Denne kan erstatte en stor norsk suksess

Her snakker vi endringer!

Mitsubishi Engelberg Tourer gir oss en forsmak på hvordan neste generasjon Outlander blir. Og ja: Her kommer det til å skje ting!
Mitsubishi Engelberg Tourer gir oss en forsmak på hvordan neste generasjon Outlander blir. Og ja: Her kommer det til å skje ting!

Den ladbare utgaven av Mitsubishi Outlander har vært en gedigen suksess i Norge. Da den kom, var den verdens første ladbare hybrid-SUV.

Godt hjulpet av at disse bilene kommer svært gunstig gjennom det norske avgiftssystemet, ble Outlander en salgssuksess fra første stund. Og det har den fortsatt å være, år etter år.

Så langt i 2019 er Outlander faktisk Norges fjerde mest solgte bil. Det er en svært sterk prestasjon fra en bil som på ingen måte har nyhetens interesse lenger.

Det at den har klart å opprettholde salget så godt, skyldes nok i første rekke at bilen knapt har konkurrenter. De andre ladbare SUV-ene er enten større og mye dyrere – eller mindre og ikke så attraktive for familiebruk.

Oppkalt etter skisted

Nå begynner Outlander virkelig å trekke på årene, og det snart på tide med en oppfølger. Den gir Mitsubishi oss en god forsmak på akkurat nå. på bilutstillingen i Geneve.

Engelberg debuterer i Geneve nå.
Engelberg debuterer i Geneve nå.

Her viser de nemlig konseptbilen kalt Mitsubishi Engelberg Tourer. Den er oppkalt etter et velkjent skisted, sentralt i Sveits.

Vi snakker naturligvis om ladbar hybrid. Engelberg Tourer har to elektriske motorer som er videreutviklet fra den ladbare Outlanderen, en elmotor foran og en elmotor bak som bidrar til firehjulsdrift.

Med en bensinmotor i tillegg som kan lade batteriet og/eller kjøre bilen, kan du ta småkjøringen på strøm, og bruke bensinmotoren i tillegg på lengre turer.

Ny Passat fikk stor og viktig nyhet

Hekken er litt mer nedtonet enn fronten, men ser ganske voldsom ut den også. Legg merke til skiboksen på taket, det ser vi ikke ofte på konseptbiler.
Hekken er litt mer nedtonet enn fronten, men ser ganske voldsom ut den også. Legg merke til skiboksen på taket, det ser vi ikke ofte på konseptbiler.

Kommer med sju seter

Et batteri på 20 kWh er plassert under gulvet mellom for- og bakhjul. Bensinmotoren er på 2,4 liter og spesielt utviklet for PHEV systemet.

I seriehybrid-modus lader bensinmotoren batteriet. Den elektriske rekkevidden er på 70 km (WLTP-målemetoden), og med fulladet batteri og bensintank er total rekkevidde på over 700 km (også dette etter WLTP).

Mitsubishi har tydeligvis jobbet med å utnytte plassen best mulig. Bilen har tre seterader og sju seter. Den innvendige plassen skal være god, selv om det nok er grunn til å anta at de to bakerste setene egner seg best for barn.

Mitsubishi viser bilen med en svært godt integrert skiboks, som også har tåkelys innfelt.
Mitsubishi viser bilen med en svært godt integrert skiboks, som også har tåkelys innfelt.

Her får du nesten elbil "på kjøpet"

Tøffere design

Mitsubishi viser også sitt Connected Car System. Når føreren taster inn reisemål i navigasjonssystemet, vil nett-tilkoblingen bruke værmeldingen, temperatur, topografi, mengden trafikk og kjøreforhold til å finne optimal kjøremodus langs turen.

Designmessig har Mitsubishi dratt til ganske mye på konseptene sine de siste årene, det gjelder også denne bilen. Så langt har vi ikke fått sett mye av det samme på virkelighetens biler.

Her blir det derfor spennende å se hvor mye av Engelberg som blir med over i produksjonsklar bil.

Hvordan kunne dette bli Norges mest solgte firehjulstrekker?

Se video: En annen ladbar storselger gjør comeback