helt siden 904 Carrera GTS ble introdusert tilbake i 1963.
Nå skal betegnelsen for første gang introduseres for elbil-satsningen, også.
GTS står for Grand Touring Sport – og skal som navnet indikerer – være en gyllen middelvei mellom hardcore sportsbil og en Grand Tourer.
Både Taycan og Taycan Sport Turismo får en GTS-utgave. I forhold til ytelser, effekt og pris vil GTS-en plasserer seg mellom 4S og de to Turbo-modellene.
De to sistnevnte er altså toppmodellene fortsatt. Turbo S forblir kongen på haugen – med sine opptil 761 hestekrefter.
Etter hvert vil det også komme flere motor-varianter til Sport Turismo.
Porsche Cayenne Nå begynner luksus-SUV-en å bli billig
Rekord-rekkevidde
Men la oss ta det som kanskje er den mest praktiske nyheten først som sist. GTS er nemlig den første Taycan-modellen som bryter 500 kilometersgrensa. Da snakker vi selvsagt om rekkevidde. Taycan GTS skal nemlig levere 504 kilometer – målt etter den nye WLTP-metoden.
Det er altså bedre enn samtlige andre varianter av Taycan – og er mulig takket være en enda mer effektiv drivlinje.
Dette vil også de andre modellene dra nytte av etter hvert.
Først i Norge: Her kjører vi bilen mange drømmer om
Pris og ytelser
Prisene starter på rundt 1,3 millioner kroner – og bilene vil rulles ut til forhandlerne til våren.
Med boost-funksjonen byr GTS på friske 598 hestekrefter når du bruker launch control. Da klarer du også sprintøvelsen fra stillestående til 100 km/t på bare 3,7 sekunder. Det gjelder for øvrig både Taycan og Tayan Cross Turismo.
Begge kan også vise til en toppfart på 250 km/t.
GTS-modellene får firehjulsdrift og et eget oppsett på luftfjæringen, tilpasset bilens karakter. Det samme gjelder om du bestiller den med firehjulsstyring.
Til og med Porsche Electric Sport Sound er justert for å gi riktig GTS-følelse i elbilene, også.
Budsjett-Porsche: Dette får du – og dette vil du savne
Skiller seg ut
Rent visuelt skiller GTS-utgaven seg blant annet ut ved at den har egne sideskjørt med logoen på – og litt annerledes form på frontfangeren. Det er også noen svarte detaljer rundt speilhus og lys som skiller seg fra de andre.
Sport Turismo-modellen har selvsagt mindre offroad-preg på designet. Du får for eksempel ikke plast/sorte hjulbuer på nykommeren.
Innvendig er det mye alcantara, kontrastsømmer og broderte logoer, slik vi har sett på mange andre GTS-modeller tidligere.
PS: Vi i Broom blir blant de aller første i verden som får kjøre akkurat denne bilen. Vi skal nemlig teste den i Los Angeles mot slutten av uken. Mer om det får du selvsagt så snart vi får lov til å dele det.
Video: YouTube-stjernen kjøpte el-Porschen og fikk en stor utfordring: