Topp 5: Dette bør du vite om Audis nye flaggskip
Du kommer til å sette pris på «fotgarasjen».
Audi har nettopp sluppet bilder, pris og masse informasjon om sitt nye, elektriske flaggskip: e-tron GT.
Det blir to varianter fra starten – og toppmodellen heter RS e-tron GT. Dette blir den sterkeste serieproduserte Audien noensinne – med 645 hk (overboost i 2,5 sek). Rekkevidden blir opptil 488 kilometer.
e-tron GT kommer lanseres til våren – og prisene starter på knappe 899.900 kroner. Skal du ha toppmodellen, RS e-tron GT, må du punge ut 1.269.900 kroner.
Det er mye penger. Men de siste årene har vi sett at nordmenn gjerne punger ut mer enn før, når de kjøper bil.
I fjor var Audi e-tron Norges mest solgte bil – med en snittpris på mellom 750-800.000 kroner. Dessuten er det solgt over 1.300 Porsche Taycan i Norge. Dette forteller noe om at kjøpekraften er god. Det passer Audi godt, når de skal fleske til med en ny elektrisk toppmodell.
Det er mye å fortelle om e-tron GT. Hvis du vil ha en fyldig bildeserie og mer informasjon om priser, rekkevidde og ytelser, finner du det her.
I punktene under har vi plukket ut noen områder vi synes det er verdt å fokusere litt ekstra på:
1. Fokus på miljø
e-tron GT har på rekordtid blitt faset inn på samme produksjonslinje som superbilen R8, på fabrikken Böllinger Höfe i Tyskland. De to bilene er helt ulike. R8 har kraftige bensinmotorer, to dører og to seter. e-tron GT har to elmotorer, fire seter og fire dører. Men de blir altså laget på akkurat samme sted, likevel.
Böllinger Höfe er Audis første karbonnøytrale fabrikk i Tyskland. Her brukes blant annet biogass til oppvarming, og Audi har kjøpt klimakvoter for å kompensere for alle CO2-utslipp som ikke kan unngås.
e-tron GT blir også tilgjengelig med setetrekk laget av blant annet resirkulert plast og tekstiler, i stedet for skinn. 119 plastflasker går med til ett sett med seter. Lister, taktrekk og gulvtrekk er også laget av resirkulerte materialer.
Hele det utvendige designet er laget for å gi minst mulig luftmotstand, og dermed lavere forbruk. Gevinsten er bra både for miljø og økonomi. Bilen er lav, taklinjen coupeaktig og felgene er designet spesielt for å redusere luftmotstand. Det er også ventiler i frontfangeren som sluser luften over dekkene og ut på baksiden av forskjermene.
Alt sammen bidrar til lav luftmostand, og en Cw-verdi på bare 0,24.
2. Slik høres den ut
EU har bestemt at elbiler skal lage lyd når de kjører sakte, for å varsle fotgjengere og syklister. Regelverket sier at du skal ha hørbar lyd minst to meter foran bilen i opptil minst 20 km/t. Lyden skal være mellom 160-5.000 Hz.
Audi har valgt å gjøre mer enn bare bruke en kunstig lyd som ligger tilgjengelig. Lyddesignere har i stedet funnet opp e-tron GTs egen "signatur-lyd".
Noe av det som ble brukt underveis i prosessen med å finne riktig lydbilde, var en drill, et radiostyrt helikopter og en didgeridoo (tradisjonelt australsk blåseinstrument). Men lyden av at man blåser luft gjennom en tube som er plassert foran en mikrofon, er faktisk selve "grunnlyden" i e-tron GT.
Hvordan dette oppleves i virkeligheten lover vi å komme tilbake til når vi skal teste bilen på norske veier, om ikke lenge.
e-tron GT kommer standard med en "vanlig" lyd, som kan høres både i og utenfor bilen. Fra 20 km/t reduseres volumet, helt til den blir helt stille fra 60 km/t.
Velger du e-tron Sound Package får du egne høyttalere i dørene bak, som skal gi et mer fyldig og sportslig lydbilde inne i bilen, i tillegg til mer bøllete lyd utvendig. Du kan selvsagt velge selv om du vil ha standardlyden, eller den dypere og mer sportslige lyden.
Når det kommer til "vanlig" lyd, kan du jo for eksempel bestille et Bang & Olufsen stereoanlegg med 3D-lyd.
3. Fotgarasjen
E-tron GT er en ekte Grand Tourer – altså en sportslig bil, som skal kunne brukes på langtur. Her er ikke det praktiske prioritert høyest, og det betyr at du får fire seter, i stedet for fem.
Men til gjengjeld, har Audi lagt vekt på at det skal være høy komfort for de to som sitter i baksetet. For eksempel har de klart å få på plass det de kaller en fotgarasje. Enkelt forklart innebærer dette at man har ryddet litt ekstra plass i gulvet til beina. Dermed får man en mer naturlig sittestilling.
I tillegg er setene plassert langt ned, slik at takhøyden skal være tilstrekkelig, også for de høyreiste.
Velger du å heller legge ned baksetene, kan det gjøres i 40/20/40-konfigurasjon. Bagasjeromsvolumet er i utgangspunktet 405 liter.
Og nei, det blir ikke mulighet for hengerfeste. Akkurat det er det mange nordmenn som vil ergre seg litt over.
4. Rekkevidde, lading og batteripakke
e-tron GT har en batteripakke på 85,7 kWt (netto). Som standard har bilen en ombordlader på 11 kW, men du kan som tilvalg oppgradere til 22 kW. Gjør du det, tar det "bare" 9 timer og 30 minutter å lade fra fem til 80 prosent. Det er rundt fem timer raskere enn om du bruker 11 kW.
Hurtiglading (DC-lading) kan skje med opptil 270 kW, takket være bilens 800 Volt-system. Det gjør det mulig å lade fra fem til 80 prosent på 22,5 minutter.
Det er en ladeport på hver side, rett bak forhjulene. Begge disse portene kan ta imot AC-lading (som du bruker hjemme). Den på passasjersiden brukes i tillegg til hurtiglading (DC-lading).
På det raskeste, kan e-tron GT få 100 kilometers rekkevidde på 5 minutters lading.
Audis navigasjon er anbefalt å bruke på langtur, for å planlegge ladestopp underveis. Gjør du det vil bilen sørge for at temperaturen i batteriene er optimal, i det bilen ankommer ladestasjonen.
5. Firehjulsstyring og luftfjæring
Det er ikke lett å få sporty kjøreegenskaper, uten at det går for mye utover komforten. I e-tron GT skal et svært lavt tyngdepunkt (lavere enn superbilen Audi R8), firehjulsstyring og elektronisk justerbare dempere bidra til å kjøre effektivt gjennom svingene.
Det lave tyngdepunktet er mulig takket være batteripakken som ligger helt nederst.
Firehjulsstyringen fungerer slik at bakhjulene svinger motsatt vei av forhjulene ved sakte kjøring. Det gjør bilen mer smidig i små og trange gater/parkeringshus. Bakhjulene svinger i samme retning som forhjulene i høyere fart, som gir økt stabilitet.
I tillegg er trekammers luftfjæring tilvalg (standard på RS e-tron GT). Den kan heve bilen 20 mm, eller senke den 22 mm – avhengig av hva du ønsker å prioritere. God bakkeklaring og lengre fjæringsvei gir bedre komfort og framkommelighet. Når bilen senkes, reduseres luftmotstanden – og den blir er sportslig å kjøre.
e-tron GT har qauttro firehjulsdrift, takket være at det er en motor på hver aksel. Systemet jobber opptil fem ganger raskere enn vanlig firehjulsdrift, og kan sende kreftene dit de trengs.
Audi e-tron GT / RS e-tron GT
Pris:
Audi e-tron GT (levert Oslo)
– Audi e-tron GT: 899.900 kroner
– Audi e-tron GT Plus: 946.900 kroner
– Audi e-tron GT Pro: 999.900 kroner
RS e-tron GT:
– Audi RS e-tron GT: 1.269.900 kroner
Batteripakke:
Netto: 85,7 kWt Brutto: 93,4 kWt
Rekkevidde:
- e-tron GT: 431 - 488 km
- RS e-tron GT: 429 - 472 km
Effekt:
- e-tron GT: 476 hk (530 hk powerboost) / 640 Nm
- RS e-tron GT: 598 hk (645 hk power boost) / 830 Nm.
0-100 km/t / 0-200 km/t:
- e-tron GT: 4,1 sek. / 15,5 sek.
- RS e-tron GT : 3,3 sek. / 11,8 sek.
Toppfart:
- e-tron GT: 245 km/t
- RS e-tron GT: 250 km/t
Lading:
Opptil 270 kW hurtiglading
Opptil 22 kW hjemmelading
Luftmotstand cW-verdi: 0,24
Lengde: 4,99 m
Bredde: 1,96 m
Høyde: 1,41 m
Bagasjerom: 405 liter
Frunk / bagasjerom foran: 85 liter
Tilhengerfeste: Ikke tilgjengelig
Dette kan bli en av de tøffeste elbilene på markedet
Video: Jobben hennes er å lukte på biler: