Mange elsker designet, men «hater» elmotoren: Her er løsningen

Med Audi RS 7 får du både i pose og sekk.

Audi har de siste dagene fått mye oppmerksomhet rundt den nye elbilen e-tron GT. Mange liker designet på den svært godt, samtidig kommenterer flere entusiaster at de savner lyden fra en skikkelig V8-er. Kanskje nyeste generasjon RS 7 (bildet) er løsningen?
Audi har de siste dagene fått mye oppmerksomhet rundt den nye elbilen e-tron GT. Mange liker designet på den svært godt, samtidig kommenterer flere entusiaster at de savner lyden fra en skikkelig V8-er. Kanskje nyeste generasjon RS 7 (bildet) er løsningen?

Det er mye snakk om Audis nye elektriske sportsbil, e-tron GT, om dagen.

Etter at de offisielle bildene ble sluppet, har kommentarene haglet inn på Brooms Facebook-side.

Veldig mange elsker designet på bilen, og syns den også ser bedre ut enn Porsche Taycan, som bygger på samme plattform.

Selv om mange synes nye e-tron GT er noe av det lekreste Audi noen gang har lansert, er det ikke bare hyggelige lovord som blir den til del.

Mange entusiaster mener nemlig at det blir «helt feil med en elektrisk motor i en så vakker bil».

Kommentarer fra Facebook

Dette er noen få utvalgte kommentarer på e-tron GT fra Brooms Facebook-side:

  • «En heftig V8 med et brøl som kan vekke fanden selv, da hadde dette vært en BIL.»
  • «En av de peneste og mest elegante bilene på markedet! Selv om jeg personlig ikke vil ha elbil foreløpig.»
  • «Skjønner ikke hvorfor folk er så begeistret for elbil. En bil for meg skal ha noe eksos, motorlyd og lukt av diesel eller bensin når man fyller tanken.»
  • «Flott design,men søppel pga el»

Løsningen heter RS 7

Vi får aldri se noen bensinmotor i e-tron GT. Men Audi har tross alt allerede lansert en bil som deler svært mange designtrekk med den nye yndlingen.

Vi snakker om nyeste generasjon RS 7. Her får du altså et tilnærmet likt design. Du får KUN en diger V8-er som brøler. Du får lukten av bensin og du trenger aldri å stifte medlemskap i Norsk elbilforening.

Rekkeviddeangst og ladeproblemer kan du også bare glemme med RS 7. Her er bensintanken på godt over 70 liter...

Test Audi RS 6: Dette er et beist av en familiebil!

Sammenlign e-tron GT og RS 7 ved å justere markøren:

Raskest med god margin

Ettersom elektriske e-tron GT nyter godt av avgiftsfritak, er den betydelig rimeligere i innkjøp. Startprisen på RS e-tron GT er 1.269.900 kroner.

Skal du handle en splitter ny RS 7, starter den på 1.842.900 kroner. Men da slipper du altså ladekø og du kan nyte tysk motorkunst på høyt nivå.

Under panseret på RS 7 finner vi et beist av en V8-er på 4 liter. Den yter 600 hk og solide 800 Nm. Til sammenligning leverer RS e-tron GT 598 hk (646 hk med overboost i 2,5 sekunder) og 830 Nm.

Audi RS 7 deler mange likheter med nye e-tron GT.
Audi RS 7 deler mange likheter med nye e-tron GT.

Fra 0-100 km/t er bilene omtrent like raske. Mens RS e-tron GT gjør 0-100 km/t unna på 3,3 sekunder, klarer RS 7 samme øvelse på 3,6 sekunder.

Men til syvende og sist er RS 7 raskest, med god margin. Her er toppfarten 305 km/t, kontra 250 km/t på den elektriske nykommeren.

e-tron GT offisiell: Ny drømme-elbil

Sammenlign e-tron GT og RS 7 her:

Ingen tvil om hvem som vinner salget

Så hva er egentlig konklusjonen på den lille «duellen» mellom Audis elektriske sportsbil og legenden RS 7?

Jo, bilene deler mange av de samme designtrekkene. Og de går omtrent like fort. Men RS 7 gir kanskje entusiasten enda flere kjøreinntrykk i form av en brølende V8-er med lyd, karakter og beinharde girskift.

Likevel er det ingen tvil: Det er nye e-tron GT og RS e-tron GT som vinner salget. Flere hundre nordmenn har allerede skrevet seg opp på liste.

Vi vet så langt ikke hvor mange av disse som blir konvertert til salg, men det blir garantert flere enn på RS 7. For sistnevnte har bare solgt noen få eksemplarer i Norge siden lanseringen i 2019.

Bil med til fabrikken: Slik lager Audi RS-modellene

# RS e-tron GT RS 7
Motor Elektrisk V8, 4-liter
Effekt 598 (646) hk 600 hk
Dreiemoment 830 Nm 800 Nm
0-100 km/t 3,3 sek 3,6 sek
Toppfart 250 km/t 305 km/t
Bagasjerom 405 liter 535 liter
Hengerfeste NEI JA, 2,1 tonn
Pris fra 1.269.900 kroner 1.842.900 kroner

Se flere bilder av nye e-tron GT og RS 7:

Vi overrasket Alfred på 18 års-dagen med Aston Martin DBX. Se reaksjonen her: