Det er en grunn til at denne småbilen er så dyr

Originalen får du derimot MYE billigere.

Hvis prisforlangende også blir salgsprisen, har verditapet på denne bilen vært svært hyggelig. Faksimile fra www.finn.no.
Hvis prisforlangende også blir salgsprisen, har verditapet på denne bilen vært svært hyggelig. Faksimile fra www.finn.no.

Aston Martin handler som regel om eksklusive superbiler og høy James Bond-faktor. Lekkert design – og ytelser som står i forhold til det.

Men ingen regel uten unntak. For Aston Martins del heter unntaket Cygnet og er en småbil med svært folkelige røtter.

Den kom på markedet første gang i 2011, og en liten håndfull eksemplarer ble også solgt nye i Norge. Det er ikke ofte de dukker opp i bruktmarkedet, men akkurat nå er ett eksemplar til salgs, hos merkeforhandleren Insignia i Oslo.

Litt ekstra pynt utvendig klarer ikke å skjule at dette egentlig er en Toyota.
Litt ekstra pynt utvendig klarer ikke å skjule at dette egentlig er en Toyota.

Egentlig en Toyota

Her kan du bli eier av en bil som absolutt ikke ser ut som en Aston Martin. Men prislappen er likevel eksklusiv: 359.000 kroner er prisforlangende for den syv år gamle småbilen.

Bare for å ta det med én gang: Cygnet er egentlig en Toyota iQ. Du lurer kanskje på hvorfor i all verden Aston Martin valgte å sette navnet sitt på en liten Toyota? Jo, det skyldtes EU-krav til utslipp – på denne måten fikk Aston Martin redusert det gjennomsnittlige Co2-utslippet på bilene sine kraftig.

Ikke råd til drømmebilen? Print ut en kopi!

Designet er svært særpreget. Tross svært kompakte mål har bilen plass til fire.
Designet er svært særpreget. Tross svært kompakte mål har bilen plass til fire.

Over 100 arbeidstimer

Ryktene rundt prosjektet gikk i starten på at du måtte eie minst en Aston Martin for å få kjøpe en Cygnet. Slik ble det ikke i praksis, men mange av kjøperne hadde nok også en Aston Martin i garasjen fra før.

Rent konkret ble bilene skipet over fra Japan til Aston Martin-fabrikken i Gaydon, England. Her gikk Aston Martin-arbeiderne løs på den. Bilen fikk ny grill, nye lykter og nye dørhåndtak – for å nevne noe.

Innvendig ble selve dashbordet beholdt, men materialer og farger er Aston Martins egne. Målet var å lage verdens mest eksklusive småbilinteriør, og det mente de fleste som fikk prøve bilen at de hadde klart. Over 100 arbeidstimer skal ha gått med til å gi bilen en god Aston Martin-faktor.

Noen har god råd: – Jeg tar 10 av denne!

Fargevalget på dette eksemplaret er kanskje ikke etter alles smak...
Fargevalget på dette eksemplaret er kanskje ikke etter alles smak...

Klikk her for å se annonsen og alle bildene av bilen

Mye penger å spare

Ny kostet bilen i underkant av 500.000 kroner her hjemme. Hvis prisforlangende også blir salgsprisen, betyr det at verditapet har vært mye lavere enn for de fleste andre biler. Så gjenstår det å se om noen er villig til å bla opp en slik sum for bilen.

PS: Det er MYE penger å spare hvis du heller går for originalen. I skrivende stund ligger det drøyt 20 eksemplarer av Toyota iQ ute i bruktmarkedet. Her starter prisene på under 30.000 kroner. For 50.000 kroner får du en bil med komplett servicehistorikk og lav kilometerstand. Men Aston Martin-logo i grillen får du naturligvis ikke...

Aston Martin DB7 koster ikke en formue brukt. Les mer om den her:

Se video under: De har samlet biler til over 650 millioner kroner