Nå blir en av Norges mest solgte biler ny

Dette var verdens første ladbare SUV da den kom.

Mitsubishi Outlander har vært en stor suksess i Norge. Nå kommer en oppgradert versjon som 2019-modell.
Mitsubishi Outlander har vært en stor suksess i Norge. Nå kommer en oppgradert versjon som 2019-modell.

Ladbare hybrider har blitt stor suksess hos norske bilkjøpere. En av bilprodusentene som virkelig har surfet på den bølgen, er Mitsubishi.

De var tidlig ute med å tilby SUV-en Outlander PHEV, som den så fint heter, som ladbar. Kjøpe-klare nordmenn lot seg ikke be to ganger ... Denne bilen har vært en av Norges mest solgte biler i flere år.

Helt siden 2014 har Outlander vært eneste modell i sin klasse som har vært ladbar. Audi, BMW, Mercedes og Volvo har også SUV-er som kan kobles til en strømuttaket, men da til en helt annen pris.

Kombinasjonen avgiftsgunstig, ladbar, romslig SUV med firehjulsdrift har vist seg svært vellykket her hjemme. Det at akkurat denne modellen også tilbys, som den eneste Mitsubishi, med hele 7-års nybilgaranti (eksklusivt for Norge) gjør jo heller ikke saken dårligere.

Det gjør at det i dag ruller ca 13.500 slike biler på norske veier.

Outlander PHEV var verdens første ladbare SUV da den kom på markedet. Slik så bilen ut før den fikk en facelift for noen år siden.
Outlander PHEV var verdens første ladbare SUV da den kom på markedet. Slik så bilen ut før den fikk en facelift for noen år siden.

Vil den gå lengre på strøm?

Nå har Mitsubishi bestemt seg for å oppgradere suksess-SUV-en sin. De viktigste endringene er under "skallet", men også utvendig får bilen en liten facelift i form av litt bredere grill og rektangulære tåkelysinnfatninger, Bi-LED hovedlys, samt lettmetallfelger i nytt design er de kosmetiske endringene.

I tillegg blir det endringer innvendig i form av nye seter og bedre skinnmateriale, som skal gi høyere opplevd kvalitet.

Drivverket, som i dag blant annet består av en 2-liters bensinmotor, blir byttet ut med en større på 2,4 liter. Det betyr økte ytelse. Fremdriftsbatteriets kapasitet økes med 15% (til 13,8 kWh), ytelsen med 10 prosent. Ytelsen til generatoren som lader fremdriftsbatteriet øker med 10 prosent og bakre elmotors ytelse økes også med 10 prosent.

Om dette vil gi lengre rekkevidde i EV-modus (elektrisk kjøring) sier ikke fabrikken noe om ennå. Men rykter går ut på at systemet vil bli bli forbedret, slik at bilen får hyppigere el-hjelp og dermed lavere forbruk fra bensinmotoren, men at rekkevidden forblir den samme.

De samme ryktene sier at dagens elektriske toppfart, som er på 120 km/t, kanskje økes til 130 km/t. Men ikke noe av dette er altså bekreftet.

Topp 5: Dette er verdens mest solgte elbiler

Flere kjøre-valg

I dag har systemet for firehjulsdrift (S-AWC) to stillinger, NORMAL og 4WD LOCK. Sistnevnte gir mer fremkommelighet.

I 2019-modellen kommer det to stillinger til; SPORT MODE og SNOW MODE. I Sport Mode økes responsen og gir føreren en mer direkte kontroll og økt kjøreglede.

I Snow Mode optimaliseres veigrep på snø/glatt underlag for å oppnå tryggest mulig kjøring under krevende forhold.

Prisen på den oppgraderte Outlanderen er ennå ikke klar:

– Vi regner med å komme i gang med prisforhandlinger i løpet av våren og at vi kan publisere priser over sommeren. Per i dag har ikke utstyrsvariantene klare, men regner fortsatt med at det er de best utstyrte variantene som blir valgt også fremover, sier administrerende direktør Rune Gjerstad, hos den norske importøren.

Eier du en Mitsubishi? Fortell oss om det her:

Video: Det er stor usikkerhet i markedet nå