Bilen blir borte – og kommer ikke tilbake

Kjøreglad og romslig familiebil forsvinner fra markedet.

Denne bilen skal være et alternativ for de som ikke nødvendigvis vil ha SUV – men likevel vil ha litt ekstra bakkeklaring og høyreist kjøreposisjon. Nå viser det seg at markedet ikke lenger etterspør GT-utgaven av 3-serie. Sommeren 2020 stopper derfor produksjonen, og modellen blir ikke erstattet.
Denne bilen skal være et alternativ for de som ikke nødvendigvis vil ha SUV – men likevel vil ha litt ekstra bakkeklaring og høyreist kjøreposisjon. Nå viser det seg at markedet ikke lenger etterspør GT-utgaven av 3-serie. Sommeren 2020 stopper derfor produksjonen, og modellen blir ikke erstattet.

Modellutvalget til BMW og de andre bilprodusentene har aldri vært større enn det er akkurat nå. Mens det før gjerne var snakk om en sedan og stasjonsvogn, får du nå en rekke karosserivarianter.

Den mest solgte modellen gjennom tidene for BMW er 3-serie. Den er tilgjengelig i sedan, stasjonsvogn og GT-utgave.

Akkurat nå vises splitter nye 3-serie fram i forbindelse med bilutstillingen i Paris – den syvende generasjonen i rekken.

Etter hvert kommer også stasjonsvogn – og 4-serie coupe, Gran coupe og cabriolet, som bygger på samme bil.

Men de som venter på en GT-utgave av den nye modellen, venter forgjeves.

Når stasjonsvogn blir for praktisk

Ofres

Det australske nettstedet Motoring har nemlig snakket med BMWs utviklingssjef og styremedlem, Klaus Fröhlich.

Han forteller at tidene har forandret seg. Kundene etterspør ikke lenger en litt høyreist og mer praktisk 3-serie – slik Gran Touring-utgaven er. De kundene er kjøper nå i stedet biler som X1 og X2.

Det stadig bredere SUV-utvalget spiser altså av GT-kundene.

En av fordelene med 3-serie GT, er at beinplassen i baksetet er bedre enn i en sedan eller stasjonsvogn. I tillegg er den litt høyere.
En av fordelene med 3-serie GT, er at beinplassen i baksetet er bedre enn i en sedan eller stasjonsvogn. I tillegg er den litt høyere.

Stoppes i 2020

I følge Motorings intervju med Fröhlich, ser det imidlertid ut til at produksjonen av 3-serie GT skal fortsette fram til sommeren 2020. Det betyr at alle som bare "må" ha en slik modell, fortsatt har litt tid på seg.

Men når produksjonen stopper opp, er det altså slutt – og vi får ingen GT-utgave av siste generasjon 3-serie.

For deg som ikke vil bli sett i en stasjonsvogn

Mange varianter

I Norge har vi i dag flere ulike varianter av 3-serie GT tilgjengelig – med alt fra 2-liters bensinmotor på 184 hk, til 3-liters rekkesekser på 340 hk. Sistnevnte gjør 0-100 km/t på 5 sekunder blank – og koster fra 770.000 kroner.

Bagasjerommet er på 520 liter, og dette øker til 1.600 liter hvis du legger ned ryggen på baksetene.

Det er også ekstra god beinplass i GT-utgaven av 3-serie, sammenlignet med sedan og stasjonsvogn.

Èn ting gjør denne BMW-verstingen helt unik

Den coupeaktige taklinjen gjør at GT-en ikke er like praktisk som en stasjonsvogn.
Den coupeaktige taklinjen gjør at GT-en ikke er like praktisk som en stasjonsvogn.

GT-navnet lever videre

3-serie GT så dagens lys så sent som i 2013. Så den rakk aldri å gjøre et veldig stort inntrykk på markedet. Men det finnes en del bruktbiler å velge mellom.

Den første gangen BMW brukte GT-navnet var tilbake i 2009. Da lanserte de 5-serie Gran Turismo. En stor og litt høyreist utgave av 5-serie.

Mange er imidlertid skjønt enige om at det ikke akkurat er den lekreste modellen i BMW-familien. Den ble da også skrinlagt – og gjenopplivet som 6-serie GT i fjor.

6-er-utgaven av GT-en er en mer linjelekker modell.

Les vår test av nye 6-serie GT her