Mercedes og Toyota taperne i ny undersøkelse
Dette bør du vite før du kjøper ladbar hybrid.
De ladbare hybridene har tatt det norske markedet med storm de siste årene. Godt hjulpet av svært gunstige avgiftsordninger, har denne biltypen på kort tid tatt store markedsandeler.
Det smarte med de ladbare hybridene er at de på mange måter gir deg det beste av to verdener. Du kan kjøre elektrisk (billig og miljøvennlig) på korte avstander, og du slipper elbilenes behov for lading over lengre avstander.
Kan klage
Men hvor bra og hvor holdbare er egentlig batteripakkene i de ladbare hybridene?
– Du sparer penger og lufta når bilen går på elektrisitet, men batteriskifte er dyrt. En god batterigaranti er derfor verdt sin vekt i gull. Forbrukerrådet har laget en bilbatteriguide, slik at du vet hva du kjøper. Vårt råd er å sjekke om bilen tilbyr en kapasitetsgaranti, slik at du kan klage om batteriet slutter å yte. Vi håper at guiden vår vil føre til konkurranse om bedre vilkår for bilkjøperne, slik det har skjedd med nybilgarantien, sier Pia Cecilie Høst leder for Forbrukerdialog i Forbrukerrådet.
Særdeles skuffende
Forbrukerrådet har tatt et dypdykk på de to batterirelaterte garantiene som tilbys i det norske ladehybrid-markedet: Batterigaranti og kapasitetsgaranti. Batterigarantien sikrer deg mot utgifter hvis det skulle oppstå feil på batteriet, mens kapasitetsgarantien sikrer deg at batteriet har en viss kapasitet et gitt antall år frem i tid.
12 merker selger nå ladbare hybrider i det norske markedet. De sist ankomne er Mini og Toyota. Mini er på banen med Countryman Plug-In Hybrid, mens Toyota er på plass med den ladbare versjonen av bilen som startet hybrid-ballet: Prius.
Garantivilkårene er imidlertid særdeles skuffende for begge merkers vedkommende, sier Forbrukerrådet.
Ladbar hybrid: Du kan spae mye, men...
Svakt av premiummerker
Hverken Mini eller Toyota gir sine kunder noen som helst form for kapasitetsgaranti. I tillegg er batterigarantiene etter Forbrukerrådets mening skuffende puslete. De to merkene havner derfor langt nede i rangeringen.
Der nede har Mini og Toyota selskap av Mercedes-Benz og Porsche, som heller ikke gir sine kunder noen form for kapasitetsgaranti. Det samme gjelder Audi, men Audi tilbyr i det minste en solid batterigaranti.
I motsetning til de nevnte, tyske premiummerkene, har Volvo bestemt seg for å tilby kapasitetsgaranti. Denne har både lang varighet (8 år) og god kjørelengde (160 000 km). Dessverre tør Volvo kun å garantere 55 prosent kapasitet.
Nå får norske Volvo-kunder snike i køen
VW vant i fjor
Når alle tallene er oppsummert, viser de at Mercedes havner helt nederst, med bare 1,6 poeng. Toyota er nest sist med 2 poeng, mens Mini, BMW (noen modeller) og Porsche gjør det hårfint bedre: 2,1 poeng.
Herfra er det svært langt opp til merkene som gjør det best i undersøkelsen.
Volkswagen stakk av med gullmedaljen da Forbrukerrådet i fjor kåret Norges beste batteri- og kapasitetsgarantier i ladehybrid-klassen. Volkswagen garanterte at batteriene i plugin-hybridene Golf GTE og Passat GTE skulle ha minst 70 prosent kapasitet etter 8 år/160.000 km (det som inntreffer først).
I tillegg var Volkswagen ett av svært få merker som ikke knyttet et servicekrav til sine garantier, noe merket ble belønnet for i Forbrukerrådets poengsystem. Resultatet ble 41,7 poeng og gullmedalje.
Storselger: Les testen av Passat GTE her
Helt til topps
Siden sist har imidlertid et nytt merke inntatt scenen; Hyundai. Hyundai har nå introdusert sin første ladehybrid – Ioniq plug-in – og har bestemt seg for å slå skikkelig på stortromma, akkurat som i elbil-klassen.
Hyundai tilbyr sine kunder 70 prosent kapasitet i 8 år/200.000 km og setter dermed ny rekord i ladehybrid-klassen. Hyundai knytter heller ikke noe servicekrav til den bunnsolide kapasitetsgarantien. Dermed innkasserer Hyundai hele 44,3 poeng og rykker helt til topps i kåringen.
Også BMW (enkelte modeller) og Mitsubishi har valgt å forbedre sine garantivilkår og tilbyr nå – i likhet med Volkswagen – 70 prosent kapasitetsgaranti i 8 år/160.000 km uten servicekrav.
Havner langt nede
Det resulterer i at BMW, Mitsubishi og Volkswagen deler årets sølvmedalje. Legg imidlertid merke til at det kun er BMW i3 og i8 som er omfattet av disse rause vilkårene.
De andre BMW-hybridene, deriblant 225xe, 330e og 530e, leveres helt uten kapasitetsgaranti og havner altså langt nede på listen med disse.
Mitsubishi har kun én ladehybrid på paletten; den populære SUV-en Mitsubishi Outlander PHEV. Denne er omfattet av Mitsubishis solide kapasitetsgaranti.
Stor suksess: Outlander PHEV er en av Norges mest solgte biler
Klikk her for å lese mer om undersøkelsen hos Forbrukerrådet
Dette er rekkefølgen:
1. Hyundai (Ionic plug-ing) – 44,3 poeng
2. BMW (i3 og i8) – 41,7 poeng
2. Mitsubishi (Outlander PHEV) – 41,7 poeng
2. VW (Golf GTE og Passat GTE) – 41,7 poeng
5. Volvo (V60 TE, S90/S90/XC60/XC90 T8) – 26,2 poeng
6. Audi (A3 og Q7 e-tron) – 8,5 poeng
7. Kia (Niro og Optima PHEV) – 4,7 poeng
8. Porsche (Panamera E-Hybrid) – 2,1 poeng
8. BMW (225xe, 330e, 530e, X5 40e, 740e) – 2,1 poeng
8. Mini (Countryman plug in Hybrid) – 2,1 poeng
11. Toyota (Prius Plug in) – 2 poeng
12. Mercedes (C350e, E350e, GLC350e, GLE500e, S500e – 1,6 poeng
Stor suksess i Norge: Se video av ladbar Mercedes GLC under