Norges billigste – nå er det bare noen få igjen

Du må virkelig skynde deg om du skal ha tak i den.

Mitsubishi i-MiEV har vært en stor suksess i Norge. Nå er modellen snart sluttsolgt. Det finnes bare et fåtall biler igjen.
Mitsubishi i-MiEV har vært en stor suksess i Norge. Nå er modellen snart sluttsolgt. Det finnes bare et fåtall biler igjen.

Den lille, snåle og litt søte Mitsubishi i-MiEV var på mange måter bilen som startet elbil-ballet her hjemme. Ikke fordi den var først. For det var den ikke.

Men det var denne bilen som for alvor fikk oss helt vanlige mennesker til å vurdere en elektrisk doning.

I motsetning til de ørsmå-toseterne med rekkevidde herfra til butikken og med toppfart som en moped, var i-MiEV et stort steg i riktig retning i elbil-bilismens spede barndom – slik for rundt ti års tid siden.

Her var det fire dører og plass til fire personer om bord, den hadde et bagasjerom på 235 liter, som i alle fall rommet noen handleposer. Den hadde en rekkevidde som gjorde at du kom langt, langt av gårde. I alle fall sett med datidens øyne. Vi snakket om inntil 150 kilometer. Dette med «inntil» var et ganske fleksibelt begrep …

Bilen har fire dører, plass til fire personer og bagasjerom. Den duger fortsatt til pendling og småkjøring. Dessuten er den Norges billigste elbil.
Bilen har fire dører, plass til fire personer og bagasjerom. Den duger fortsatt til pendling og småkjøring. Dessuten er den Norges billigste elbil.

Du kan fortsatt kjøpe den

Dessuten var prisen hyggelig. Bare 250.000 kroner. At den nå – mer enn ti år etter – koster 164.000 kroner, sier vel også sitt om at importøren i en periode tjente gode penger på den lille sjarmøren.

Dette var jo før biler som Nissan Leaf, VW e-Golf og Tesla Model S kom til. I-MiEV ble sett på som en smart, liten bil. Ganske snart mysset det av den i bynære strøk og i kollektivfeltene i morgenrushet med alt fra husmødre til dresskledde herrer i førersetet. Etterspørselen var høy og folk var villige til å vente – tidvis lenge, for å få kjøpe en.

Tro det eller ei – du får fortsatt kjøpt den som nybil. Men da må du virkelig raska på.

Det finnes nå bare en håndfull biler igjen i Norge. Flere kommer heller ikke, for produksjonen av bilen avsluttes i disse dager.

Les også: Ikke gå i «jubel-fella» når du skal kjøpe bil

Mange kom til Norge

I løpet av de mer enn ti årene den elektriske Mitsubishien har vært på markedet, har det vært en rivende utvikling. Både på teknologi, rekkevidde, bilstørrelser og ikke minst utvalg. Vi skal derfor ikke påstå at den lille Mitsubishien er i ledelsen her lenger. Men bilen fungerer utmerket til pendling og småkjøring ..

I Norge har altså i-MiEV vært en stor suksess. Elbiler er som regel det i her på berget. Men faktum er at man siden 2009 har markedsført i-MiEV i mer enn 50 land, inkludert Japan og USA.

Likevel har man solgt bare litt over 32.000 slike biler. Så mange flere kommer det altså heller ikke til å bli. Rundt 15 prosent av de produserte eksemplarene havnet i Norge. Det er mye...

Eier du en slik bil? Fortell oss om det her:

Det er ikke bare utvendig at bilen er enkel. Det enkle går også igjen innvendig i i-Miev.
Det er ikke bare utvendig at bilen er enkel. Det enkle går også igjen innvendig i i-Miev.

Bruktbil

På bruktmarkedet vil det nok i overskuelig framtid fortsatt være mulig å kjøpe Mitsubishien. Om vi tar med de franske trillingbrødrene, Peugeot i-on og Citröen C-Zero, har nær 10.000 slike biler blitt solgt her til lands. Det gir et godt utvalg i brukte.

Nå kan man få disse til under 30.000 kroner. Da litt eldre utgaver som har gått langt.

Legger du 100.000 kroner i det, får du en to-tre år gammel bil som har gått bare 10.000 kilometer.

Denne bilen er på mange måter et elbil-ikon og ble starten på noe som ble mye større enn vi hadde sett for oss for ti år siden.

Les også: Dette blir en veldig viktig bil for Mitsubishi framover

Video: Har du fått med deg denne elbil-duellen?