I dag feirer svenskene – denne var viktig

Et av høydepunktene fra svensk bilproduksjon.

Saab 99 er en legendarisk modell. I år er det 50 år siden de første kundene fikk bilene sine.
Saab 99 er en legendarisk modell. I år er det 50 år siden de første kundene fikk bilene sine.

Vi har vår 17. mai. I Sverige feirer de Flaggans på 6 juni. Vår feiring er nok mer stas-preget og høytidelig enn Sveriges. Vi liker jo å være litt bedre enn svenskene.

Men en ting ar de slått oss grundig på. Nemlig bilproduksjon. Nå har de riktignok bare ett bilmerke igjen, nemlig Volvo. Saab forsvant jo rått og brutalt for noen år siden.

Men Saab rakk mye før det endte i konkurs. Som modellen 99, en bil veldig mange nordmenn har både et sterkt og godt forhold til. I alle fall de av oss som her levd en stund.

Bilen som ble produsert nesten rett på andre siden av Svinesundbroen, solgte bra her hjemme i mange, mange år og var et vanlig syn både på norske veier og gårdsplasser.

Nå har den trivelige og litt særegne bilen jubileum. Eller det vil si... Akkurat hvor gammel den er strides de lærde litt om. Den ble premiere-vist i 1967. Den ble satt i produksjon i 1968. Den første årsmodellen er 1969 og de første kundene fikk også sine biler i 1969.

Er det med Saab 99 som med oss mennesker¨, så holder det med én 50-årsdag. Og den bør helst komme så sent som mulig... Men vi kan si som i sangen om Bamsefar i lia; han fylte 50 år omtrent på denne tida.

Dette er en før-serie-bil som ble vist i 1968. Legg merke til sidespeilet på panseret. På produksjonsbilene ble dette flyttet til døra.
Dette er en før-serie-bil som ble vist i 1968. Legg merke til sidespeilet på panseret. På produksjonsbilene ble dette flyttet til døra.

Men det hele startet så klart før det. Nemlig i 1965, som prosjekt Gudmund, en middelklassebil større og fremfor alt mer moderne enn Saab 96. Den skulle også være en sterk konkurrent til den nye Volvo 140-serien som var på gang.

Den nye Saaben ble utviklet under størst mulig hemmelighold. Svært lite lekket om hva som foregikk. Men de obeservante kunne i Trollhättan-området se en Saab 96 med noen litt merkelige proporsjoner. Det var kamuflerte 99 som var ute på test.

Utviklingen av bilen gikk fort. For allerede på Teknorama-utstillingen i Stockholm 22. november 1967 ble den helt nye 99 avduket av en stolt Saab-ledelse. Men det skulle altså drøye ytterligere over ett år før kundene fikk den.

99 var en helt ny modell fra Saab og den største bilen derfra da den kom. Det var også den første bilen med firesylindret rekkemotor. Tidligere hadde de brukt to-taktere og V4 fra Ford. 99 var også en god del større enn 96 og de to ble produsert side om side i mange år.

Saab 99 var i det hele tatt en flott og elegant bil som virkelig sto ut i gatebildet på slutten av 90-tallet. Den gangen dette var preget av Renault 8, slitne Volvo PV, rustne Opeler og Ford Anglia.

Saab Sonett II: Her har den unike sportsbilen stått i 15 år

Legendarisk design

Saab 99 ble sett på som en stilig og elegant bil da den kom i 1969. Denne hvite bilen er av første årsmodell.
Saab 99 ble sett på som en stilig og elegant bil da den kom i 1969. Denne hvite bilen er av første årsmodell.

Sixten Season het mannen bak de elegante og helt nye linjene på Saab 99. Et legendarisk bildesign og elementer fra nettopp 99 fulgte med Saab videre på hele reisen, til det hele endte med konkurs i 2011.

Men alt var ikke bare fryd og glede i Saab-leiren. Slunken pengekasse gjorde at de måtte har hjelp til motoren i sin nye storbil. Valget falt på en 1,7-liter med overliggende kamaksel fra engelske Triumph. Denne motoren var i prinsipp en halv V8, fra de større Triumph-bilene. Noen av disse motorene gikk problemfritt i alle år, men mange var også beheftet med mange kjedelige og irriterende barnesykdommer. Det var særlig kjøling og topp-pakning som stelte i stand elendigheten.

Denne motoren vokste etter hvert til 1.850 kubikk og med utgangspunkt i Triumph motoren videreutviklet Saab denne til det mange Saab-entusiaster kaller B-motoren på 2 liter, fra og med årsmodell 1973.

Spesielle løsninger

Saab 99 Turbo – en legendarisk modell med høy samlerstatus.
Saab 99 Turbo – en legendarisk modell med høy samlerstatus.

I 1970 kom 99 som firedørs modell og i 1971 var den verdens første bil med lyktevasker-anlegg. Dessuten kom 99 med en annen spesiell detalj som fulgte Saab til graven. Den var nemlig den første bilen med tenningslåsen i midtkonsollen mellom setene. Dette var også da de kom med energiabsorberende støtfangere, som tålte mindre sammenstøt, uten å bli skadet.

En ikke fullt så sjarmerende "detalj" er at om et motorfeste ryker, så kan motoren tippe bakover og da kan reimhjulet med kjøleribbene til dynamoen rett og slett "sage" hull i tropedoveggen.

Girkassa ligger under motoren og clutchen sitter foran på motoren. Så Saab har absolutt et litt sært motorrom, om vi sammenligner med en Ford, Opel eller Volvo fra samme tid. På både godt og vondt selvfølgelig. Det er det som gir disse bilene både sjarm og særpreg.

Hans lever ut drømmen – samler på Volvoer

Typisk 70-tall

Da 70-tallet var på sitt mest oransje og slengbuksene på det videste, i 1974, lanserte Saab sin 99 Combi Coupe.
Da 70-tallet var på sitt mest oransje og slengbuksene på det videste, i 1974, lanserte Saab sin 99 Combi Coupe.

I 1974 – akkurat mens 70-tallet var på det mest oransje og slengbuksene på det videste – lanserte Saab en alternativ 99-modell. Nemlig Combi Coupe. 70-tallet var nettopp disse bilenes tiår.

Ellers er 1978 også en stor milepæl i Saab-historien. Det var det året de for alvor klarte å sette seg selv på bil-kartet for alvor. Det var nemlig det året de lanserte sin mest legendariske modell gjennom alle tider. Nemlig Saab 99 Turbo.

De var ikke først med Turbo, men regnes for å være det første masseproduserte bilmerket med turbo for det brede lag av bilkjøpere. Motoren var en 2-liter, effekten var 145 hestekrefter og bilen gjorde 0-100 km/t. på bare 9,2 sekunder. Disse bilene hadde egne lettmetallfelger, turbotrykk-måler på dashbordet og egne turbo-emblemer hvor en trubo-turbin var en del av logoen. Det var magisk!

Turbo og Saab ble på sett og vis synonymt siden.

Dette er bilene Saab aldri lagde

Saab 90 overtar

Interiør fra Saab 99 Turbo. Legg merke til turbotrykk-måleren oppe på dashbordet. Det var heftig!
Interiør fra Saab 99 Turbo. Legg merke til turbotrykk-måleren oppe på dashbordet. Det var heftig!

Senere i 1978 viste Saab en annen viktig modell. Nemlig 900. Selv om det er en annen modell, så bygde den også i stor grad på 99, men hadde annen front og hekk.

Produksjonen av Saab 99 fortsatte frem til 1984, da den ble erstattet av Saab 90, som ble produsert mellom 1985 og 1987. Den var en slags merkelig bastard og hadde front fra Saab 99 og bakpart fra sedanmodellen av Saab 900. Saab 90 ble kun levert med forgassermotor og uten katalysator. Saab ønsket ikke å videreutvikle modellen og produksjonen ble lagt ned i 1988 pga nye utslippskrav.

Dette var noe av det tøffeste du kunne eie

Ganske uvanlig bil

99-modellen levde på sett og vis videre i bastarden Saab 90 som hadde bakdel fra Saab 900 sedan. Kun 25.000 slike biler ble bygget og var en slags siste krampetrekning for 99-en.
99-modellen levde på sett og vis videre i bastarden Saab 90 som hadde bakdel fra Saab 900 sedan. Kun 25.000 slike biler ble bygget og var en slags siste krampetrekning for 99-en.

Saab 99 er forlengst en ettertraktet klassiker, og enn så lenge er prisene humane, så lenge du ikke sikter deg inn på en Turbo, eller EMS, modell.

Vi nordmenn tenker gjerne på Saab 99 som en ganske alminnelig bil, men det er den ikke. Den ble kun produsert i 588.643 eksemplarer. Og i skrivende stund finnes ingen slike biler til salgs i Norge.

Men dukker det opp en fin Saab 99 på din vei, så er dette absolutt en hyggelig hobbybil nå, som er vel verdt å ta vare på.

Saab: 1937-2011: Dette er Broom-guttas beste Saab minner

Video: Saab gikk konkurs – men her lever bilene videre.