En godbit for deg som ikke må ha SUV eller elbil

Test: Toyota Camry gjør comeback etter 15 år.

Den romslige familiebilen Toyota Camry dukker snart opp i Norge. Vi har allerede testet den.
Den romslige familiebilen Toyota Camry dukker snart opp i Norge. Vi har allerede testet den.

"No more boring cars!" Eller: Ikke flere kjedelige biler! Det uttalte Toyota-sjef Akio Toyoda for en tid tilbake.

Jammen undrer vi litt på om gubben ikke har rett. Først kom den lille crossoveren CH-R med et utagerende design. Nye Toyota Corolla er et syvmilssteg i riktig retning i forhold til Auris som den erstatter. Nye RAV4 har nå blitt en bil som man kan kjøpe – ikke på tross av utseendet – men på grunn av det. Dessuten har det skjedd noe med selve kjøreopplevelsen i bilene også. Til det bedre.

Men hva med nye Toyota Camry? En bil som har vært borte fra Norge og Europa i hele 15 år, men som nå gjør comeback.

En ganske tradisjonell og stor firedørs sedan med USA og hjemmemarkedet som de viktigste salgsstedene. Kan noe slikt bli spennende for oss nordmenn?

For å finne ut av det tok vi turen til Kroatia for å teste bilen som i løpet av sommeren blir å finne hos Toyota-forhandlere over det ganske land.

Firedørs sedan er ikke akkurat noen vinneroppskift i annerledes-landet Norge, men kanskje denne kan snu på det?
Firedørs sedan er ikke akkurat noen vinneroppskift i annerledes-landet Norge, men kanskje denne kan snu på det?

Hva er dette?

Toyota Camry er som nevnt en stor firedørs-sedan, en biltype som ikke selger all verden her i Norge der alle skal ha enten en SUV eller en elbil, eller aller helst en kombinasjon av disse to.

Men bilen som ikke har vært solgt i Europa siden 2004 har allikevel vært en stor suksess for Toyota. Mer enn 19 millioner biler har blitt fordelt på mer enn 100 ulike land siden den kom første gang i 1982.

Nå gjør altså åttende generasjon av familiebilen comeback i vår del av verden.

Toyota har gjort det enkelt. Hit kommer den med én motor og drivlinje. Den leveres som en ikke-ladbar bensinhybrid på 218 hestekrefter og i tre utstyrsvarianter.

Den billigste heter, litt forvirrende, Exclusive og koster 429.800 kroner. Mellomutgaven, som trolig blir bestselgeren, heter Premium og koster 449.800 kroner, mens topputgaven kalles Platinum og koster 475.700 kroner.

Én av verdens beste biler – og du kan få den billig

Toyota Camry varter opp med overraskende presis og sporty styring, men preges aller mest av god komfort og lavt støynivå.
Toyota Camry varter opp med overraskende presis og sporty styring, men preges aller mest av god komfort og lavt støynivå.

Hvordan er den å kjøre?

Allerede når man åpner døren får man en følelse av at dette er en komfortabel skyss. Plassen er raus, setene ser innbydende ut og det samme gjør resten av interiøret.

Bak rattet skuffer den heller ikke. Apropos rattet – styringen overrasker litt med nesten litt sportsbilaktig presisjon. Selv om fjæringen er komfortabel, er den også litt fast i oppsettet. Sittestillingen er relativt lav og utsynet greit alle veier. Det finnes rikelig med justeringsmuligheter alle veier, så å finne en god kjøreposisjon er en smal sak, enten du er langbeint eller har gorilla-armer.

Motoreffekten på 218 hestekrefter holder fint og det merkes også godt at den trinnløse CVT-girkassa her blitt strammet opp. Bilen går generelt sett stille på fin asfalt, men romler litt på grovt dekke. Det har vi en del av i Norge. Men alt i alt er dette en komfortabel cruiser, mest for deg som ikke har altfor store horn i panna. Det er en firedørs familiebil og ikke en bil du spinner rundt gatehjørnene med.

Vi lot oss i alle fall overraske positivt. Camry byr på mer kjøreglede enn vi hadde forventet i denne biltypen.

Historien om da lille Norge skulle begynne å produsere biler

God plass, gode seter og raust med utstyr, helt fra rimeligste variant.
God plass, gode seter og raust med utstyr, helt fra rimeligste variant.

Hvordan er plassen?

Med en billengde på nesten 4,9 meter og en akselavstand på over 2,8 meter er den innvendige plassen god. Både i for- og bakseter.

Forsetene byr på bra med støtte og justeres, på vår testbil som er topputgaven, elektrisk på begge sider. Man sitter godt og bilen har god ergonomi og alt det som hører med av sikkerhets- og assistentsystemer i en moderne bil.

Baksetet er også romslig og gir god plass til alt fra lange hengslete tenåringer, tykkfalne onkler og snerpete svigermødre. På toppmodellen kan også ting som klimaanlegg, stereo, en elektrisk rullgardin i bakvinduet og bakseterygg / nakkestøtter justeres fra en egen konsoll på det nedfallbare midtarmlenet. Baksetet i Camry er faktisk et overraskende godt sted å være. Vi overraskes ikke det minste om denne dukker opp i trafikken med taxi-skilt på taket.

Passopp er den eneste som blir litt skadelidende her. For hundedbur er det ikke plass til i en sedan. Men til gjengjeld byr bagasjerommet på overraskende rause 524 liter med bagasjeplass. Dessuten kan baksetet felles ned 40/60, om lengre gjenstander som ski eller flatpakker fra IKEA etc. skal kunne fraktes uten å måtte ha ting på taket.

Camry kan i motsetning til RAV4, som den deler både drivlinje og plattform med, ikke leveres med tilhengerfeste.

Les også: Denne Toyota-forhandleren er verdens største

Toyota Camry byr på en del merkelige linjer innvendig. Men uten disse raritetene tror vi den ville blitt konservativ. Vi liker det.
Toyota Camry byr på en del merkelige linjer innvendig. Men uten disse raritetene tror vi den ville blitt konservativ. Vi liker det.

Finest utenpå eller inni?

Vi synes Camry gir et moderne og elegant preg innvendig. Tre skjermer, en mellom de analoge instrumentene, et head up-diplay i frontruten og skjermen på midtkonsollen viser all informasjon man trenger. Alt av brytere og betjening er oversiktlig og funksjonelt.

Alle utstyrsgrader leveres med Toyota Safety Sense. Dette systemet inneholder blant annet adaptiv cruisekontroll, filskiftevarsler, skiltgjenkjenning, fotgjengervarsler, lysassistent, blindsone-monitor og varsling for kryssende trafikk bak bilen, for å nevne noe.

I tillegg har topputgaven stort JBL-stereoanlegg med 9 høyttalere.

Dashbordet har noen futuriske og dominerende skrå-linjer som tar igjen noe av det utvendige designet. Vi liker det da bilen uten disse linjene vil framstått som langt mer konservativ.

Materialkvaliteten er god, men ikke på Lexus-nivå. Det skal være forskjell. Men Camry føles absolutt ikke billig eller kjip ut av den grunn.

Utvendig legger vi spesielt merke til den store og lave grillen som går i hele bilens bredde. Den virker nesten i overkant brutal og stor i våre øyne.

Videre har den en slank, men lang midtlinje som hinter litt mot det sporty. Det at den er lav og bred bidrar også til å gi bilen eleganse.

Tøffere Toyota? Dette er bilen å ha når du skal du krysse en ørken

Baksetet byr ikke bare på stor plass, men også på egen betjening for blant annet klimaanlegg og stereo.
Baksetet byr ikke bare på stor plass, men også på egen betjening for blant annet klimaanlegg og stereo.

Går den bra?

Ja til å være en stor og elegant familiesedan så er ytelsene gode. Hybridpakken som består av en 2,5-liters firesylindret bensinmotor og et batteri, gir som vi tidligere har nevnt en samlet effekt på 218 hestekrefter.

Det er nok til å sende bilen som veier ca. 1.600 kilo (avhengig av utstyr) fra 0-100 km/t på 8,3 sekunder. Det er helt klart godkjent. Toppfarten er på 180 km/t.

Bensinforbruket oppgir Toyota selv til 0,43 l/mil ved blandet kjøring. Etter vår testtur som også bestod av blandet kjøring i på tørre og fine kroatiske veier, viste bilens egen kjørecomputer et gjennomsnittsforbruk på 0,51 l/mil. Det er absolutt "innafor" med tanke på bilens størrelse og vekt.

Dette blir en av de tøffeste konkurrentene til Camry

...og hva er konklusjonen?

Vi kan ikke fatte og begripe annet enn at Toyota Camry må være svært mye bil for pengene. Dette er en god, gammeldags familiesedan i en moderne og smakfull innpakning.

Toyota Camry Hybrid

  • Motor: 2,5 liter bensin + batteri.
  • Effekt: 218 hk / 221 Nm.
  • 0-100 km/t: 8,3 sek.
  • Toppfart: 180 km/t.
  • Oppgitt forbruk: 0,43 l/mil.
  • L - H - B: 4,85 - 1,44 - 1,84 m.
  • Bagasjerom: 524 liter.
  • Pris fra: 429.800 Kr.
  • Pris testbil: 475.700 Kr.

Kombinasjonen plass, pris, kjøreegenskaper og et svært godt rykte trekker opp. På minussiden er ikke en firedørs sedan det nordmenn flest ønsker seg i utgangspunktet. Kanskje kan denne gjøre noe med det?

Vi er også litt usikre på hvor godt denne vi stå seg i bruktmarkedet om fire-fem år.

400 biler håper den norske importøren å selge inneværende år, som i praksis betyr et drøyt halvår. Klarer de det i det sære norske bilmarkedet, tror vi de skal være skal være mer enn fornøyde.

Det er liten tvil om at Akido Toyoda har sine ord om "No boring cars" i behold også for Camry. Dette er en liten godbit av en familiebil for deg som ikke må ha elbil eller SUV.

Les også: Denne Toyotaen skal over 4.000 nordmenn kjøpe i år

Video: Dette er en annen spennende nyhet fra Toyota