Vanlig gammel Golf? Nei, dette er noe heelt annet!

Folkevogna som kjører i ring rundt superbilene. Se video:

Dette må være fasiten på ulv i fåreklær. Bilen ser rimelig uskyldig ut, men under panseret skjuler det seg 1.233 hk! Foto: Boba Motoring/Youtube
Dette må være fasiten på ulv i fåreklær. Bilen ser rimelig uskyldig ut, men under panseret skjuler det seg 1.233 hk! Foto: Boba Motoring/Youtube

Med over 30 millioner solgte eksemplarer siden debuten i 1974 er Volkswagen Golf en av de mest solgte bilmodellene gjennom tidene.

Mange husker godt da den første GTI-modellen kom i 1975, da med en 1,6 liters bensinmotor på 110 hk. Det var en skikkelig kruttønne, som klarte 0-100 km/t på 9,2 sekunder i sin tid.

Men tross GTI og etter hvert R-utgaver av Golf, er dette likevel ikke bilen vi forbinder med spinnville fartsrekorder.

En av verdens raskeste

Kanskje nettopp det er grunnlaget for det tyske tuningselskapet Boba Motoring. De har nemlig bygget om en helt vanlig Golf MK2 – til det vi kan kalle ekstremsport.

Under panseret har de plassert en turbomatet 2-liter, som yter noe så ekstremt som 1.233 hestekrefter! Takket være et turbotrykk på maks 4,4 bar (!) er dreiemomentet minst like imponerende. Her snakker vi 1.094 Nm.

Bilen er også utstyrt med firehjulstrekk og en DSG dobbeltclutch-kasse. Resultatet er som du allerede har gjettet, helt hinsides. Dette er enkelt og greit en av de raskeste Golfene i verden.

Nesten 300 km/t i en Golf er ganske så imponerende. Foto: Boba Motoring/Youtube.
Nesten 300 km/t i en Golf er ganske så imponerende. Foto: Boba Motoring/Youtube.

Denne "vanlige" Golfen er egentlig et beist

Nesten 350 km/t

Det bekreftes av både akselerasjon og toppfart. Bilen Boba Motoring har bygget klarer 0-100 km/t på 2,1 sekunder. Enda heftigere er 0-200 som går unna på utrolige 5,6 sekunder.

Her skal det sies at testene er gjort på en dragstripe, med enormt godt feste. Likevel: Dette er ytelser som overgår de aller fleste superbiler der ute!

Toppfarten skal forresten være 340 km/t +.

Under kan du se den spektakulære Golfen i aksjon. Legg merke til speedometeret som virker får fart på seg først etter 120 km/t.

Ny regel: Nå kan du spare mye penger på drømmebilen

Fra 18.000 – 210.000 kroner

Akkurat hva prosjektet til Boba Motoring har kostet vil de ikke avsløre. Men vi kan anta at oppgraderingene koster noen hundre tusen kroner – minst.

Får du lyst til å sette i gang med noe lignende? I bruktmarkedet her hjemme ligger det om lag 10 biler av andre generasjon Golf til salgs. Her holder prisene seg overraskende godt, og det er flere eksemplarer som koster 60.000 kroner og oppover.

Den dyreste er en helt original GTI 1991-modell, som har rullet 78.000 kilometer.

Her forlanger selger 210.000 kroner for bilen.

I den andre enden av skalaen finner vi en 1992-modell, med den slappe dieselmotoren på 64 hk. Her er prisantydning 18.000 kroner.

Les mer om brukt Golf MK 2 her:

Slik går det når en småbil får over 1.100 hestekrefter​

Ikke den heftigste bilen i sin tid, men det kan man altså gjøre noe med!
Ikke den heftigste bilen i sin tid, men det kan man altså gjøre noe med!

Video: Toni brukte tre dager på å lage annonsen – på sin helt ordinære VW Golf. Her kan du se resultatet: