Elbil-offensiv fra Mercedes: Denne har ikke mange konkurrenter
Nå er det klart for EQB med syv seter og 4x4.
De har allerede EQC, EQV og EQA ute på veiene. I forrige uke viste de det nye og elektriske flaggskipet EQS for første gang. Og nå har enda en elbil fra Mercedes debutert: Denne gangen EQB.
Mercedes kaller den selv en kompakt premium-SUV. EQB har syv seter og firehjulstrekk, dermed har den også svært få konkurrenter i elbilklassen.
Rekkevidden er i starten på opptil 419 kilometer, etter WLTP-målemetoden. Norgeslansering er forventet mot slutten av året.
Kommer med ekstra lang rekkevidde
– Flere forskjellige effektutgaver vil være tilgjengelig, og med 4MATIC firehjulstrekk har EQB alle egenskapene som skal til for å bli en suksess, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos importøren Bertel O. Steen.
EQB starter med en batterikapasitet på 66,5 kWt og vil kunne bestilles i forskjellige effektutgaver, blant annet over 270 hestekrefter. Det vil også være mulig å velge mellom for- og firehjulstrekk. I tillegg er det planlagt en versjon med ekstra lang rekkevidde.
Tredje seterad er tilleggsutstyr. Her kan to ekstra passasjerer med en høyde på opptil 1,65 meter sitte komfortabelt. Lastevolumet i bagasjerommet strekker seg fra 495 liter, til 1.710 liter i utgaven med fem seter, og fra 465 til 1620 liter i utgaven med syv seter.
Denne elektriske Mercedesen forsvant brått
Skyve og felle ned
Bakseteryggen på andre rad kan justeres i flere steg som standard, og som et tilvalg kan hele seteraden justeres i lengderetning med 140 millimeter. Det frigjør hele 190 liter med plass i bagasjerommet. Opptil fire barneseter kan settes inn i EQB, og baksetene i den tredje seteraden kan legges flatt ned i gulvet.
I front har EQB den karakteristiske sorte panelgrillen, og det gjenkjennbare lysbåndet som forbinder kjørelysene. Bak smelter LED-lysene sømløst inn i den avsmalnende LED-lysstripen, noe som understreker bredden. EQB leveres med lettmetallfelger i to- eller trefarget design i opptil 20 tommers størrelse.
Mercedes har også en av de største elbilene på markedet
Kan lade 100 kW
Langs dashbordet er den velkjente Widescreen Cockpit plassert, en skjermflate som gir krystallklare digitale instrumenter. Med MBUX (Mercedes-Benz User Experience) har du mulighet til å bruke stemmestyring via talekommandoen «Hey Mercedes». Her kan du for eksempel be om å skru opp varmen i bilen eller bytte lys på Ambient Lighting.
EQB kan lades med opptil 11 kW via ladeboks ved hjelp av ombordladeren. På hurtigladestasjon kan EQB lade med opptil 100 kW, noe som betyr at ladetiden fra 10-80 prosent batterikapasitet kun tar litt over 30 minutter, under perfekte forhold.
Elektrisk B-Klasse: Ikke rart dette er en stor suksess
Advarer om syklister og kjøretøy
EQB har intelligente kjøreassistentsystemer hvor blant annet Active Lane Keeping Assist og Active Brake Assist er standard. I mange kritiske situasjoner har sistnevnte evnen til å forhindre en kollisjon, eller redusere alvorlighetsgraden, med autonom bremsing. Systemet er også i stand til å bremse for stasjonære biler og kryssende fotgjengere ved typiske byhastigheter.
De forbedrede funksjonene til Driving Assistance Package inkluderer for eksempel svingmanøvreringsfunksjonen, nødkorridorfunksjonen, avkjøringsvarselfunksjonen, som advarer sjåføren om nærmende syklister eller kjøretøy, og en advarsel når fotgjengere blir oppdaget i nærheten av fotgjengerfelt.
Pangstart: Mercedes EQA er allerede utsolgt i Norge
Noe helt annet: Startet som sjeldent råskinn, så dro Mercedes på enda mer
Video: Her er nye Mercedes EQS