Ny utgave kutter avgiftene til null

Audi A6 Avant blir ladbar.

Dette er helt nye Audi A6 i ladbar utgave. Bilen får en elektrisk rekkevidde på inntil 51 kilometer, noe som gjør at den kommer gunstig gjennom det norske avgiftssystemet.
Dette er helt nye Audi A6 i ladbar utgave. Bilen får en elektrisk rekkevidde på inntil 51 kilometer, noe som gjør at den kommer gunstig gjennom det norske avgiftssystemet.

I likhet med veldig mange andre bilprodusenter, er også Audi i full gang med å rulle ut en helt ny generasjon ladbare hybrider – med lengre rekkevidde.

I fjor høst fikk vi se familiebilen A6 som ladbar hybrid for første gang. Da som sedan.

Nå har nylig Audi sluppet de første bildene av A6 Avant, altså stasjonsvogn-utgaven som selger langt bedre i det norske markedet.

Nye A6 Avant 55 TFSI e får en elektrisk rekkevidde på inntil 51 kilometer, målt etter den nye og strengere WLTP-metoden. Det er gode nyheter i Norge, fordi den da oppnår fullt avgiftsfritak. Det har naturligvis mye å si for prisen.

5,7 sekunder til 100 km/t

Drivlinjen kombinerer en 2-liters TFSI bensinmotor på 252 hk og 370 Nm – med en elmotor på 105 kW.

Det betyr at samlet effekt er solide 367 hk og 500 Nm. Sistnevnte er tilgjengelig allerede fra 1.250 omdreininger.

Med en slik kraftpakke, klarer den romslige familiebilen sprinten fra 0-100 km/t på respektable 5,7 sekunder. Toppfarten er begrenset til 250 km/t. Kjører du bare på elektrisitet, stopper nåla på 135 km/t.

2020 RS 6: Løfter familie-raceren til nye høyder

Oppgitt forbruk er bare 0,19-0,21 liter/mil, men det innebærer at du lader bilen regelmessig.
Oppgitt forbruk er bare 0,19-0,21 liter/mil, men det innebærer at du lader bilen regelmessig.

Rikelig utstyrt

Batteripakken på 14,1 kWt er som i mange andre ladbare hybrider plassert under gulvet i bagasjerommet. Det innebærer at bagasjeromsplassen krymper med 160 liter, sammenlignet med en «vanlig» A6. Dermed er det merkbart mindre plass i hybrid-utgaven.

S-line og sorte detaljer bidrar godt til et sportsligere uttrykk.
S-line og sorte detaljer bidrar godt til et sportsligere uttrykk.

I nye A6 55 TFSI e kan du velge mellom tre kjøreprogram. EV for ren eldrift, Hybrid som kombinerer begge motorene eller Hold, som betyr at bilen sparer på strømmen.

Audi tilbyr rikelig med standardutstyr på den ladbare utgaven av A6. Dette inkluderer S-line eksteriørpakke med sorte speilhus, tonede ruter og 19 toms felger med røde bremsecalipere.

Standard er også Matrix LED-lys, sportsseter, virtual cockpit og sportsunderstell. Dette kan med andre ord se ut til å bli en attraktiv pakke – og en viktig bidragsyter til å løfte A6-salget hjemme i Norge.

Norske priser er ikke klare riktig ennå.

Mercedes satser på dieselhybrid: Les rekkeviddetesten vår her

Slik ser interiøret ut på siste generasjon A6. Her er knapper og menyhjul erstattet med touchskjermer.
Slik ser interiøret ut på siste generasjon A6. Her er knapper og menyhjul erstattet med touchskjermer.

Her kan du lese mer om nyeste generasjon A6:

Se bildene av nye A6 55 TFSI e her:

Dette er nye Audi A3: