Gjør noe helt nytt med BMW M3
Derfor blir verstingmodellen mer Norges-aktuell. Se video:
Da BMW for 35 år siden kom på markedet med første generasjon av M3, var det starten på et skikkelig entusiastbil-eventyr, fylt med adrenalin og kjøreglede.
Den vesle bilen med de brede skjermene, den kraftige vingen på bakluka og den hissige rekkefireren under panseret, ble en kjempesuksess.
Fram til produksjonen stoppet i 1991, ble det laget rundt 17.000 eksemplarer.
Nå er klart for sjette generasjon – der hovedingrediensene er de samme: Stor motor, fokus på kjøreglede - og et design som legges merke til.
Men det har skjedd mye. Aldri før har man gått så drastisk til verks, som med siste generasjon av M3 og M4.
Brukt BMW M3: Fantastisk bil – men vær obs ...
Siste sjanse
Mange har de siste årene valgt å gå bort fra "rene" bensinmotorer, og heller lage varianter med elektrifisering. Men enn så lenge, holder BMW stand med sine entusiastbiler. De med M i navnet har rene fossilmotorer. Toppmodellene går på bensin.
BMW vil ikke si så mye om hva som skjer når disse skal fornyes, men mye taler nok for at de nyeste generasjonene blir de siste uten elektrifisering. Det vil i tilfelle gi dem en spesiell plass i historien.
BMW M3: Det ble ikke tøffere enn dette
M3 er ikke lenger M3
M3 var i sin tid en coupe. Nå er den blitt en sedan. Det er fordi BMW dyrker sin tall-strategi fullt ut. Partall skal være de mest sporty modellene – mens oddetall har litt med fokus på praktiske egenskaper og fornuft. Fire dører blir derfor M3 – mens to dører blir M4.
Man kan like eller mislike at coupeen har mistet sitt opprinnelige navn, men sånn er det nå gang.
Den aller mest praktiske utgaven blir stasjonsvogna. Ja, du leste riktig. For første gang kommer M3 Touring – som på BMW-språk betyr stasjonsvogn. Det er en viktig Norges-nyhet. M3 Touring blir tilgjengelig en gang neste år.
Glem alt du trodde du visste om Volvo
Firehjulsdrift
Når vi i tillegg kan fortelle at M3 og M4 for første gang blir tilgjengelig med xDrive firehjulsdrift, er det nesten så vi hører jubelen fra kjøreglade småbarnsforeldre rundt om i Norge.
Mens første generasjon ble levert med rundt 200 hk, kan nye M3 og M4 leveres med 480 eller 510 hk. Sistnevnte får tilleggs-betegnelsen Competition. Da går 0-100 km/t unna på under 4 sekunder.
PS: Det kommer naturligvis en egen sak om den strøkne klassikeren som er med på bildene og i videoen øverst i artikkelen. Det er en spesialutgave som ble tunet av Schnitzer – og den er helt unik. Eieren er Tom-Heine Bjercke fra Sarpsborg.
Se og hør mer om BMW M3 og M4 i videoklippet øverst i denne artikkelen.
Nye BMW M3 og M4: To av de heftigste nye modellene på markedet
1986 BMW M3 S3 Sport 2,5 vs 2021 BMW M3 Competition
1988 BMW M3 S3 Sport 2,5
Karosseri: 2-dørs
Motor: 4-sylindre i rekke
Effekt: ca 250 hk / 270 Nm
0-100 km/t: ca 6,2 sek.
Toppfart: 250 km/t
Lengde x bredde x høyde: 436 x 167 x 136 cm
Vekt: 1.260 kg
Pris: Ukjent
2021 BMW M3 Competition
Karosseri: 4-dørs
Motor: 6 sylindre i rekke, turbo x 2
Effekt: 510 hk / 650 Nm
0-100 km/t: 3,9 sek.
Toppfart: 250 km/t
Lengde x bredde x høyde: 479 x 206 x 143 cm
Vekt: 1.730 kg
Pris: 1.260.000 kroner
Video: Vi samlet to av årets kuleste bilnyheter: