Norge først i verden: Skal lade taxiene trådløst

Nå inviterer de bilbransjen til å bli med.

Det nye ladeprosjektet skal gjennomføres i samarbeid med Oslos taxisjåfører ved blant annet taxiholdeplassen på Oslo S (bildet): Foto: Fortum..
Det nye ladeprosjektet skal gjennomføres i samarbeid med Oslos taxisjåfører ved blant annet taxiholdeplassen på Oslo S (bildet): Foto: Fortum..

Å få taxier over til eldrift har vært en målsetning lenge. Særlig i urbane strøk vil det være et viktig bidra til å få ned forurensningen.

Utfordringen er å sørge for et ladesystem som fungerer godt for bransjen, og som gjør at taxiene i størst mulig grad kan være operative og ta seg av kundene.

I Oslo skal ladeselskapet Fortum Charge & Drive nå bygge verdens første trådløse hurtigladestasjoner for elektriske taxier. Selskapet har akkurat sendt ut en melding der de forteller at de inviterer bilprodusenter til å bli med på prosjektet som kan endre hele taxibransjen.

Ladeplate i bakken

– Dette prosjektet er det første av sitt slag i verden, og denne teknologien vil kunne være nøkkelen til å elektrifisere taxibransjen både i Norge og i andre land, og dermed gjøre store reduksjoner i klima- og miljøutslipp. Som vanlig er det Norge som viser vei innen utviklingen av elbilisme, sier Ole Gudbrann Hempel, leder for Fortums offentlige ladenettverk i Norge.

– Trådløs hurtiglading kan være teknologien som åpner døren for utslippsfrie taxier, sier elbilansvarlig Sture Portvik i Oslo kommune.

Prosjektet innebærer at Fortum monterer en ladeplate med induksjonsteknologi i bakken. Dette er samme type ladeteknologi som blant annet brukes i mobiltelefoner.

Derfor er mange skeptisk til brukt elbil

Det blir stadig flere ladestasjoner for elbil i Norge, men denne måten å lade på passer ikke nødvendig alle godt. Foto: Fortum.
Det blir stadig flere ladestasjoner for elbil i Norge, men denne måten å lade på passer ikke nødvendig alle godt. Foto: Fortum.

Nullutslipp fra 2023

Elbilen som plasserer seg over platen hurtiglades med opptil 75 kilowatt effekt, noe som er høyere effekt enn dagens hurtigladestasjoner. Ladeprosessen starter helt automatisk, og sjåføren behøver ikke gå ut av bilen.

– Fortum Charge & Drive har lenge samarbeidet med taxi-bransjen, og vi har sammen funnet ut at prosessen med å kjøre til et ladested, koble ut og inn ladekabelen og vente på ladingen er et hinder for å få taxisjåfører over på elektrisk transport. Det tar rett og slett for mye tid for dem, men nå skal taxisjåførene i stedet for å stå på tomgang og slippe ut eksos kunne hurtiglade taxien trådløst mens de venter på nye kunder, sier Hempel, i en pressemelding.

– Fra 2023 skal alle taxier i Oslo være nullutslippsbiler. Sammen med taxibransjen skal vi sørge for at denne endringen blir så brukervennlig og effektiv som mulig, og dette prosjektet er en svært viktig del av dette, sier Sture Portvik i Oslo kommune.

Trenger ikke store batterier

Prosjektet skal gjennomføres i samarbeid med Oslos taxisjåfører ved taxiholdeplassene på Oslo S, Skøyen og i Nydalen.

Når taxien lades ofte, reduseres behovet for store batterier med lang rekkevidde. Det er lønnsomt for drosjeeierne som slipper å kjøpe dyrere elbilmodeller med store batterier, i tillegg til at det er mer klima- og miljøvennlig å produsere biler med mindre batteripakker.

Prosjektet vil bidra med verdifull erfaring for videre utvikling av trådløs hurtigladeteknologi også for andre elbilister.

Høy strømpris: Det svir for elbil-eierne

Elektriske taxier har begynt å komme flere steder i verden. Denne tilhører Elektritakso i Estland som har mer enn 50 Nissan Leaf i stallen sin
Elektriske taxier har begynt å komme flere steder i verden. Denne tilhører Elektritakso i Estland som har mer enn 50 Nissan Leaf i stallen sin

Inviterer med bilprodusenter

Den trådløse ladeteknologien er utviklet av det amerikanske selskapet Momentum Dynamics, som er verdensledende på trådløs hurtiglading av elektriske kjøretøy.

– Vi tror dette prosjektet vil bidra til å gi verden modellen som behøves for å holde elektriske taxier i kontinuerlig operasjon. Det vil bygge på suksessen vi har hatt med trådløs hurtiglading av elektriske busser, som også behøver å lades automatisk gjennom hele dagen for å holdes i drift. Momentum er veldig glade for å jobbe med Oslo kommune og vår partner Fortum, sier administrerende direktør Andrew Daga i Momentum Dynamics.

– Vi er nå kommet til det punktet i prosjektet at vi inviterer bilprodusentene til å melde sin interesse for å delta, og vi ser frem til å møte mange potensielle partnere på årets Nordic EV Summit i Oslo 21. og 22. mars, sier Ole Gudbrann Hempel i Fortum Charge & Drive.

Lademuligheten på jobben forsvant – da ble det problemer

Se video: En liten taxi-revolusjon avslørt på test i Norge