Slik lager de noen av verdens raskeste biler

Hver bil testes 8.000 kilometer (!) på bane. Se video:

Eventyret begynte tilbake i 1994. Da lanserte Audi sin første RS-modell, nemlig RS 2 Avant – verdens første høytelsessportsbil med fem seter og stort bagasjerom.

Siden den gang har Audis RS-avdeling lansert den ene grombilen etter den andre.

I dag er det R8 V10 Performance som topper listen, med sine 620 hk levert fra 10 selvpustende sylindre.

I likhet med BMWs M-avdeling og AMG hos Mercedes, handler det også svært mye om prestisje hos Audi RS.

Kappløpet om å lage noen av verdens raskeste biler i sin klasse – har derfor foregått i en årrekke.

Her er Audis første RS-modell fra 1994. Under panseret sitter fem sylindre på rekke på til sammen 2,2 liter. Med 315 hk klarte RS 2 Avant 0-100 km/t på 5,4 sekunder. Med på utviklingen var også Porsche, som blant annet leverte hjul og bremser.
Her er Audis første RS-modell fra 1994. Under panseret sitter fem sylindre på rekke på til sammen 2,2 liter. Med 315 hk klarte RS 2 Avant 0-100 km/t på 5,4 sekunder. Med på utviklingen var også Porsche, som blant annet leverte hjul og bremser.

Knallharde tester på bane

Nye RS Q8 er utvilsomt et av Audis store flaggskip om dagen. Den er også verdens raskeste SUV rundt legendariske Nürburgring – med tiden 7:42,253.

RS 6 er manges favoritt i Audi sin sportsbil-familie. Dette er nyeste generasjon som ble lansert i fjor.
RS 6 er manges favoritt i Audi sin sportsbil-familie. Dette er nyeste generasjon som ble lansert i fjor.

Underveis i utviklingen av en ny RS-modell, utgjør nettopp Nürburgring en viktig del av testene.

Her settes bilene skikkelig på prøve av profesjonelle sjåfører – som videre gir tilbakemeldinger til Audis ingeniører. Det kan handle om alt fra styrefølelse, understell og respons fra motor og girkasse.

Er det noe som ikke oppleves 100 prosent, gjøres det endringer.

Hver eneste nye RS-modell testes rundt 8.000 (!) kilometer, med maksimal belasting, på Nürburgrings Nordsløyfe. Det innebærer rundt 400 runder på den lange og krevende banen. Ifølge Audi er disse testene såpass omfattende, at det enkelt tilsvarer hele bilens levetid.

RS Q8: Verdens raskeste SUV – nå vet vi prisen i Norge

Toppmodellen R8 under produksjon i Neckarsulm.
Toppmodellen R8 under produksjon i Neckarsulm.

Inviterer på besøk

Audi mener videre at dersom en bil «overlever» de tøffe forholdene på Nürburgring, vil bilen takle alle slags veier. Selv dårlig, norsk veistandard.

Ved siden av tøffe tester, handler Audis RS-modeller om design, teknikk og ikke minst presisjon i alle ledd.

Nå kan du bli med inn til Audis RS-avdeling og få et lite innblikk i hvordan bilene blir til.

Se dokumentaren i videovinduet øverst i saken.

I fjor feiret Audi RS 25 år ved å lansere en rekke nye modeller. Nå er flere av disse ute også på norske veier.
I fjor feiret Audi RS 25 år ved å lansere en rekke nye modeller. Nå er flere av disse ute også på norske veier.

Broom har testet mange Audi RS-modeller gjennom årene. Her har vi oppsummert et par av de nyeste høydepunktene: