Noen bilister får ekstra store problemer når vinteren kommer tidlig

Her kan du se hvor de bor.

Snø og glatte veier gir betydelige utfordringer for bilistene. Da er det også ekstra viktig å være skodd etter forholdene. Statistikk fra forsikringsselskapet If viser at foruroligende mange tar sjansen med sommerdekk på vinteren. Illustrasjonsfoto: Scanpix
Snø og glatte veier gir betydelige utfordringer for bilistene. Da er det også ekstra viktig å være skodd etter forholdene. Statistikk fra forsikringsselskapet If viser at foruroligende mange tar sjansen med sommerdekk på vinteren. Illustrasjonsfoto: Scanpix

Sommerdekk på sommeren, vinterdekk på vinteren. Akkurat det er en selvfølge for veldig mange bileiere. Men faktisk ikke alle. Det er en god del bileiere som drøyer dekkskiftet svært lenge. Ja, noen legger ikke om i det hele tatt.

Tradisjonelt har det vært lite konkret tallmateriale rundt dette, men en som vet mer enn de fleste er forsikringsselskapet If. De logger nemlig hva bilene er skodd med, når de er inne til skadetakst. If har for øvrig forsikret om lag hver femte personbil som kjører på veiene her i landet.

Sist vinter hadde 5,2 prosent av bilene som var inne til skadetaksering hos If sommerdekk på bilen. De fleste av skadene skjedde ved første snøfall, men også langt senere på vinteren var det en god del biler med sommerdekk involvert i ulykker.

Farlige sjanser

Her er det også store regionale forskjeller. Gjennom mange år har Sørlandet og Vestlandet pekt seg ut som områder der mange ikke legger om hjulene for vinteren.

Sigmund Clementz er informasjonssjef i If
Sigmund Clementz er informasjonssjef i If

– Det har trolig sammenheng med et mildere klima og lite snø i kystområdene, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i If.

– Dessverre ser vi at en del bruker sommerdekk gjennom hele vinteren. Det er foruroligende. De dagene det kommer snø brått på eller det er underkjølt veibane, tar noen unødvendige og farlige sjanser. Bestemmelsene i den såkalte kjøretøyforskriften slår fast at bilen skal være skodd for forholdene der den kjører. Det er det ditt personlige ansvar å passe på som fører, sier han.

Nå kommer de frekke dekktyvene

Mange tar sjansen med sommerdekk på vinterføre. De kan også få betydelige problemer hvis de blir involvert i en ulykke på denne årstiden.
Mange tar sjansen med sommerdekk på vinterføre. De kan også få betydelige problemer hvis de blir involvert i en ulykke på denne årstiden.

Registrerte 19.800 biler

If fører hver vintersesong statistikk over hvilken type dekk kundenes skadde biler har i perioden 1. november, til første mandag etter 2. påskedag. Sist vinter ble det på landsnivå registrert dekkutstyr på 19.800 personbiler, varebiler og bobiler ved skadetaksering. 1.033 av disse hadde sommerdekk på bilen.

Det er først og fremst i overgangen mellom høst og vinter og ved første snøfall at ulykkesbilene er feilskodd, understreker Clementz i If. Særlig hvis den første snøen kommer tidlig og litt brått på, blir andelen på sommerdekk høy.

Se hva som har skjedd med dekkene de siste tiårene

Oppgjør med politiet

– Tidspunktet for første snøfall og i hvilken grad vinteren kommer overraskende, slår tydelig ut i skadestatistikken. En del drøyer dessverre hjulomlegging altfor lenge. Forrige vinter kom tidlig og plutselig på i Finnmark, som fikk et veldig hopp i andel på sommerdekk. 10,2 prosent av takseringene var med sommerdekk, høyeste andel i landet. Vanligvis pleier fylket å ligge helt på bunnen av denne oversikten. sier Clementz.

Dersom du blir innblandet i en ulykke, kan det få konsekvenser for dekningen på forsikringen - og du får et oppgjør med politiet.

Dekkskiftsesongen er i full gang over hele landet. Bortsett fra hos de som ikke skifter dekk i det hele tatt... Foto: Scanpix
Dekkskiftsesongen er i full gang over hele landet. Bortsett fra hos de som ikke skifter dekk i det hele tatt... Foto: Scanpix

Oslo skiller seg ut

– Vi krysser fingrene for at mange er påpasselige med dekkskift også denne vinteren, og ikke tar sjansen. Feil dekk på bilen er en rullende ulykke som venter på å skje, sier Clementz.

Oslo-området skiller seg nå klart ut fra resten av landet med svært høy andel vinterdekk uten pigger - og tilsvarende liten andel på piggdekk. Sist vinter var det bare 4,8 prosent av personbilene forsikret i If i Oslo og Akershus som hadde piggdekk på bilen ved taksering av skade, mot 14,3 prosent vinteren ti år tidligere.

10 ting du trenger å vite om dekkskift

Slik ser dekkrapporten fra forrige vintersesong ut. Tabell fra If.
Slik ser dekkrapporten fra forrige vintersesong ut. Tabell fra If.

Dekktips for vinteren

  • Fra 1. november og til første mandag etter 2. påskedag må mønsterdybden i dekkene være minst 3 millimeter, etter myndighetenes krav. If anbefaler at du skifter dekk før du har nådd denne mønsterslitasjen.
  • Mønsterdybde måles i hovedrillene i de midterste tre firedeler av slitebanens bredde og rundt dekkets omkrets, bortsett fra der det er plassert slitasjevarslere.
  • Bruk av piggdekk eller kjetting er ikke lov fra og med første mandag etter 2. påskedag til og med 31. oktober. I Nordland, Troms og Finnmark er tilsvarende periode fra og med 1. mai til og med 15. oktober.
  • Det finnes ingen frister når du bruker piggfrie vinterdekk.
  • Uavhengig av mønsterdybde og dekkslitasje: Sjekk gummiens tilstand, da gummiens egenskaper forringes over tid, og dekkene blir stivere, hardere og glattere. Det anbefales at vinterdekk skiftes etter fire til fem sesonger på bilen.
  • Husk å sjekke at dekktrykket er riktig, og pass på å kontrollere og etterskru mutterne etter at du har kjørt 10-12 kilometer.

Kilde: Forsikringsselskapet If

Se video. Vet du hva TPMS betyr? Det bør du faktisk gjøre