Endelig! Denne nyheten har mange i Norge gledet seg til
Dette har BMW aldri gjort før.
For BMW-entusiaster verden over får bokstaven «M» gjerne hjertet til å slå litt raskere. I årtier har modellen M3 vært synonymt med kjøreglede og heftige ytelser. Men noen spesielt praktisk bil har den ikke vært.
Det er i ferd med å endre seg. BMW M GmbH bekrefter nemlig at det, for første gang, skal produseres en BMW M3 Touring. Det vil på godt norsk si: Stasjonsvogn.
Verdenspremieren til helt nye BMW M3 Sedan og BMW M4 Coupe er bare noen få uker unna. Det er heller ingen hemmelighet at en helt ny BMW M4 Cabriolet kommer til neste år.
Men – det som har vært en godt bevart hemmelighet, frem til nå, er at det også vil komme en BMW M3 Touring.
Èn ting overrasker stort ved dette BMW-beistet
To år fram i tid
BMW har kun laget Touring-varianter av storebroren BMW M5 tidligere. Første gang var andre generasjon M5 i 1992, deretter for fjerde generasjon som kom i 2007.
I 2000 ble det laget én prototype av BMW M3 Touring, med mål om å vise at også en slik modell en gang kunne bli en realitet. Denne gangen stopper ikke prosessen der.
Utviklingen av M3 Touring er fortsatt i startfasen, hvor hele prosessen frem til serieproduksjon vil ta rundt to år.
Familiebiler blir ikke heftigere enn dette
Avslører nye detaljer – dette har de aldri gjort før
Stasjonsvogn på racerbanen
Om kort tid vil de første prototypene til helt nye M3 Touring bli synlige rundt BMW M GmbH sine lokaler i Garching, rett utenfor München – og på racingbanen Nürburgring.
Testing på offentlig vei og racingbaner er en milepæl som bekrefter at M3 Touring ikke lenger bare er en drøm som forblir på tegnebrettet. Her møtes de særdeles sportslige egenskapene til en M-modell og de praktiske formene til en stasjonsvogn. En kombinasjon mange BMW-entusiaster lenge har ønsket seg.
– Drømmebilen gjorde meg nesten venneløs!
Topp 5: Dette bør du vite om BMWs nykommer
- Først og fremst en M3
Spesifikasjoner, ytelser og design må det enn så lenge spekuleres i, men under panseret vil vi finne en turtallsvillig bensinmotor med seks sylindre i rekke, i beste BMW-ånd. Store luftinntak i fronten og de karakteristiske fire eksosrørene i hekken er også ikoniske detaljer for en M-modell.
– Det er ikke alle bilprodusenter forunt å kunne utvikle og lansere en bil som BMW M3 Touring i tiden som kommer, side om side med en rekke nye plug-in hybrider og helelektriske modeller. Det vitner om at BMW fortsatt setter ren kjøreglede i høysetet, også for de blant oss med 98-oktan i blodet. Og – selv om bilen blir en stasjonsvogn, så vil den først og fremst være en BMW M3, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
Brukt BMW M3: Herlig bil – men kan bli et økonomisk mareritt
Se video: Denne BMW-klassikeren er RÅ!