Viktig bilnyhet debuterer i dag: Her er de første bildene

ID.5 GTX blir den nye toppmodellen.

ID. 5 er bil nummer tre i den nye og store elbilsatingen fra Volkswagen.
ID. 5 er bil nummer tre i den nye og store elbilsatingen fra Volkswagen.

Volkswagen er i gang med en omfattende satsing på elbiler. ID. 3 og ID.4 er de første bilene ut i det som skal bli en hel familie av elbiler. I dag får de offisielt følge av nye ID.5.

Den har verdenspremiere kl. 14, men allerede nå har VW sendt ut informasjon og de første bildene av bilen.

ID.5 kommer med bakhjulsdrift og har en effekt på 204 hk, mens GTX-utgaven er en firehjulstrekker med 299 hestekrefter.

Volkswagen har utstyrt begge modellene med det de kaller «et flytende, organisk design», som skal gi bilen et moderne og kraftfullt uttrykk. Taklinjen strekker seg i lengderetningen, tett inntil karosseriet i coupé-form og sammenfaller med den forlengede D-stolpen, hvor den avrundes i en funksjonell spoiler.

VW viste ID. 5 første gang som konseptbilen Crozz, tilbake i 2017. Nå er den offisiell og har ikke forandret seg veldig mye fra den gang.
VW viste ID. 5 første gang som konseptbilen Crozz, tilbake i 2017. Nå er den offisiell og har ikke forandret seg veldig mye fra den gang.

Rekkevidde: Inntil 520 kilometer

Utvendig lengde er på 4,6 meter og den har 2,77 meter akselavstand. Lav luftmotstand bidrar til at energien som er lagret i det 77 kWt (netto kapasitet) store batteriet utnyttes effektivt og gir lang rekkevidde.

ID 5. har en oppgitt rekkevidde på inntil 520 kilometer, mens ID.5 GTX med firehjulstrekk kommer med en estimert rekkevidde på inntil 480 kilometer.

De nye familiemedlemmene i ID.-serien byr på innovativ lysteknologi, både utvendig og inne i bilen. Når føreren nærmer seg bilen med nøkkelen i lommen, svarer bilen med en velkomsthilsen fra frontlykter, baklys og lyset under speilene.

Høsten 2017 – her fikk vi se den for første gang

Forfra er det ikke vanskelig å se at dette er en bil i ID-serien fra VW.
Forfra er det ikke vanskelig å se at dette er en bil i ID-serien fra VW.

Jobber mot nullutslippsmål

Både frontlykter og baklys har den nyeste LED-teknologien. Volkswagen tilbyr også dynamiske LED Matrix frontlykter som gjør at du kan kjøre med fjernlys uten å blende andre trafikanter.

ID.Light er et unikt element i lyskonseptet. Den intuitive LED lysstripen under frontruten gir ved bruk av animasjon førerstøtte som for eksempel tilleggsinformasjon til navigasjon, tips om når det lønner seg å lette foten fra gasspedalen og ladestatus.

Volkswagen har lenge lovet at de skal lede an i det grønne skiftet i bilbransjen. I Norge har Volkswagen og importøren Harald. A Møller vært tydelig på at de jobber for å nå nullutslippsmålet i 2025.

C40 er den første Volvoen som kun kommer som elbil

Minimalistisk interiør, også her følger ID.5 opp ID-tradisjonene.
Minimalistisk interiør, også her følger ID.5 opp ID-tradisjonene.

549 liter bagasjerom

– Som et viktig element i vår Way To Zero-strategi, produseres og leveres alle våre ID-modeller som karbonnøytral bil til sluttkunde. ID.5 og ID.5 GTX er koblet til internett og er klargjort for «over-the-air» oppdateringer og oppgraderinger (OTA). Det vil si at bilene kan oppdateres og fornyes over nettet, og dermed oppleves som mer moderne over tid, forteller Harald Edvardsen-Eibak som er direktør for Volkswagen i Norge.

Harald Edvardsen-Eibak er direktør for Volkswagen i Norge.
Harald Edvardsen-Eibak er direktør for Volkswagen i Norge.

Han håper å kapre nye kunder med denne bilen:

– ID.5-modellene er romslige og fleksible biler som passer godt for de som er ute etter en sprek bil, men også barnefamilier som har behov for godt med bagasjeplass. Bagasjerommet er på 549 liter, som enkelt kan økes til 1.561 liter når bakseteryggen legges ned. Elektrisk betjent bakluke og elektrisk svingbart tilhengerfeste er tilgjengelig som tilvalg. ID.5 med bakhjulsdrift kan trekke 1.000 kilo, mens ID.5 GTX har en tillatt tilhengervekt på 1.200 kilo, forteller Edvardsen-Eibak.

ID.5 kommer både med bakhjulsdrift og 4x4. I Norge er det nok grunn til å vente at sistnevnte blir det mest populære.
ID.5 kommer både med bakhjulsdrift og 4x4. I Norge er det nok grunn til å vente at sistnevnte blir det mest populære.

Kommer til våren

ID.5 og ID.5 GTX har ny maskinvare med den helt nye programvareversjonen ID. Software 3.0. Programvareoppdateringer og tilleggsfunksjoner gjøres tilgjengelig «over-the-air». Dermed kan bilen holdes oppdatert gjennom hele dens levetid.

Bilene er også utstyrt med en videreutviklet Travel Assist (ekstrautstyr) som tilpasser seg kjørestilen din ut fra hvordan du normalt plasserer deg i kjørebanen. Med Travel Assist kan man samle inn anonymisert data, det vil si deling av kjøredata fra flere kjøretøy. Da trenger systemet bare å registrere kjørefeltoppmerkingen på den ene siden av veien for å holde bilen i kjørefeltet, for eksempel på landevei uten midtstripe.

ID.5 og ID.5 GTX blir tilgjengelig for bestilling i løpet av november. De første bilene forventes til Norge i løpet av våren.

Nå kommer hippiebussen tilbake

Video: Slik viste VW sin ID.5 første gang