Dieselsalget stuper – men ett merke går mot strømmen
Øker med over 50 prosent så langt i år.
For ti år siden hadde rundt 75 prosent av alle nysolgte biler i Norge dieselmotor. Så startet nedturen. Dieselsalget har falt kraftig år for år. Og så langt i år er det på såvidt over 5 prosent. Det er historisk lavt.
Tar vi en titt på de ulike merkene, er det solid minus hos nesten alle. Mercedes har for eksempel en nedgang på 56 prosent så langt i år, sammenlignet med fjoråret. Hos Volvo er det 64 prosent ned, mens Nissans dieselbilsalg er ned hele 85 prosent.
Av de 20 mest solgte bilmerkene i Norge, er det bare tre som har økt dieselsalget sitt i år. Mazda har solgt 69 dieselbiler, mot 68 i fjor. Det gir en økning på 1,47 prosent. Ford har økt fra 147 til 170 biler, opp 15,6 prosent.
Fortsetter ikke inn i evigheten
Og så har vi ett merke som virkelig har fått fart på dieseibilsalget i år Peugeot øker hele 51,7 prosent, fra 398 til 604 biler. (Nerdefakta: 604 er også navnet på en smått legendarisk Peugeot-modell),
Stian Gihle er PR- og informasjonssjef for Peugeot i Norge. Han har denne forklaringen på årets tall:
– Vi lå litt lavt i fjor, men vi har faktisk hentet det inn igjen, i et synkende marked. Vi vet også at dette ikke fortsetter inn i evigheten, men det er fortsatt en del som vil ha bil med fossil motor, i en eller annen form. Det er jo noen år siden, men dieselbiler har vært svært populært, og det henger fortsatt igjen hos noen.
Ingen grunn til å ha diesel-skam
Bekymringsløs rekkevidde
Det er særlig én modell som drar lasset her. Store og praktiske 5008 fikk en facelift i fjor og selger svært godt med dieselmotor.
– Hva vet dere om kundenes motiv for å velge diesel her?
– 5008 en romslig familie-SUV med syv seter og som appellerer til kunder som trenger plass og bekymringsløs rekkevidde under alle forhold, sier Gihle.
Dette er en liten revolusjon for dieselmotoren
Hvor lenge varer dieselsalget?
Han legger til:
– Vi har ikke noe banket i stein, men aktive familier med flere barn, flere hytter og båter og som kjører lange avstander er opplagt en kundegruppe. Vi ser også at 5008-salget har tatt seg opp mot sommerferien.
Samtidig som dieselbilsalget har falt, har også flere merker droppet dieselmotor på modellene sine i Norge. Hos enkelte er også dieselalternativene helt borte. I stedet satses det på elbil, hybrider og ladbare hybrider.
– Hvor lenge tror du Peugeot selger personbiler med dieselmotor i Norge?
– Så lenge kundene spør etter det, og det er lovlig, avslutter Stian Gihle.
Mange har blitt borte - men du kan fortsatt kjøpe 250 dieselbiler i Norge
Video: Han vil gjøre det billigere å kjøre dieselbil