Super-sjelden bil – nå kan du få den billig

Gikk konkurs for syv år siden.

Den siste Saab 9-5 fikk et kort liv og er nok i dag for de som er litt spesielt interesserte, mener Broom-Benny.
Den siste Saab 9-5 fikk et kort liv og er nok i dag for de som er litt spesielt interesserte, mener Broom-Benny.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg har et spørsmål om Saab 9-5. Jeg har hatt en -02 modell 2.2 TDI og har i dag en -07 1,9 TDI.

Jeg liker disse bilene veldig godt, bare synd det gikk skeis for en del år tilbake. Jeg liker dem så godt at jeg nå går og lukter på en 2011-modell. En lekker sak som absolutt frister, synd den ikke kom i salg som stasjonsvogn.

Spørsmålet er enkelt og greit. Hvordan er deletilgangen på disse bilene, som bare var i produksjon i noen år? Tidligere modeller finnes det flust av deler til, og de blir nærmest kastet etter deg. Finnes det noen erfaringer å spore om hva som er svakheten på dette slagskipet fra Saab? Mvh. Øystein

Benny svarer:

Den siste Saab 9-5 rakk knapt å se dagslys før det hele var over. Jeg var så heldig å få en uke med denne bilen da den var ny. En Aero med AWD. Jeg hadde sansen for den.

Romslig, fin styrefølelse, fint chassis, god komfort, men også noen shortcuts, særlig i interiøret. Selv om setene er fantastisk gode.

Jeg har faktisk vært innom tanken på at jeg, som aldri har eid en Saab, kanskje burde kjøpt meg en. Det er liksom siste sjanse om du skal ha den som bruksbil.

Da bilene var nye, var de dessverre ikke feilfrie. Det var en god del barnesykdommer her og det gikk særlig på en del elektriske bugs. Kanskje ikke veldig alvorlig, men irriterende nok allikevel. Mye ble løst av ulike software-oppdateringer da. Akkurat det er litt verre nå – om det skulle bli noe tema.

Løst deksel på airbag, løse paneler, vrang tenningslås, litt skrammel innvendig etc. vitner om at det kanskje hadde gått litt vel fort på slutten. Det var vel rett og slett om å gjøre å få biler ut og penger inn. Uten at det hjalp. Løpet var i prinsipp kjørt allerede.

Les vår test av den aller siste Saaben her:

Den siste Saab 9-5 bød på god komfort og var fin på langturer.
Den siste Saab 9-5 bød på god komfort og var fin på langturer.

For litt spesielt interesserte

Ikke desto mindre gjør dette bilen både interessant, spennende og historisk viktig nå. Denne blir garantert en klassiker – om den ikke allerede er det. Og prisene har blitt hyggelige nå. Du kan få et fint eksemplar et stykke under 200.000 kroner. Det er mye bil for pengene!

Når det gjelder deletilgangen så vet jeg ikke så mye om denne. Men slitedeler er ikke noe stort problem de neste årene, det er jeg sikker på.

Andre mer spesifikke deler til nettopp denne modellen, som ikke går om hverandre med andre biler fra GM, tror jeg blir verre. Det ligger liksom litt i sakens natur. Bilmerket jo gikk konkurs for syv år siden og selv om noe blir nyprodusert, gjelder det garantert ikke alt. Her må man kunne områ seg med ulike klubber, Facebook-grupper og ikke være redd for å bruke ebay og være litt detektiv innimellom. For det med deler vil bli et problem etter hvert, tror jeg.

Skal man kjøpe en slik bil, må man få tak i et fint og komplett eksemplar og ta veldig godt vare på den.

Selv om det sikkert ikke er noe problem å kjøre den som bruksbil i noen år framover, vil jeg nok allikevel si at det kanskje er for litt spesielt interesserte. Slik jeg forstår at du, som allerede har hatt flere Saaber, er. Da vil jeg tro du er rett mann på denne bilen, Øystein.

Så let opp en fin og god bil blir mitt råd til deg! Vi trenger fortsatt Saab på norske veier, for det tynnes ganske fort i rekkene​.

Eksperten: – Nesten fysisk vondt å lese om dette bilkjøpet

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Nå får du denne luksusbilen for 100.000 kroner

Video: Saab lever videre som elbil: