Frykter bilen kan begynne å brenne: – Parker utenfor!
Flere tusen norske eiere kan være berørt.
I fjor startet samferdselsdepartementet i USA undersøkelser rundt elbilen Chevrolet Bolt, etter at det var rapportert om fire branntilløp i baksete-området på bilen.
Diagnosen var batterier som antente når de ble fullladet. Det endte med at mange tusen eksemplarer av denne bilen ble tilbakekalt og fikk en software-oppdatering.
Det samme skjedde med søstermodellen Opel Ampera-e som har vært en suksessrik bil her i Norge.
Dermed trodde nok mange at problemet var løst, men så enkelt er det kanskje ikke. Nå kommer det nemlig nye advarsler om brannfare her.
Mente problemet var løst
Bilgiganten General Motors (GM) ber nå eierne av biler produsert fra 2017-2019 om å parkere utendørs etter lading. Dessuten at de ikke setter bilene til lading på natten, mens saken blir videre utredet.
To nye branntilfeller i Vermont og New Jersey er bakgrunnen for dette. I fjor var det brann i fem eksemplarer av Bolt, som startet den store tilbakekallingen.
GM mente problemet var løst etter programvareoppdateringen tidligere i år. Nå kan det virke som de ikke lenger er like sikre på det.
Ampera-e viste hvor fort elbilmarkedet snudde
Flere tusen biler i Norge
Rundt 3.700 norske eiere av Opel Ampera-e skal ha vært berørt av tilbakekallingen tidligere i år. I tillegg kommer flere hundre eiere av Chevrolet Bolt, som har blitt bruktimportert til Norge.
Den norske importøren er kjent med det som nå skjer i USA, men kjenner ikke til noen branntilfeller med Ampera-e i Norge.
– I tråd med et føre var-prinsipp anbefaler vi likevel, frem til vi har full forståelse for bakgrunnen for brannene, at eiere av Opel Ampera-e parkerer bilene sine utendørs etter at de er ladet, og ikke lader biler innendørs over natten før nærmere undersøkelser er gjennomført.
Det sier Opels informasjonssjef Stein Pettersen til bransje-nettstedet BilNytt.no.
Vegvesenet: Norske eiere fikk fortsatt bruke bilene sine
Video: Her setter Bjørn en imponerende rekkevidde-rekord