Advarer mot useriøse bilselgere

Mange har ikke det formelle i orden.

– Vi ønsker å bidra til en opprydding i bruktbilmarkedet, sier Eirik M. Håstein i Finn.no. (Foto: Caroline Roka)
– Vi ønsker å bidra til en opprydding i bruktbilmarkedet, sier Eirik M. Håstein i Finn.no. (Foto: Caroline Roka)

I 2017 ble det gjort nærmere 470.000 bruktbilkjøp i Norge. Hele 425.000 – eller ca. 90 prosent av disse – ble gjort via Finn.no, som er den dominerende markedsplassen for brukte biler her i landet.

Dette utgjorde en samlet verdi på ca. 137 milliarder kroner, noe som gir en gjennomsnittspris oppunder 200.000 kroner pr. bil.

– Tyngden av denne omsetningen står profesjonelle bruktbilselgere for, og av dem finnes det for tiden ca. 2.400 registrerte firmaer på Finn.no, forteller Eirik M. Håstein, produktdirektør for motor og personlig økonomi i Finn.no, til Broom.

25 biler årlig

– Det finnes i tillegg private selgere som driver stort. Vi har registrert flere som selger over 200 biler årlig. Disse jobber vi nå kontinuerlig med å kontakte for å rydde opp. Driver man så stort, er dette næringsvirksomhet og må registreres som dét.

– Dette innebærer registrering som firma for å drive med bruktbilsalg, sier Håstein.

– Hvor går den øvre grensen før dere krever registrering?

– Foreløpig har vi valgt å sette denne ved 25 biler årlig. I tillegg stiller vi en del konkrete krav som må oppfylles. Dette er en jobb vi startet med for fullt i fjor, og som vi hele tiden intensiverer.

Topp 10: Slik blir bruktbilhandelen en katastrofe

Ikke alle bruktbilselgere driver like seriøst, det er det viktig å være obs på som kjøper.
Ikke alle bruktbilselgere driver like seriøst, det er det viktig å være obs på som kjøper.

Sjekker ikke Politi-tillatelse

– Vi ønsker å være ryddige i vår kommunikasjon, og nå vil vi bli hardere i klypa. Dersom man heretter omsetter mer enn 25 biler i året, blir man stengt ute fra Finn.no dersom man ikke kan fremvise registrering som forhandler med organisasjonsnummer fra Brønnøysundregistrene. Dette er den sanksjonsmuligheten vi har per i dag, og den bruker vi også dersom vi får flere klager på én og samme forhandler, understreker Eirik M. Håstein.

– Sjekker dere om forhandlere som annonserer på Finn.no har gyldig tillatelse fra politiet for å drive med bruktbilsalg?

– Hittil har vi ikke sjekket dette, men det er aktuelt å ta det med som et krav i tiden som kommer, sier han.

Fire av ti uten kontrakt!

– Vi ønsker å bidra til en opprydding i dette markedet. Den bør selvsagt være landsomfattende, siden også Finn.no dekker hele landet. Derfor er det viktig at vi har en god dialog med andre sentrale aktører som Politiet, Forbrukerrådet, NBF og NAF. Finn.no skal være et transparent og seriøst marked, der det skal være trygt å være, sier Håstein, som er forbauset over at så mange blåser i å skrive kontrakt ved bruktbilkjøp.

– Vi ser at den digitale kontrakten som ligger ute til gratis bruk på Finn.no bare blir benyttet av ca. ti prosent av private kjøp. NAF sier for sin del at så mange som fire av ti lar være å skrive kontrakt ved kjøp av brukt bil. Her er folk altfor naive og godtroende. Kontrakt bør alle skrive. Uten kontrakt er man i praksis rettsløs. Derfor bør man alltid vurdere nøye hvem man handler med. Det er bedre å sjekke for mye enn for lite, sier Eirik M. Håstein til slutt.

Har bilen gått mer enn 100.000? Da bør du passe på!

Se video: Denne bilreklamen har vakt oppsikt