Det er en grunn til at denne småbilen er så dyr
Originalen får du derimot MYE billigere.
Aston Martin handler som regel om eksklusive superbiler og høy James Bond-faktor. Lekkert design – og ytelser som står i forhold til det.
Men ingen regel uten unntak. For Aston Martins del heter unntaket Cygnet og er en småbil med svært folkelige røtter.
Den kom på markedet første gang i 2011, og en liten håndfull eksemplarer ble også solgt nye i Norge. Det er ikke ofte de dukker opp i bruktmarkedet, men akkurat nå er ett eksemplar til salgs, hos merkeforhandleren Insignia i Oslo.
Egentlig en Toyota
Her kan du bli eier av en bil som absolutt ikke ser ut som en Aston Martin. Men prislappen er likevel eksklusiv: 359.000 kroner er prisforlangende for den syv år gamle småbilen.
Bare for å ta det med én gang: Cygnet er egentlig en Toyota iQ. Du lurer kanskje på hvorfor i all verden Aston Martin valgte å sette navnet sitt på en liten Toyota? Jo, det skyldtes EU-krav til utslipp – på denne måten fikk Aston Martin redusert det gjennomsnittlige Co2-utslippet på bilene sine kraftig.
Ikke råd til drømmebilen? Print ut en kopi!
Over 100 arbeidstimer
Ryktene rundt prosjektet gikk i starten på at du måtte eie minst en Aston Martin for å få kjøpe en Cygnet. Slik ble det ikke i praksis, men mange av kjøperne hadde nok også en Aston Martin i garasjen fra før.
Rent konkret ble bilene skipet over fra Japan til Aston Martin-fabrikken i Gaydon, England. Her gikk Aston Martin-arbeiderne løs på den. Bilen fikk ny grill, nye lykter og nye dørhåndtak – for å nevne noe.
Innvendig ble selve dashbordet beholdt, men materialer og farger er Aston Martins egne. Målet var å lage verdens mest eksklusive småbilinteriør, og det mente de fleste som fikk prøve bilen at de hadde klart. Over 100 arbeidstimer skal ha gått med til å gi bilen en god Aston Martin-faktor.
Noen har god råd: – Jeg tar 10 av denne!
Klikk her for å se annonsen og alle bildene av bilen
Mye penger å spare
Ny kostet bilen i underkant av 500.000 kroner her hjemme. Hvis prisforlangende også blir salgsprisen, betyr det at verditapet har vært mye lavere enn for de fleste andre biler. Så gjenstår det å se om noen er villig til å bla opp en slik sum for bilen.
PS: Det er MYE penger å spare hvis du heller går for originalen. I skrivende stund ligger det drøyt 20 eksemplarer av Toyota iQ ute i bruktmarkedet. Her starter prisene på under 30.000 kroner. For 50.000 kroner får du en bil med komplett servicehistorikk og lav kilometerstand. Men Aston Martin-logo i grillen får du naturligvis ikke...
Aston Martin DB7 koster ikke en formue brukt. Les mer om den her:
Se video under: De har samlet biler til over 650 millioner kroner