En av Norges billigste biler blir ny
Denne skiller seg ut i klassen.
Bitte lille Toyota Aygo debuterte første gang i 2005.
Andre generasjon kom tilbake i 2014, og nå er det klart for en oppdatert utgave av bilen som bygges i et samarbeid mellom Toyota og PSA Peugeot Citroën, i Tsjekkia.
Aygo, Citroën C1 og Peugeot 108 ruller ut fra det samme samlebåndet ved denne fabrikken.
Med startpris rett under 150.000 kroner er Aygo en av de rimeligste nybilene du kan kjøpe i Norge. Så har da også dette blitt en populær bil i sin klasse.
X-form
Aygo skiller seg ut med et ganske utagerende design. Nykommeren har fått endringer både i fronten og hekken.
Den karakteristiske X-formen i fronten er fortsatt med, men er tonet litt ned. Nå er den lakkert i samme farge som resten av bilen. Lyktene er nye og har fått noe som skal minne om luftinntak under seg.
Også baklysene er nye, med en integrert lysdiode-stripe.
Toyota RAV4: Nå har den blitt kultbil
Litt kjappere
Aygo har fortsatt ett motoralternativ: En 1-liters bensinmotor. Toyota-ingeniørene har finpusset litt på den, blant annet er effekten økt fra 69 til 72 hestekrefter. Noen racerbil er den ikke, men tiden fra 0-100 km/t er redusert litt, fra 14,2 til 13,8 sekunder.
Samtidig er drivstoff-forbruket senket litt. Tidligere var det offisielle snittforbruket på 0,41 liter/mil, nå er det på 0,39 liter/mil. Det er imponerende tall for en bensinmotor.
Innvendig skal det ikke være store endringer. Aygo er registrert for fire, bagasjerommet tar unna 168 liter.
Toyota Aygo her en helt spesiell lillebror
Se video: Denne bilen er forlengst blitt en legende