Deres viktigste bil på lenge – nå er prisen klar

Dette er offroad-versjonen av nye Focus.

Ny utgave av Ford Focus kommer til Norge rundt årsskiftet. Focus Active starter på under 300.000 kroner.
Ny utgave av Ford Focus kommer til Norge rundt årsskiftet. Focus Active starter på under 300.000 kroner.

Ford er inne i en krevende periode i det norske markedet. Så langt i år er salget ned med nesten 20 prosent og de er forbigått av merker som Tesla, Skoda og Mercedes på salgsstatistikkene.

Ford er ikke med på kjøpefesten rundt elbiler og ladbare hybrider, samtidig som tidligere bestselgere nå begynner å trekke på årene.

Derfor er den helt nye utgaven av Focus som kom tidligere i år en svært viktig bil for Ford her hjemme. Også denne mangler elektriske drivlinjer, men den kommer i alle fall nå i en utgave som mange konkurrenter har hatt stor suksess med i mange år.

Kjøreglad og sikker

Focus Active er en spesialversjon med økt bakkeklaring på tre centimeter og en god dose offroadstyling. Dessuten kommer den med det siste av førerassistanseteknologier fra Ford.

Fords ambisjon med Focus er at den skal være den mest kjøreglade, sikre og praktiske familiebilen i klassen. Før sommeren ble den lansert som en velutstyrt Titanium-variant, en luksuriøs Vignale-modell og en sportslig og senket ST-Line.

Her får du mye luksus til svært hyggelig pris

Slik ser nye Focus ut i stasjonsvognutgve, dette er Vignale-versjonen.
Slik ser nye Focus ut i stasjonsvognutgve, dette er Vignale-versjonen.

Mye større stasjonsvogn

Nå åpner Ford også for bestilling av Focus Active. For en pris fra 296.400 kroner får du nå en meget godt utstyrt Focus Active med den prisbelønte 1-liters motoren med 125 hestekrefter, manuelt gir og svært mye standardutstyr.

Dette inkluderer blant annet 17’’ alufelger, 8" touchskjerm med navigasjon, SYNC 3 med norsk stemmestyring og nødhjelpsassistanse, parkeringsensorer foran og bak, fem valgbare kjøremodus og cruisekontroll med hastighetsbegrenser

Også interiørmessig har Active-utgaven elementer som skal skille den fra de øvrige Focus-modellene.
Også interiørmessig har Active-utgaven elementer som skal skille den fra de øvrige Focus-modellene.

For det norske markedet blir nok stasjonsvognutgaven den mest attraktive. Her har også Focus vokst betydelig i størrelse. Med 608 liter er bagasjeromsplassen nå større enn storebror Mondeo, og blant de største i segmentet. Nye Focus Active stasjonsvogn koster fra 310.400 kroner.

Bilen kommer som nevnt med fem kjøremodus. Du kan velge mellom Normal, Eco, Sport, Glatt eller ujevnt underlag, så tilpasses bilens gassrespons, styring, ESC og traction-kontroll.

Volvo eller Audi: Hva velger du?

Tre centimeter økt bakkeklaring og en dose offroadstyling skiller Active fra de andre Focus-utgavene.
Tre centimeter økt bakkeklaring og en dose offroadstyling skiller Active fra de andre Focus-utgavene.

Toppscore i ny krasjtest

Sammen med introduksjonen av Focus Active lanseres det i november to nye motorkombinasjoner til Focus. Nå kommer 2.0-liters TDCi med 150 hk med mulighet for både automat og manuelt gir.

Også en 1.5-liters Ecoboost-bensinmotor med 182 hk vil komme med en 8-trinns automatgirkasse. Nye Focus Active kan også fås med automatgir i kombinasjon med 1.0-liters EcoBoost-bensinmotor med 125 hk eller en 1.5-liters TDCi EcoBlue dieselmotor.

Firehjulstrekk? Nei, i alle fall ikke i starten. Ifølge den norske importøren har de ikke noen informasjon om dette så langt.

Nye Focus fikk for øvrig som en av de aller første personbilene toppscore i det nye og nå langt strengere Euro NCAP kollisjonstestprogrammet. Den har også blitt rost av Euro NCAP for bilens omfattende og avanserte spekter av førerassistanseteknologier.

Den leverer en kjøreopplevelse du sent vil glemme

Focus er en svært viktig bil for Ford i Europa. Med den nye utgaven bredder de også utvalget sitt betydelig.
Focus er en svært viktig bil for Ford i Europa. Med den nye utgaven bredder de også utvalget sitt betydelig.

Wifi hotspot

Bilen har blant annet adaptiv cruisekontroll med køassistent, trafikkskiltgjenkjenning og filsentrering (level 2). Systemene hjelper sjåføren med å holde avstand, å holde plassen i feltet og kan automatisk justere bilens fart ved å lese skiltene for fartsgrense.

Focus Active kommer også med FordPass Connect modem som standard. I kombinasjon med appen FordPass får du blant annet tilgang til informasjon om bilen på telefonen din, du kan låse bilen opp og igjen uten å være i nærheten, få løpende oversikt over trafikk og hvor det er køer, og informasjon om parkeringsplasser og bensinstasjoner med priser.

I 2019 vil du med FordPass Connect også kunne koble inntil 10 enheter til ditt eget Wi-Fi hotspot i bilen.

De første eksemplarene av Focus Active kommer til Norge rundt årsskiftet.

LES MER: Her er 10 ting du bør vite om nye Ford Focus

Se video av nye Ford Focus under: