Minst 10.000 mister jobben – skylder på elbilene
Store investeringer krever gigantkutt.
Skiftet til elektriske biler innebærer store investeringer og økte kostnader for verdens bilprodusenter.
Den elektriske omstillingen kommer raskere enn mange hadde ventet, og kan naturligvis sees i sammenheng med EU sine stadig strengere utslippskrav. Klarer ikke bilprodusentene å innfri her, venter det virkelig store bøter.
Derfor reduserer en rekke bilprodusenter nå arbeidsstyrken. Audi bekrefter at de skal kutte inntil 9.500 stillinger, innen 2025. Forklaringen er blant annet satsningen på elbil.
Les mer: 9.500 Audi-ansatte må bort – det skyldes blant annet elbilene
Massive kutt hos Mercedes
Nå melder også Mercedes sitt moderselskap, Daimler, at de må kutte massivt. Allerede innen 2022, skal selskapet kvitte seg med flere tusen ansatte.
Ifølge flere medier, blant annet The Guardian og BBC, er det snakk om «et femsifret antall» – altså minst 10.000 jobber.
Dette skyldes i all hovedsak elbil-satsningen og teknologiskiftet vi er midt inne i.
I Daimlers egen pressemelding heter det at «bilindustrien er midt i den største transformasjonen i historien» og at «utviklingen mot en CO2-nøytral mobilitet krever store investeringer».
I tillegg til enorme investeringer, har elektriske biler langt færre deler og krever en mindre arbeidsstyrke i produksjonen.
Innen utgangen av 2022 skal Daimler redusere personalkostnadene med hele 1,4 milliarder euro, eller omtrent 14,1 milliarder kroner med dagens kurs.
Miljøkrav: Mercedes-AMG skroter V8-eren
BMW og VW er i samme båt
De massive kuttene skal gjøres på en så sosialt ansvarlig måte som mulig. Ansatte skal blant annet få tilbud om ulike pensjonsordninger, samt redusert stillingsprosent.
I tillegg er målet at antall lederstillinger i Daimler, verden over, skal reduseres med 10 prosent.
Audi og Mercedes er langt i fra alene om å redusere antall ansatte. Tidligere i år ble det kjent at Volkswagen må kvitte seg med rundt 7.000 arbeidsplasser.
I tillegg melder Autonews at BMW redusere kostnadene med mer enn 12 milliarder euro innen 2022.
I Storbritannia sliter flere bilprodusenter også med all usikkerheten rundt Brexit. Honda har vedtatt å legge ned sin fabrikk i Swindon, og trekke seg ut av landet. Også Jaguar Land Rover har kuttet i stillinger i år, mens Nissan teller på knappene rundt hvor mye de skal satse ved sin fabrikk i Sunderland fremover.
Norges største bilmerke: Neste år skal tre av fire være elbiler
Alex Rosén mener det er Elon Musk som fant opp bilen. Se hele intervjuet i Broompraten: