Lover priskrig mot luksusbilene

Ny premium-SUV skal blir en prisvinner.

Lexus er klar med en ny kompakt-SUV. UX blir minstemann i sortimentet, og også den billigste. Prisene starter på 385.000 kroner.
Lexus er klar med en ny kompakt-SUV. UX blir minstemann i sortimentet, og også den billigste. Prisene starter på 385.000 kroner.

Premiumbiler er blitt mer og mer populært – også i Norge. Og Lexus har de senere årene sørget for å ta en økende andel av dette markedet, selv om 2018 ikke ligger an til å bli et nytt rekordår.

2019 kan imidlertid bli det. Nå har de nemlig en helt ny modell på markedet, som de håper skal bidra til å ta nye markedsandeler. Crossoveren UX 250h har en hybrid drivlinje og firehjulsdrift.

Nå er også startprisen klar. Den vil nok overraske mange – og gjøre at mange flere kan unne seg en Lexus: 385.000 kroner er lav pris i dette segmentet.

Kjøpte Lexus til 4,3 millioner - usett

Erklærer priskrig

Knut-Erik Jahnsen er Lexus-sjef i Norge, og er tydelig på hvilke ambisjoner de har med bilen.

– Med dette erklærer vi priskrig på luksusbiler, sier han.

Lexus UX 250h kommer på markedet i mars 2019.

På grunn av den store interessen som er ventet, er det allerede åpnet for bestilling gjennom de ti Lexus-forhandlerne i Norge.

Lexus RX400h: Verdens beste brukt-SUV?

– Gøy å riste litt i markedet

Lexus har ambisjoner om at UX 250h, vil gjøre luksusbilsegmentet tilgjengelig forlangt flere nordmenn.

– Vi synes det er gøy å riste litt i markedet for luksusbiler med denne prislappen. Den er aggressiv, men hovedmålet vårt er at enda flere nordmenn skal få oppleve å eie en luksusbil og få øynene opp for Lexus, fortsetter Jahnsen.

Lexus, merket som ble dømt nord og ned:

Lexus er ikke redde for å dra på litt, når det kommer til design. Det setter mange av kundene pris på.
Lexus er ikke redde for å dra på litt, når det kommer til design. Det setter mange av kundene pris på.

178 hk

UX står for Urban Crossover, som plasserer den i segmentet under de veletablerte SUVene i RX- og NX-serien. Modellen har en nyutviklet 2-liters bensinmotor, som sammen med elektromotorene gir en samlet ytelse på 178 hester.

Bilen er den første fra Lexus basert på den såkalte “new GlobalArchitecture - Compact (GA-C) platform”, som gir lavt tyngdepunkt og skal sørge for gode kjøreegenskaper.

Vi har testet Lexus NX: Les hva vi synes her

Bearbeidet med Satoshi-teknikken

UX har et karakteristisk design som gjør at den skiller seg ut fra konkurrentene. Den har også et påkostet og detaljrikt interiør.

For eksempel kan man her få skinntrekk bearbeidet med Satoshi-teknikken, som er mest kjent for å bli brukt til å lage antrekkene til profesjonelle kampsportutøvere.

Den kan for øvrig trekke tilhenger på opptil 750 kg. Akkurat det er ikke så mye, men det holder likevel for mange.

Fortvilet bilselger: – Ingen vil kjøpe bilen min

Vi kikket nærmere på Lexus på bilutstillingen i Paris tidligere i år. Se video: