Koster mer enn du kanskje tror

Karoq er Skodas nye kompakt-SUV. Les testen:

Gode forseter, testbilen har elektrisk justering og minne.
Gode forseter, testbilen har elektrisk justering og minne.
Et alternativ hvis du synes testbil-fargen blir for kjedelig. Du får Karoq også i knall rødt.
Et alternativ hvis du synes testbil-fargen blir for kjedelig. Du får Karoq også i knall rødt.
Karoq er SUV nummer to ut fra Skoda, den er en god del mindre enn storebror Kodiaq.
Karoq er SUV nummer to ut fra Skoda, den er en god del mindre enn storebror Kodiaq.
Digitalfaktoren er høy, også på dette området nyter Skoda godt av å være en del av VW-konsernet.
Digitalfaktoren er høy, også på dette området nyter Skoda godt av å være en del av VW-konsernet.
Ikke den spenstigste SUV-hekken i 2018. Dette designet er først og fremst ganske nøkternt.
Ikke den spenstigste SUV-hekken i 2018. Dette designet er først og fremst ganske nøkternt.
Imponerende bagasjerom til denne bilklassen å være. Skoda har også puttet inn mange smarte løsninger her, for sikring av bagasjen.
Imponerende bagasjerom til denne bilklassen å være. Skoda har også puttet inn mange smarte løsninger her, for sikring av bagasjen.
Karoq er hakket mindre enn de tradisjonelle familie-SUVene, men større enn mange av crossover-konkurrentene.
Karoq er hakket mindre enn de tradisjonelle familie-SUVene, men større enn mange av crossover-konkurrentene.

SUV-ene har tatt stadig større markedsandeler de siste årene, dette er da også bilklassen som øker mest på verdensbasis.

Skoda har kommet sent til kjøpefesten, men nå er det full fart. Først ut i fjor var sjuseteren Kodiaq. Den ble kjapt etterfulgt av den noe mindre Karoq, like før jul.

Karoq er 4,38 meter lang og dermed en ganske interessant bil ettersom den plasserer seg litt mellom to bilklasser. Mindre enn det vi vanligvis kaller familie-SUVer, større enn de tradisjonelle crossoverne.

Akkkurat som Kodiaq, er Karoq basert på Volkwagens svært fleksible MQB-plattform. Det handler om å utnytte stordriftsfordeler og få ned utviklingskostnadene på hver modell. Der er VW langt framme.

Testbilen er toppmodellen Style, med 4x4, automat og mye utstyr. Startprisen er på 451.000 kroner. Da er ikke Skoda lenger noe billig alternativ til konkurrentene.

Hvordan er den å kjøre?

MQB-plattformen har sin del av æren for at dette er en komfortabel bil. Det betyr i praksis lang akselavstand og et understell som kjennes påkostet. Karoq takler de fleste underlag på en overbevisende måte. Her merker vi ikke mye til billig-preget som tidligere var til stede på en del Skoda-modeller.

Styringen er litt for lett til å gi den helt store følelsen med hva som befinner seg under forhjulene, men akkurat det gjelder også de aller fleste konkurrentene i denne klassen.

Vi plusser på for god støydemping og et førermiljø det er lett å finne seg til rette i. Skoda har rett og slett gjort en gjennomført jobb her.

Kodiaq er mye familiebil for pengene, les mer om den her:

Karoq er hakket mindre enn de tradisjonelle familie-SUVene, men større enn mange av crossover-konkurrentene.
Karoq er hakket mindre enn de tradisjonelle familie-SUVene, men større enn mange av crossover-konkurrentene.

Hvordan er plassen?

Det store spørsmålet for mange potensielle kjøpere i denne klassen er om plassen duger til å bruke den som familiebil. Akkurat der finnes det naturligvis ikke noe fasitsvar. Mange vil gjerne ha med seg veldig mye når de drar på tur, mens andre holder seg i skinnet og pakker økonomisk.

I kupéen er det ikke noen problemer med plassen. Fire voksne har det bra. Tre i baksetet blir verre, her er det bredden som setter begrensninger. Det problemet må du som regel til flerbruksbil-klassen for å løse.

Hva med bagasjerommet? Jo, her imponerer Karoq. 521 liter er mer enn de fleste konkurrentene. Skoda har pakket bilen godt, og henter ut mye plass fra relativt kompakte mål.

Denne Skodaen er virkelig en plassmester

Går den bra?

Imponerende bagasjerom til denne bilklassen å være. Skoda har også puttet inn mange smarte løsninger her, for sikring av bagasjen.
Imponerende bagasjerom til denne bilklassen å være. Skoda har også puttet inn mange smarte løsninger her, for sikring av bagasjen.

2-liters TDI-diesel på 150 hestekrefter fungerer veldig bra i denne bilen. Motoren gir pent overskudd i de fleste situasjoner, samtidig som den er sterk i mellomaksellerasjonene. Det er neppe mange kjøpere som vil savne mer krefter her.

Motoren og DSG-automaten jobber utmerket sammen og planter kreftene ut til alle fire hjulene. 0-100 km/t går unna på 9,3 sekunder.

Det er vel knapt mulig å skrive om en dieselmotor i 2018 uten å nevne at dette ikke lenger er den mest kurante motoriseringen i manges øyne. Da handler det ikke om hvordan den gjør jobben, snarere om hvordan verditapet vil bli de kommende årene. Skoda har i dag ingen elektriske drivlinjer, men holder likevel koken imponerende bra salgsmessig.

Derfor kan det fortsatt være smart å kjøpe diesel

Finest utenpå eller inni?

Testbilen er utstyrt med en farge som må være pønsket ut av folk som synes det er greit at livet er litt grått og trist. Det ser nesten ut som bilen bare er grunnet, ikke lakkert. Du lyser ikke akkurat opp nabolaget om du velger Karoq i denne fargen.

Et alternativ hvis du synes testbil-fargen blir for kjedelig. Du får Karoq også i knall rødt.
Et alternativ hvis du synes testbil-fargen blir for kjedelig. Du får Karoq også i knall rødt.

Men uansett fargevalg: Karoq er en ganske anonym bil, med få designsprell.

Det handler om stramme og nøkterne linjer. Her har funksjonalitet trumfet det meste annet.

Det samme gjelder også langt på vei interiøret. Dashbordet har et minimalistisk preg, med noen gode doser hardplast. Likevel: Skoda har absolutt ikke noe å skamme seg over i forhold til de fleste konkurrentene.

Denne er liten, sjarmerende – og temmelig dyr

Digitalfaktoren er høy, også på dette området nyter Skoda godt av å være en del av VW-konsernet.
Digitalfaktoren er høy, også på dette området nyter Skoda godt av å være en del av VW-konsernet.

…og hva er konklusjonen?

Som på VW-produkter flest er det veldig vanskelig å finne noen tydelige svakheter her. Tvert imot: Karoq imponerer både på komfort, plass og kjørefølelse. Etter å ha testet den en uke, sitter vi igjen med følelsen av at dette er en bil som vil passe perfekt for veldig mange norske familier.

SKODA KAROQ 4x4 STYLE

Motor: 2-liter diesel

Effekt: 1500 hk / 340 Nm

0-100 km/t: 9,3 sekunder

Toppfart: 195 km/t.

Forbruk: 0,51 l/mil

L - H - B: 438, 184, 1160 cm

Vekt: 1.516 kilo

Pris fra: 451.000 kroner

Pris testbil: 533.600 kroner

Rimeligste Karoq starter på 309.000 kroner. Det er et godt stykke opp derfra, til vår testbil. Startprisen er altså på 451.000 kroner. Med mye ekstrautstyr på plass ender vi på solide 533.600 kroner. I denne pakken er det da blant annet metallic lakk, parksensor, ryggekamera, elektrisk foldbart hengerfeste, skinninteriør, lane assist, trafikkskilt-gjenkjenning, parkeringsvarmer, baksetevarme pluss transportpakke og vinterpakke.

Mye utstyr, men likevel: Mange potensielle kjøpere vil nok tenke at det blir for mye penger for en kompakt SUV fra Skoda. Til over en halv million begynner det å bli mye annet å velge mellom, også av større modeller. Da er det ikke sikkert at Karoq er noe opplagt valg.

Skoda er ikke lenger noe billigmerke. Det er denne bilen et godt bevis på. Så gjenstår det å se om bilkjøperne synes totalpakken forsvarer en såpass solid prislapp.

Dieselmotoren kler bilen veldig bra, men det er ikke sikkert den kler økonomien din like godt, den dagen du skal selge Karoq som bruktbil. Derfor kan det nok som sagt være smart å vurdere bensinmotor i stedet. Der kan du velge mellom 1-liter på 115 hk eller 1,5-liter på 150 hk.

LES MER: Brukt SUV? Dette er de beste

Ikke den spenstigste SUV-hekken i 2018. Dette designet er først og fremst ganske nøkternt.
Ikke den spenstigste SUV-hekken i 2018. Dette designet er først og fremst ganske nøkternt.

Se video av Karoq under: