Får eget kamera som overvåker sjåføren

Og det handler om sikkerhet.

Nye BMW X5 får ikke bare kameraer som overvåker området rundt bilen. Nei, nå skal den også holde et øye med sjåføren!
Nye BMW X5 får ikke bare kameraer som overvåker området rundt bilen. Nei, nå skal den også holde et øye med sjåføren!

De selvkjørende bilene kommer for fullt. Mye av teknologien er allerede på plass. Men bilprodusentene skynder seg litt langsomt, både på grunn lovverk og manglende infrastruktur enkelte steder.

Dessuten er uhell og ulykker med biler som dette i starten svært negativ PR. Og det vil man naturligvis helst unngå.

Derfor tar produsentene dette gjennom flere steg. Nå er vi på et nivå der biler uten problemer kjører seg selv, men det er lagt inn en sikkerhet ved at sjåføren etter en viss tid må ta over rattet. Når bilen registrerer at det skjer, kan den overta igjen.

Holder øye med sjåføren

Slik fungerer det også i nye BMW X5 som debuterer i høst. Men her har BMW også lagt inn en ekstra sikkerhetsdetalj.

Bilen har nemlig ikke bare kameraer som overvåker området rundt den. Nei, X5 har også et lite kamera montert inne i instrumentpanelet, som holder øye med sjåføren. Konkret ved å sjekke at han eller hun har øynene åpne og ser framover.

Hvis kameraet registrerer at sjåføren ikke er våken (eller fokusert), vil systemet bryte inn med en gang.

Stjeles bilen på tomgang, kan det bli rådyrt

Helt ny BMW X5 ruller snart inn, proppfull av utstyr og teknologier.
Helt ny BMW X5 ruller snart inn, proppfull av utstyr og teknologier.

Sitter i baksetet

BMW forsikrer at dette kameraet ikke lagrer opptak av noe av det som skjer inne i bilen for øvrig.

Nettopp dette at sjåførene ikke følger med, er en stor bekymring rundt den selvkjørende teknologien nå i starten. Det har allerede vært endel eksempler på sjåfører som har ønsket å teste grensene i overkant langt her. Blant annet gjelder det hos Tesla, som har vært svært tidlig ute med sin autopilot.

Da det begynte å dukke opp Youtube-videoer av Tesla-sjåfører som satt tilbakelent i baksetet eller i passasjersetet, mens bilen kjørte seg selv, ble det slått alarm mange steder.

LES MER: I passasjersetet – med bilen på autopilot

En annen viktig nyhet

Derfor jobber bilprodusentene intenst med å finne løsninger som kan forhindre slike ting, samtidig som det ikke må bli altfor tungvint å bruke systemene.

Kritikken her fra flere hold har gått på at mange bilprodusenter har lagt inn så korte intervaller med selvkjøring, at det egentlig ikke føles som noe poeng å bruke systemene. Sjåføren må uansett inn og overta svært ofte.

Når nye X5 kommer i november, har den også en nyhet som blir svært viktig for det norske markedet. Som dagens generasjon kommer også den nye som ladbar hybrid. Og her snakker vi solid økning av den elektriske rekkevidden.

Den ladbare versjonen av X5 får nå vesentlig lengre rekkevidde på strøm enn dagens versjon har. Det gjør nok også bilen anvendelig for langt flere.
Den ladbare versjonen av X5 får nå vesentlig lengre rekkevidde på strøm enn dagens versjon har. Det gjør nok også bilen anvendelig for langt flere.

Vesentlig bedre

Bilen kan nemlig gå utelukkende på strøm i 80 kilometer, målt etter NEDC 2.0-standarden som for fullt ble innført 1. september i år, 75 kilometer etter den nye WLTP-standarden. Det er vesentlig bedre enn det vi har vært vant til i denne klassen til nå.

I praksis betyr dette at bilen får en elektrisk rekkevidde som duger til mer enn begrenset småkjøring, det er et ankepunkt mot mange av dagens ladbare hybrider. Her kan du gjøre unna alt av småkjøring uten å bruke bensin, i alle fall hvis du er flink til å lade ofte.

Ladbar hybrid: Sjekk hva Mercedes kommer med nå!

Video: Bilen tror vi har sovnet, se hva som skjer da