Her er det stille før batteri-stormen

Prøvekjørt: Volvo XC40 har fått en forsiktig start.

XC40 er SUV nummer tre fra Volvo. Den går inn under XC60 og XC90 i modellprogrammet deres.
XC40 er SUV nummer tre fra Volvo. Den går inn under XC60 og XC90 i modellprogrammet deres.

SUV har vært viktig for Volvo helt siden første XC90 debuterte tilbake i 2002. Den fikk snart selskap av XC60 og i fjor kom Volvos første kompakte SUV, XC40.

Den er første bil ut på en helt ny plattform, som skal danne utgangspunkt for mange nye modeller.

Volvo venter selv at XC40 skal bli deres mest solgte SUV, men her hjemme har salget så langt vært relativt begrenset . Forklaringen på det er enkel: Det er kjent at XC40 skal komme både som ladbar hybrid og elbil. Mange potensielle kjøpere venter tydeligvis på det.

Hva er nytt?

Tidligere har vi kjørt XC40 med fornuftig dieselmotor. Noe sånt er det imidlertid ikke under panseret på denne bilen. Her finner vi i stedet en 2-liters bensinmotor på 247 hestekrefter. I påkostet Inscription-utgave og med stylingpakken R-Design snakker vi på ingen måte noen billig-utgave.

Dyr i starten – men nå kan du få den billigere

T5, R-Design og AWD – det betyr at prislappen på denne bilen ikke blir snau.
T5, R-Design og AWD – det betyr at prislappen på denne bilen ikke blir snau.

Hva er styrker og svakheter?

Med så stor motor i en ganske kompakt bil, blir det naturligvis solid kraftoverskudd. 0-100 km/t går på 6,5 sekunder. Da er det ikke mange SUV-er som klarer å henge med. Likevel skjer alt veldig udramatisk. Støydempingen mot motoren er svært god og komforten høy. Men med så mye krefter, synes vi det hadde gjort seg med litt strammere kjøreegenskaper. Tyngre styring hadde absolutt ikke skadet.

I forkant av lansering var det nesten som om Volvo snakket denne bilen litt ned størrelsesmessig. Den er kompakt, men ikke liten. Innenfor en total lengde på 4,42 meter har Volvo klart å skape god plass. Bagasjerommet svelger unna 460 liter. Fire voksne sitter godt og har det bra, bare bredden gjør at det ikke er trivelig å sitte tre voksne bak (vi har forsøkt!).

Kvalitetsfølelsen i interiøret er god, men du merker naturligvis at dette skal være en rimeligere bil enn de større modellen fra Volvo.

Vi tok med Volvos toppmodell på fjelltur

Praktisk og funksjonelt interiør med god kvalitetsfølelse. Interiørfargen er spesiell og nok ikke etter alles smak...
Praktisk og funksjonelt interiør med god kvalitetsfølelse. Interiørfargen er spesiell og nok ikke etter alles smak...

Hva koster den?

Prislappen setter en effektiv stopp for at denne utgaven kan bli noen bestselger. Bilen starter på 675.900 kroner. Med litt ekstrautstyr på toppen, ender vi på 719.600 kroner. Til den prisen er det mye annet fint å velge mellom, også av større SUV-er.

Hvem er konkurrentene?

Dette er en bilklasse som rommer mange biler, derfor er det også mye annet å velge mellom. Vi tenker biler som BMW X1, Audi Q3 og Range Rover Evoque er de mest opplagte konkurrentene. Mini Countryman fungerer som en liten outsider i klassen, det samme gjør også Jaguar E-Pace.

Mer folkelige alternativer finner du i Nissan Qashqai, Mazda CX-3 og Mitsubishi Eclipse Cross.

XC40 er høy og ganske butt i formen, dermed skiller den seg også fra mange konkurrenter som går for mer sporty linjer.
XC40 er høy og ganske butt i formen, dermed skiller den seg også fra mange konkurrenter som går for mer sporty linjer.

Vil naboen bli imponert?

Kanskje ikke veldig imponert, men det er i alle fall gode sjanser for at han eller hun vil legge merke til bilen. Designet gjør at XC40 skiller seg ganske klart fra de fleste konkurrentene.

Utformingen av C-stolpen er ganske dristig, dette er nok typisk en detalj som er litt elsk eller hat. Testbilen kler R-Design-pakken. Hvit bil gjør at alle de svarte detaljene kommer veldig tydelig fram.

Naboen vil neppe tro hva du har betalt for denne

C-stolpen (bakerst) er et ganske dristig designgrep. Her er det tydelig at Volvo vil at bilen skal skille seg ut fra mengden.
C-stolpen (bakerst) er et ganske dristig designgrep. Her er det tydelig at Volvo vil at bilen skal skille seg ut fra mengden.

Broom mener:

Det er mye bra med Volvo XC40. Den innvendige plassen imponerer, både i kupéen og i bagasjerommet. Her kan fire voksne reise på langtur og ha det både rommelig og komfortabelt. Interiøret er enklere enn på det større Volvoene, men holder bra kvalitetsnivå. Likevel: Til over 700.000 kroner blir det litt spartansk.

Kjøreegenskapene er gode og trygge. I likhet med Volvos øvrige modeller er komfort vektet høyere enn mest mulig sporty kjøreegenskaper. Men akkurat denne motoriseringen kunne helt klart tålt litt strammere kjøreegenskaper.

Begrenset salg så langt skyldes etter vår mening at kundene heller venter på det som er på vei her. En ladbar hybrid-utgave er ikke langt unna, ryktene sier at den får "bare" forhjulstrekk.

Neste år kommer så etter alt å dømme en helelektrisk XC40. Det blir en svært spennende bil for vårt marked. Hvis Volvo leverer denne med 4x4, god rekkevidde og konkurransedyktig pris, er det sannsynligvis bare å forberede seg på køer ute hos forhandlerne. Det vil nemlig bli en bortimot perfekt Norges-bil!

Dette mener eierne:

Beskjedent salg så langt reflekteres også i Brooms bilguide, der eierne legger inn sin mening om bilen sin. Så langt har vi ingen vurderinger av XC40. Eier du en? Da håper vi du kan fortelle om den her:

Visste du at:

– XC40 er en av få nybiler uten høyttalere i dørene, Dermed blir dørlommene mye større og mer praktiske.

– Egen farge på taket er standard når du velger XC40 i R-Design. Du kan velge mellom to farger: Sort eller hvitt.

– XC40 produseres ved Volvos fabrikk i Belgia.

En liten detalj i eksteriøret: Det er pyntet opp med et bittelite svensk flagg. Etter at Volvo ble kjøpt av kinesieske Geely har de blitt ekstra flinke til å dyrke røttene sine.
En liten detalj i eksteriøret: Det er pyntet opp med et bittelite svensk flagg. Etter at Volvo ble kjøpt av kinesieske Geely har de blitt ekstra flinke til å dyrke røttene sine.

...men en annen elbil er først ute fra Volvo-konsernet

VOLVO XC40

Modell: T5 AWD Inscription R-Design Motor: 2-liter bensin Effekt: 247 hk / 350 Nm 0-100 km/t: 6,5 sek Toppfart: 230 km/t Forbruk: 0,71 liter/mil Lengde/bredde/høyde: 4,42 - 1,86 - 1,65 meter Vekt: 1.609 kg Bagasjerom: 460/1.336 liter Pris: 719.600 kroner

Se video av XC40 i Norge under: