Her er bilen som gruser naboens stasjonsvogn
Forventer god mottagelse i Norge. Se video:
En av Audi sine største entusiastmodeller er faktisk en stasjonsvogn. Helt siden RS 6 kom for første gang i 2002 – har den råspreke familiebilen solgt godt i RS-familien.
Det gjelder også i Norge, hvor Audi har opplevd tidenes salg av de heftigste modellene de siste årene.
Derfor er det også ekstra stor spenning når en av verdens raskeste stasjonsvogner kommer i en helt ny generasjon.
– Helt rå!
De første offisielle bildene av bilen har allerede ligget ute en stund, men det er først nå, under bilutstillingen i Frankfurt, vi endelig har fått se bilen i levende live.
Brooms Vegard Møller Johnsen var tidlig ute med å se nærmere på nye RS 6, og mye tyder på at det bare er å glede seg til familieraceren ankommer Norge.
– Helt klart! Bilen er helt rå å se på i virkeligheten. De som er over snittet Audi-interessert, ser med en gang at dette er en ny bil. Spesielt fronten og den mildt sagt solide diffusoren bak, peker seg ut. Bilen ser rett og slett bøs ut, forteller Vegard.
Ny familieracer – dette er første smakebit
V8 og 600 hk
Utover å se betydelig mer brutal ut enn vanlige Audi A6, er det selvsagt godbiten under panseret som er et av høydepunktene på en hver RS-modell.
Her finner vi VW-gruppen sin etter hvert velkjente 4-liters V8-motor. Nå yter den 600 hk og 800 Nm. Det er faktisk fem hestekrefter ned, fra den råeste utgaven av dagens modell.
Men kjenner vi Audi Sport rett, kommer det trolig en Performance-utgave av bilen på litt sikt. Det regner vi med, dersom Audi har lyst til å slå erkekonkurrenten fra Affalterbach. I dag er nemlig Mercedes-AMG E 63 S fortsatt raskere enn nye RS 6.
Sistnevnte klarer 0-100 km/t på 3,6 sekunder, noe som er 0,1 tregere enn Mercedesen.
Toppfarten er forresten vanvittige 305 km/t – dersom du huker av «Dynamic Package Plus» i bestillingen.
Audi med firehjulstrekk og 700 hk.
Avansert firehjulsdrift
Nye RS 6 blir tidenes første RS-modell som får et mildhybrid-system.
Her er det snakk om en beltedrevet generator, som skal bidra til en liten dose ekstra effekt. Nærmere bestemt 12 kW, så noen stor boost blir det neppe. Dette handler nok vel så mye om å tilfredsstille stadig strengere miljøkrav…
Som vanlig får du selvsagt Audis svært gode firehjulsdrift, quattro, som sørger for å plante kreftene i bakken.
Kraftfordelingen foran/bak er 40/60 via en mekanisk senterdifferensial. Ved hjulspinn overføres kreftene automatisk til den akselen som har best feste. Opptil 70 prosent kan sendes til forhjulene, mens hele 85 prosent av kreftene kan leveres til bakhjulene.
I tilvalgene «dynamic package» og «dynamic package plus» får du også quattro sport differensial bak, som aktivt fordeler drivkreftene mellom bakhjulene, og ytterligere forbedrer grep, stabilitet og dynamikk. Det blir også en helt ny launch control, som skal gi deg ekstra heftig fraspark.
Test Audi RS 6: Dette er galskap – men du verden så moro!
Forventer god mottakelse
Hva den nye RS-modeller kommer til å koste i Norge er ikke kjent, med Audi forteller til Broom at de forventer en god mottakelse, spesielt fordi tidligere utgaver har vært veldig populære.
– Etter en nærmere kikk på nye RS 6, er det ingen grunn til å tro at denne blir mindre populær, sier Broom-Vegard.
Bilen er ventet til Norge i starten av neste år.
Mer RS!
Det er ikke bare stasjonsvognen RS 6 som får mye oppmerksomhet i Frankfurt om dagen. Nå har også helt nye RS 7 fått sin verdensdebut. Denne får samme motor som RS 6, altså åtte sylindre, 600 hk og 800 Nm.
Her tar vi en nærmere titt på nye Audi RS 6.
En av verdens mest berømte biler har blitt helt ny
Se flere bilder av RS 6 her: