Satser på luksus til gunstig pris – nå kommer de til Norge
Genesis har store planer.
De startet opp i 2016 og har så langt konsentrert seg mest om USA og hjemmemarkedet i Sør-Korea.
Genesis er luksusmerket til Hyundai-konsernet og ambisjonen er klar: De skal ta opp konkurransen mot premiummerker som Audi, BMW og Mercedes. Vi kan nok også ta med Lexus og Volvo her.
Det har lenge gått rykter om at Genesis er på vei også til det norske markedet, og nå blir dette bekreftet.
Bransje-nettstedet Bilbransje24.no er først ute med nyheten.
På plass i tre land
Til dem bekrefter direktøren for den norske Hyundai-importøren, Thomas Rosvold, at Genesis ser mot Norge.
– Ja, Genesis kommer til Norge, selv om vi ikke vet så mye ennå, sier Rosvold til Bilbransje24.
Tidligere i år ble Genesis lansert i tre europeiske markeder: Storbritannia, Sveits og Tyskland. Her starter de forsiktig, i utgangspunktet med bare ett showroom i hvert land.
Norge er spennende marked
Ikke overraskende er elbilenes sterke stilling i Norge interessant for Genesis. De har akkurat lansert crossoveren GV60, som deler plattform og teknikk med elbilen Hyundai Ioniq 5. Dette er den andre elektriske modellen fra Genesis - og den første modellen som utelukkende skal selges i elektrisk utgave.
Bilbransje24.no har også snakket med Jon Walsh som jobbet i kommunikasjonsavdelingen til Genesis Europe:
– Norge er ett av landene som beveger seg raskest mot elektrifisering, og er et spennende marked. Vi har tidligere sagt at vi skal ha tre elbil-modeller i løpet av det første året i Europa, sier Walsh.
Denne SUV-en blir viktig for Genesis
Gunstig priset
Genesis har fra starten av hyret inn flere veteraner fra bilbransjen, folk som kjenner markedet og vet hva slags utfordringer man kan vente seg.
Her ser nok Genesis helt sikkert også på erfaringene Toyotas luksusmerke Lexus har gjort seg. De slo seg veldig kjapt opp i USA, men det tok lenger tid å få fart på salget i Europa. Genesis startet uten en kjent merkevare, det er også viktig å tydelig skille bilene fra Hyundais modeller.
På teknologifronten blir det avgjørende for Genesis å utnytte stordriftsfordelene med Hyundai og søstermerket Kia. Konsernet er langt fremme på elektriske drivlinjer. Målsetningen er å kunne ta ut større marginer på bilene fra Genesis, samtidig som de skal være gunstig priset i forhold til de etablerte premium-konkurrentene.
LES MER: Her møtte vi Genesis - allerede i 2009
Video: Vi har bare sett starten på den store elbil-bølgen