Den nye elbilen fra Mercedes har mange styrker – og noen svakheter
Her er EQC på plass i Norge.
Etter en litt forsiktig start med elektrisk B-klasse, melder Mercedes seg nå for alvor på i elbil-bølgen, de også.
Det handler om en stor satsing, med milliardbeløp og en rekke modeller.
Først ut er bilen som nå begynner å bli synlig på norske veier, nemlig EQC. En elektrisk familie-SUV som går rett i strupen på Audi e-tron og Jaguar I-Pace – og naturligvis også bilene fra Tesla.
Vi som skriver om bil er vant til å få mange spørsmål, både fra lesere og andre vi møter. EQC er absolutt ikke noe unntak der, snarere tvert imot. Det er få nybiler vi har fått så mange spørsmål om som denne. Alt fra "har dere kjørt den?" – til "stemmer det at bakkeklaringen ikke holder for norske forhold?".
Under har vi samlet noen av spørsmålene. Målet er å gi de som vurderer en EQC (og naturligvis alle andre) et litt bedre bilde av bilen, før eventuell prøvekjøring:
– Hvor stor er egentlig EQC?
Vi snakker SUV i familieklassen her. Det er naturligvis ikke tilfeldig at Mercedes går for denne biltypen når de starter elbilsatsingen. En sedan ville helt sikkert brukt mindre strøm (på grunn av luftmotstanden), men det er SUV som øker salget mest verden over. Dermed ble det SUV!
EQC har en god del til felles med storsuksessen GLC, som Mercedes har solgt mye av i ladbar versjon i Norge. Litt mer coupeformet design, gjør at mange nok kan oppfatte EQC som den minste av disse. Men det er den ikke. Med lengde på 4,76 meter er EQC faktisk 11 centimeter lengre enn GLC. Den er én centimeter smalere og den er én centimeter lavere enn konsernbroren.
Ser vi på hovedkonkurrentene fra Audi og Jaguar er tallene slik: e-tron er klart størst med 4,90 meter. I-Pace er mer kompakt med lengde på 4,68 meter.
Mange kilo batterier gjør forresten noe med vekten. EQC klokker inn til velvoksne 2.495 kilo!
Norge først i verden med å åpne for bestilling av Mercedes EQC
...og hva med bagasjerommet?
Dette spørsmålet er høyt på lista hos mange familier som vurderer EQC. Og bare for å ha sagt det med en gang: Dette er ikke noen utpreget bagasjeromsmester. 500 liter er det offisielle tallet. Det inkluderer flere smårom under gulvet, som kan vippes opp.
Erfaringsmessig er bruksverdien for slike rom ganske varierende. Tar du deg tid til å "finpakke", kan du få med en god del ekstra. Men for de fleste blir nok dette mest av alt oppbevaringssted for ladekabler osv.
Det kommer også godt med. Mercedes har droppet å lage rom for dette foran. Det handler rett og slett om å spare penger, da EQC bygges side-om-side med fossile biler. Og det er en av tingene som avslører at de ikke har laget en helt ny og skreddersydd plattform for EQC.
Lengde og bredde på selve bagasjerommet er bra, men det er overraskende grunt. Har du behov for å ha med diger barnevogn eller kanskje et stort hundebur? Da bør du sjekke før du kjøper!
Her var vi på avdukingen av EQC – i Stockholm
– Hvordan er den å kjøre?
Kjapt oppsummert: Dette er en SUV fra Mercedes, som går på strøm. Det begynner å bli tydelig hva som er oppskriften til de tyske bilprodusentene når de skifter over til elektrisitet. De satser på trygge løsninger. Og det er egentlig ikke vanskelig å skjønne hvorfor.
Her handler det om sterke merkevarer, med lange tradisjoner. De har kjøpere som kjenner produktene deres og vet hva de vil ha. Å få tilstrekkelig mange av dem i store bilmarkeder til å velge elbil fremfor bensin- eller dieselbil, er krevende nok i seg selv.
Derfor har Mercedes laget en bil som oppfører seg veldig likt det vi allerede kjenner fra merket. I EQC er det fullt fokus på komfort. Bilen er kjapp, den er svært godt støydempet og understellet er et effektivt filter mot alt fra piggslitt asfalt til huller i veien. Bare over større ujevnheter skifter den en smule karakter. Da blir bilen litt vaglete, her spiller nok all vekten i bunnen inn.
Styringen kunne vært litt mer presis og direkte. Er det viktig, bør du heller ta en titt på Jaguar I-Pace.
– Hvor langt går den egentlig?
Dette har vært det store spørsmålet siden tidenes elbil-morgen. Det offisielle WLTP-tallet for EQC ligger på 417 kilometer (402 for denne testbilen slik den er konfigurert). Mange hadde nok ventet at Mercedes skulle dra på litt mer her.
Så var det dette med "egentlig". For på elbiler kan reell rekkevidde variere veldig mye. Det kommer mye an på kjørestil, hastighet og topografi, også underlag, temperatur og dekkdimensjon.
Noen sparefantaster vil kunne klare 500 kilometer med EQC før det må lades. Andre tømmer batteriet før 300 kilometer er passert. De første testene har vist at EQC har et relativt høyt strømforbruk. Akkurat som på fossibiler, varierer forbruket fra elbil fra elbil. Mye har med deg som sjåfør å gjøre, men ikke alt.
På vinteren kan du nok være godt fornøyd med å klare 300 kilometer, før det må lades.
Den utnyttbare batterikapasiteten ligger på 80 kWh. Makseffekt ved lynlading ligger på 110 kW. Det siste er ikke spesielt imponerende på en helt ny elbil i denne klassen.
Rykter om ny mega-SUV fra Volvo
– Ja, jeg vet startprisen. Men hva må jeg regne med å betale?
EQC får du fra 616.900 kroner. Eller nei, du gjør vel egentlig ikke det. De tyske premiummerkene er mestere i å tilby utstyr du bare "må" ha med. Alt er ikke like viktig, men kjører du beinhard sparelinje, risikerer du å ende med en bil som kan være skikkelig tungsolgt når den dagen kommer.
Fra Mercedes-importøren får vi opplyst at de fleste kundene som har tegnet kontrakt så langt har endt opp mellom 680.000 og 720.000 kroner. Noe av forklaringen på at det ikke blir "verre", er at Mercedes har lagt inn en utstyrspakke de selv beregner til 70.000 kroner, uten tillegg i prisen.
Så ja: Det er mulig å få en EQC på norske skilter til 650.000 kroner. Du får en svært godt utstyrt bil hvis du legger på 50.000 kroner til. Og hvis du synes det blir for lite, er det bare å dypdykke i den særdeles omfattende lista over tilgjengelig ekstrautstyr.
– Hva er dette med bakkeklaringen? Kommer jeg ikke helt frem til hytta?
EQC har overraskende lav bakkeklaring. Dette handler om kompromisser underveis i utviklingen. I og med at plattformen ikke er helt nyutviklet for elbil, må det lirkes litt for å få plass til batteriene.
Tyske (og vanligvis svært grundige) Auto, Motor und Sport har målt seg frem til at bakkeklaringen er på bare 9,7 centimeter. Da snakker vi maks last – og laveste punkt under bilen.
Mercedes har svart på det ved å vise til at EQC har bare 2,6 lavere bakkeklaring enn GLC, hvis samme målemetode benyttes. EQC har for øvrig ikke luftfjæring, dermed kan du heller ikke heve bilen for å komme rundt problemer.
Hva betyr det i daglig bruk? Igjen er det umulig å komme med noen fasit. Det kommer helt an på hvilke behov du har. De aller, aller fleste SUV-er ruller på fine asfaltveier det meste av tiden. Men har du en dårlig grusvei med dype hjulspor inn til hytta, bør du ta en sjekk om dette holder.
Topp 5: Dette bør du vite om EQC
– Like rask som Tesla – eller?
0-100 km/t på 5,1 sekunder er et hav av tid, sammenlignet med Teslas Ludicrous-løsning. Hvis du ønsker å leke Formel 1-sjåfør (rett frem), blir du nok litt skuffet over EQC.
Særlig mange andre vil neppe noen gang tenke at bilen ikke er rask nok. Her har du nemlig et herlig kraftoverskudd. I kjent elbil-stil er kreftene der med en gang.
– Hva er de største styrkene til EQC?
Mest av alt at det er en SUV fra Mercedes, som går på strøm. Veldig mye ved EQC minner om GLC, og det er absolutt positivt. Bilen er lettkjørt, komfortabel og stillegående. Firehjulstrekk er naturligvis gull verdt på vinteren.
På interiør tok Mercedes et kjempeløft med dagens E-klasse. Dette har de så filtrert ned til en rekke av modellene sine. EQC føles eksklusiv og påkostet.
Blir bagasjeplassen for snau, kan den trekke tilhenger på inntil 1.800 kilo. Den er også godkjent for 75 kilo taklast. Så mye mer enn det bør du uansett ikke putte på taket.
Prisen er også relativt gunstig. Du kommer ut ganske likt som Jaguar I-Pace, og en god del under en sammenlignbar Audi e-tron.
– Og motsatt: Har den noen svakheter?
Det er tre B-er som trekker litt ned her: De står for bagasjerom, batteripakke og bakkeklaring.
Bagasjerommet kunne godt vært noe større, det samme kunne batteripakken (og dermed rekkevidden). Og høyere bakkeklaring hadde helt klart ikke skadet for endel norske kjøpere.
De som hadde ønsket seg en perfekt "Norges-elbil" blir kanskje litt skuffet her. Også de som hadde forventet/trodd at Mercedes skulle dra på og lage en mye mer utagerende bil. Det er langt fra Tesla Model S og X – til denne bilen. Det er naturligvis et helt bevisst valg av Mercedes.
Norge har kommet langt som elbilnasjon, her er vi flere år foran de store og viktige bilmarkedene i Europa. Men sammenlignet med dem, er og blir vi bittesmå. Det er i Tyskland, Storbritannia og Frankrike at Mercedes virkelig skal selge EQC i store volumer. Dermed har de også lagt vekt på det de mener er det viktigste for kjøperne der, ikke hva norske kunder nødvendig måtte ønske seg.
Klikk her for å lese den første testen vår av EQC
Se video av Mercedes EQC under: