Den har vært borte lenge – men nå er det comeback

Prøvekjørt: Leon er Seats bil i Golf-klassen.

Leon er en av bilene det satses på når Seat nå er tilbake i Norge. Men her hjemme er det nok SUV-ene som må dra salget, mer enn denne.
Leon er en av bilene det satses på når Seat nå er tilbake i Norge. Men her hjemme er det nok SUV-ene som må dra salget, mer enn denne.

– Wow! 40 minus, det er rimelig heftig!

Stedet er Østerdalen, nord for Tynset. Vi er tilbake helt på slutten av 80-tallet og jeg kjører Seat Ibiza, sammen en kamerat (Hei, Hans Peter!). Det er vinter og kveld. Turen har startet på Værnes og skal ende i Oslo. Bilen er en leiebil. Vi har ikke leid den, men får kjøre den gratis ”tilbake” til Oslo. En ordning blant leiebilselskapene som var super for en student den gangen.

Denne bilen var det litt ekstra stas å få. Seat var helt ferske i Norge og jeg var naturligvis spent på å finne ut hvordan noe så eksotisk som en spansk bil ville klare seg her. Slik sett kunne den vel ikke fått en mye tøffere test enn iskalde Østerdalen.

Rundt 30 år senere (de årene har gått fort!), sitter jeg bak rattet i en ny Seat igjen. Seats historie i Norge har vært ganske kronglete. I 2006 forsvant de helt ut, men i år gjør importøren et nytt forsøk. Nå er det direktesalg via nettet som gjelder. Ganske eksotisk det også.

Hva er nytt?

Leon var en av modellene som solgte best sist det ble satset på Seat i Norge. Den gangen var den et ganske linjelekkert alternativ til konsernbror VW Golf. Leon så sporty ut, samtidig som prisene var hyggelige. En Leon med 1,8-liters bensinturbo på 150 eller 180 hestekrefter, var slett ikke feil rundt årtusenskiftet.

Bensinmotor er det også i denne testbilen, nærmere bestemt en 1,4-liter på 150 hester. Utstyrsnivået heter FR. Det betyr i praksis at du har det meste du trenger, inkludert viktig sikkerhetsutstyr. Her merkes det godt at Seat er en del av VW-familien og nyter godt av teknologi og utvikling der.

Leon Sport: Dette er en undervurdert bil

Pen bil, men utseendet er ikke akkurat egnet til å skille eg mye ut.
Pen bil, men utseendet er ikke akkurat egnet til å skille eg mye ut.

Hva er styrker og svakheter?

Motoren kler Leon godt, den er kvikk og svært lettkjørt. 0-100 km/t går på 8 sekunder blank. Tilbake på 80-tallet var det GTI-fort. Nå er det omtrent der vi er vant til at det skal være.

Motoren innbyr til litt jaging på turtall. Men med full bil og litt bagasje, merkes det at volumet ikke er større enn 1,4 liter. En dieselmotor ville vært ganske annerledes der, men det er ikke lenger tema i denne klassen.

Bilene i den såkalte Golf-klassen har etter hvert vokst seg svært nær familiebilstørrelse. Leon er ikke noe unntak. Foran har to voksne svært god plass, Baksetet duger også fint. Men små unger blir sittende litt ”nede” i bilen, på grunn av høy vinduslinje.

Bagasjerommet svelger unna 380 liter. Det er helt godkjent til denne klassen å være. Stor bakluke er smart de ganske du skal ha med større gjenstander. Da kan du også felles ned baksetene og komme opp i 1.210 liter bagasjerom.

Dette er en liten plassmester

380 liters bagasjerom er bra, her er det også veldig lett å utnytte plassen.
380 liters bagasjerom er bra, her er det også veldig lett å utnytte plassen.

Hva koster den?

Leon-prisene starter på 334.000 kroner, testbilen koster 361.000,-, I forhold til motor og utstyrsnivå er ikke det så ille, men bilen kunne nok trengt litt mer drahjelp fra lavere pris. Du får både VW Golf og splitter nye Ford Focus billigere enn dette.

Seat kjører enkel prispolitikk, med få utgaver og ingen lokkepris-versjon som svært få uansett kjøper. Men for de mest prisbevisste, framstår nok dette som ganske kostbart, bilklassen tatt i betraktning.

Hvem er konkurrentene?

Vi kommer naturligvis ikke unna VW Golf. Den er fortsatt målestokken i klassen og for mange kjøpere nok et langt mer opplagt valg enn Leon. Det er også mange andre bra biler å velge mellom her: Vi kan kjapt nevne Ford Focus som akkurat har kommet i ny utgave. Opel Astra har aldri vært bedre, selv om den går under radaren hos mange.

Andre? Peugeot 308, Hyundai i30, Kia Ceed, Mazda 3, Renault Megane, Volvo V40, denne lista er virkelig lang. Skal du prøve alle før kjøp, har du mye bilkjøring foran deg!

Interiøret mangler kanskje litt sydlandsk temperament, men det ser bra ut og er veldig funksjonelt.
Interiøret mangler kanskje litt sydlandsk temperament, men det ser bra ut og er veldig funksjonelt.

Vil naboen bli imponert?

Volkswagen har lenge markedsført Seat som det ”sydlandske" merket sitt. Men de har slitt med å få det til å fungere veldig bra i virkeligheten. For hva er egentlig en sydlandsk bil? Det er i alle fall ikke så enkelt som å bare vedta det i styrerommene i Tyskland.

Leon-designet er både pent og litt sporty, men spesielt sydlandsk sliter jeg med å se at det er. Plukker du av Seat-merkene kunne dette vært en bil fra svært mange produsenter.

En av mine bilinteresserte naboer stopper opp og ser lenge og nøye på Leon første dag jeg har den hjemme på gårdsplassen. Jeg mistenker det mest skyldes at han ikke har sett ny Seat på mange år, enn at Leon i seg selv ser veldig spennende ut.

Comeback i Norge, salgsrekord i Europa

Broom mener:

Seat-salget øker kraftig i Europa, det skyldes blant annet at merket endelig har fått SUV-er på programmet. Arona og Ateca er allerede på plass, snart kommer også storebror Tarraco.

Leon havner strengt tatt litt i skyggen av disse. For all del: Dette er en gjennomført og kompetent bil, som det meste annet fra VW-konsernet. Men den hadde trengt litt mer særpreg og noe litt mer unikt, for å kunne stå ut i en jevn og beinhard bilklasse.

Hadde den vært elektrisk eller ladbar, hadde nok det hjulpet betydelig på salget i Norge. Slik det er nå, er dette en bil som drukner litt i mengden. Og da hjelper det naturligvis ikke at merkevaren Seat er preget av å ha vært borte fra vårt marked i mange år.

Dette mener eierne:

Vi har to anmeldelser av Leon inne i Brooms bruktbilguide. Eier du én? Da håper vi du vil bidra her:

Leon blir nok ikke bilen som henter flest kunder til Seat i Norge. Den jobben må SUV-ene gjøre, i alle fall i starten.
Leon blir nok ikke bilen som henter flest kunder til Seat i Norge. Den jobben må SUV-ene gjøre, i alle fall i starten.

Visste du at:

– Seat slo seg opp gjennom å lisensprodusere Fiater. I 1986 ble de kjøpt av Volkswagen-konsernet.

– Mens Seat var borte fra Norge, var det noen som forsøkte seg på direkteimport. Derfor finnes det noen brukte Seater i markedet, også fra mellom 2006 og 2018.

– Seat har ingen tradisjonelle forhandlere i Norge. Her satses det på nettsalg, i kombinasjon med noen showrooms. Her er det norske markedet svært tidlig ute, noe av målsetningen er å hente erfaringer fra denne satsingen og bruke dette i andre land.

PS: Stemningen i Ibizaen tilbake på 80-tallet falt litt da rutene etter hvert begynte å ise igjen, og det var liten hjelp i et varmeapparat som tydeligvis var dimensjonert for andre klimatiske forhold enn våre.

Over Kvikne skjønte vi at det sannsynligvis ville være veldig dumt å få en stopp. Men med litt skraping på innsiden kom vi oss gjennom det verste – og nedover mot Alvdal krøp temperaturen seg opp mot 25 minus, da klarte også varmeapparatet brasene bedre.

LES MER: Dette skal bli et eget bilmerke

SEAT LEON

Modell: 1,4 TSI 150 aut Motor: 1,4-liter bensin Effekt: 150 hk / 250 Nm 0-100 km/t: 8 sek Toppfart: 215 km/t Forbruk: 0,49 liter/mil Lengde/bredde/høyde: 428 - 1,81 - 1,45 meter Vekt: 1.092 kg Bagasjerom: 380/1.210 liter Pris: 361.000 kroner

Se video: SUV-en Ateca er viktig for Seat i Norge