En av de viktigste bilene deres noensinne

Renault har akkurat avduket Megane e-Vision.

Renault har hatt stor suksess med elbilen Zoe. Ikke bare har den i mange år vært en bestselger i Norge, dette er også Europas mest solgte elbil.

Her var Renault relativt tidlig ute og har skaffet seg mange erfaringer. Erfaringer som nok kommer godt med når de skal innlede et helt nytt, elektrisk kapittel.

Nå har franskmennene akkurat hatt premierevisning av sin Megane e-vision. Dette er første bil ut i en stor, elektrisk satsning. Ikke bare for Renault, men også søstermerkene Nissan, Mitsubishi og Dacia.

Her snakker vi en helt ny bilplattform, kalt CMF-EV. Denne er utviklet i partnerskap med Nissan. Plattformen skal så danne utgangspunkt for en rekke nye bilmodeller fra de ulike merkene i årene som kommer.

Vi kjenner igjen flere designelementer fra dagens Renault-modeller, samtidig har franskmennene også benyttet muligheten til å tenke nytt.
Vi kjenner igjen flere designelementer fra dagens Renault-modeller, samtidig har franskmennene også benyttet muligheten til å tenke nytt.

Klasseledende plass

Renault starter altså dette ballet. Ikke overraskende er deres Megane e-Vision en crossover, altså en mellomting mellom en femdørs kombi og en SUV. Bilen er høyreist, men samtidig ganske kompakt.

Lengden er på 4,21 meter. Med det er vi midt i den såkalte Golf-klassen, og Renault lover klasseledende innvendig plass. Her skal de utnytte fordelene elektrisk drivlinje gir, med blant annet kort panser, flatt gulv og lang akselavstand. Størrelsen på bagasjerommet får vi ikke vite noe om ennå.

Renault understreker også at plattformen er svært fleksibel. Batteripakken er en integrert del av bilens struktur. Batteriene skal også kunne "stables" på flere ulike måter. Det gir blant annet rom for ulik størrelse på batteripakken.

Zoe har mye fint å slekte på

Lys-signaturer har blitt et kjennetegn på mange elbiler, det ser ut som også Renault leker seg litt her.
Lys-signaturer har blitt et kjennetegn på mange elbiler, det ser ut som også Renault leker seg litt her.

Gode rekkevidde

På konseptbilen er batteriet på 60 kWt. Den får rekkevidde på solide 450 kilometer. Det bør også være gode muligheter for flere batteripakker etter hvert, dermed også ulik rekkevidde.

I starten var det ikke noe stort tema, men de siste par årene har det blitt mer og mer fokus på ladehastighet. Renault opplyser av e-Vision skal kunne ta imot inntil 130 kW. Med det plasserer den seg høyt i dette segmentet.

Samlet ytelse ligger på 217 hestekrefter. 0-100 km/t skal gå på "under 8 sekunder". Noe mer konkret tall enn det får vi ikke foreløpig.

Sett denne? Renault har også billig elbil med MYE plass

Megane e-Vision er en crossover, med lengde på 4,21 meter ligger den innenfor den tradisjonelle Golf-klassen.
Megane e-Vision er en crossover, med lengde på 4,21 meter ligger den innenfor den tradisjonelle Golf-klassen.

Kommer til neste år

Designmessig er det lett å se at dette er en Renault. De har tatt med seg noen velkjente designtrekk, samtidig som e-Vision også er tilført nye elementer.

Høyden og de markerte hjulbuene er med på å gi et kraftfullt og sporty inntrykk. Store hjul hører også med her.

Så langt er ikke Renault veldig konkrete på lansering, de nøyer seg med å si at bilen kommer til neste år. Det bekrefter også Roger Andersen som er PR- og markedsdirektør for Renault i Norge.

Her viste de frem elektrisk baby-SUV

Zoe har vært en storselger for Renault i Norge i flere år. Nå er ambisjonen at e-Vision skal følge opp dette i en ny klasse.
Zoe har vært en storselger for Renault i Norge i flere år. Nå er ambisjonen at e-Vision skal følge opp dette i en ny klasse.

Den neste, store elektriske suksessen

– Selv om dette er en såkalt «showcar», er det å anta at den endelige produksjonsmodellen ikke er så langt unna. Vi forventer å kunne se den på norske veier i løpet av 2021, sier Andersen, til Broom.

Roger Andersen er PR- og markedsdirektør for Renault i Norge.
Roger Andersen er PR- og markedsdirektør for Renault i Norge.

Han legger ikke skjul på at de har store forventninger til nykommeren:

– Vi gleder oss stort til at vi kan utvide den elektriske «familien» vår utover Zoe, og har tro på at dette vil være vår neste store, elektriske suksess i Norge, sier Andersen.

Han legger til at den elektrifiserte satsingen til Renault ikke bare inneholder rene elbiler:

– I tillegg til denne nykommeren – og Zoe – vil modellutvalget også inneholde blant annet Captur og Megane som ladbare hybrider, og Clio hybrid.

LES MER: Her avduker de en svært viktig nyhet

Video: Dette er spesielle saker fra Renault