Vanlig Mercedes? Nei, denne er håndlaget!

Denne kan du faktisk tjene penger på.

Mercedes 500E var definitivt noe av det råeste man fikk kjøp for penger tidlig på 90-tallet.
Mercedes 500E var definitivt noe av det råeste man fikk kjøp for penger tidlig på 90-tallet.

Er du ute etter en diskret, sprek, morsom og litt annerledes bilklassiker som i tillegg kan være en god investering? Da bør du sjekke ut Mercedes 500E.

Dette er en sjelden bil allerede i utgangspunktet. Den ble håndbygget på Porsche-fabrikken i Zuffenhausen, like nord for Stuttgart.

Byggetiden per bil var 18 dager, noe som naturligvis medførte et nokså begrenset antall biler. Totalt ble det bygget så få som 10.479 eksemplarer, over fire år.

En 500E blåste godt forbi millionen i nybilpris, og kun et fåtall ble solgt nye i Norge i modellårene 1991 til og med 1994.

Men nå har du muligheten til å sikre deg en av disse bilene!

Diskret råskinn! Mercedes 500E som selges i Bærum.Faksimile fra Broommarked.no
Diskret råskinn! Mercedes 500E som selges i Bærum.Faksimile fra Broommarked.no

326 hester – og automat​

For i Bærum rett utenfor Oslo står nemlig en 500E for salg nå. Ikke er prisen helt avskrekkende heller. 299.000 kroner er det AS Auto forretning ber om for sin 1991-modell, som er oppgradert til 1994 modell-optikk.

326 hester under panseret, 0-100 på 5,5 sekunder og kjøreegenskaper som står fint i stil gjør 500 E – eller E500 som den ble hetende på slutten – selvsagt til en herlig, sportslig cruiser, og Mercedes fikk mye skryt for bilen da den var ny. Bare prisen ble omtalt som spinnvill – men dette var heller ikke en bil som Mercedes hadde forventninger om å selge særlige volumer av.

For som du kanskje allerede har skjønt, betyr betegnelsen at man har puttet inn 5-liters V8-motoren fra den store S-klassen og SL-roadsteren i det kompakte E-klassekarosseriet. Resultatet ble en herlig og diskret bil med ytelser som kunne skremme vannet av de fleste.

Også annonsen på bilen som skal selges er diskret, forresten. Overskriften er bare Mercedes-Benz E-klasse. Her står det ingen ting om at dette er en 500E.

Se hele annonsen og alle bildene her:

Denne 1991 modellen er ombygget til 1994 og koster 299.000 kroner. Faksimile fra Broommarked.no
Denne 1991 modellen er ombygget til 1994 og koster 299.000 kroner. Faksimile fra Broommarked.no

Håndbygget hos Porsche

Det var forresten ingen enkel jobb å få plass til den digre V8-maskinen i motorrommet på E-Klasse.

Bilen ble som nevnt utviklet i samarbeid med selveste Porsche i Zuffenhausen, og den ble også bygget hos Porsche, innimellom de siste utgavene av deres egen V8-motoriserte GT-vogn Porsche 928.

Under skallet ble det hamret og justert friskt for at motorplassering og chassis skulle bli optimalt med tanke på kjøreegenskapene.

Dermed ble blant annet hele torpedoveggen forandret i forhold til en vanlig E-klasse, og chassiet ble satt opp med dels spesiallagede deler og diverse annet – blant annet hjuloppheng og bremser – tatt fra andre V8- og V12-motoriserte Mercedes-modeller. Blant annet fra den samtidige R129-generasjonen av SL-roadsteren.

V8-motoren var et sterkt signal til BMW om at de ikke lenger var alene om å tilby en ”verstingsedan” i familiebil-klassen med sin M5, som dog likevel ble oppfattet som hakket mer sportslig til tross for sekssylindret motor. 500E ble så langt vi er kjent med kun solgt med automatgir. Den har et interiør med skålede Sportline-stoler foran og to separate seter bak.

Les også: Vår test av Mercedes SLS AMG

Innvendig byr den på sorte sportsseter i skinn, masse utstyr og automatgir. Faksimile fra Broommarked.no
Innvendig byr den på sorte sportsseter i skinn, masse utstyr og automatgir. Faksimile fra Broommarked.no

Gjenkjennes på skjermene

Litt av mystikken rundt 500 E består som nevnt i at den ser anonym ut. For alle som ikke er spesielt interessert i Mercedes E-klasse av W124-generasjonen, vel å merke. For som du ser når du kikker en gang ekstra på bildene, så ser den på en uforklarlig måte litt fetere ut enn de pleier.

Bredere hjulhus enn på en standardversjon er det som først og fremst avslører en 124-Mercedes med 500-motor. Også frontspoiler og støtfangere er forandret. Røslige hjuldimensjoner - etter datiden - er den også utstyrt med.

Dette er definitivt en sjelden, morsom og sprek klassiker som fortsatt kan brukes som hverdags-bil i sommerhalvåret. Vi tror også at en fin og velholdt bil kan være en hyggelig investering. Det blir ikke akkurat flere av disse...

Vi gjør oppmerksom på at Broom og Broommarked har samme eier.

Les også: Børstraktoren Fra Mercedes er tilbake – tøffere og mer brutal enn noen gang

Video: Mercedes overrasker med nytt cabriolet-monster