Gjetter du hvilken av disse som er Norges mest solgte SUV?

Det norske bilmarkedet er ganske unikt...

Tesla Model X eller Toyota RAV4? Begge er SUV-er, men der stopper også de fleste likhetene.
Tesla Model X eller Toyota RAV4? Begge er SUV-er, men der stopper også de fleste likhetene.

Norge er på mange måter et annerledes-land når det gjelder bilsalg. Det fikk vi ikke minst bekreftet i fjor.

Gunstige avgiftsordninger for hybrid- og elbiler (de siste har hverken avgifter eller moms) påvirker salget i stor grad: Så mye at det faktisk bare er én eneste bil uten elektrisk drivlinje inne blant de ti mest solgte. Resten er hybrider, ladbare hybrider og elbiler.

Vi nordmenn har heller aldri kjøpt så mange dyre biler som i fjor. En sterk bidragsyter til det er amerikanske Tesla.

Nesten uvirkelig høyt tall

Etter en voldsom sluttspurt var det nære på at ikke deres Model X stakk av med tittelen Norges mest solgte SUV i fjor. Når alle tallene er oppsummert, viser de nemlig at det ble solgt og registrert hele 4.784 eksemplarer av Model X i 2017. Det er ikke langt bak klassikeren Toyota RAV4 som til slutt endte på 4.821 biler.

I praksis koster Model X omtrent det dobbelte av Toyota RAV4. Det sier sitt om denne prestasjonen:

– Ja, dette er et nesten uvirkelig høyt salgstall for en bil som fort koster en million kroner. Tesla har truffet det norske markedet så til de grader med denne bilen. De ble nok også litt hjulpet av at Regjeringen i fjor høst raslet med sablene og truet med å innføre avgift for de dyreste elbilene. Da tenkte nok endel kunder at det bare var å skynde på, sier Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen som følger bilmarkedet tett.

Her kan du lese mer om "Tesla-skatten"

Toyota RAV4 er en typisk 'folke-SUV', den selger svært bra i hybridutgave.
Toyota RAV4 er en typisk "folke-SUV", den selger svært bra i hybridutgave.

Vinneroppskriften

– Har vi noen eksempler på at en så dyr bil har solgt så bra tidligere?

– Det nærmeste vi kommer er Teslas egen Model S. Den endte på 3.712 eksemplarer i fjor. Av ikke-elbiler i denne prisklassen, er Volvo XC90 den som har gjort det skarpest. Den fikk en pangstart da den ble lansert og har solgt svært godt som ladbar hybrid. Men vi snakker likevel langt mer beskjedne volumer enn dette, sier Møller Johnsen.

Han peker på kombinasjonen av elbil og SUV som selve vinneroppskriften for Model X. Mer "Norgesbil" enn dette, er det vanskelig å finne akkurat nå.

Helt ny: Dette er Norges billigste SUV

Tesla Model X er enn så lenge uten konkurrenter i klassen for elektriske SUV-er. Men det endrer seg i 2018, da kommer både Jaguar og Audi med biler.
Tesla Model X er enn så lenge uten konkurrenter i klassen for elektriske SUV-er. Men det endrer seg i 2018, da kommer både Jaguar og Audi med biler.

Verdens første ladbare

– Vi nordmenn elsker SUV-er, og har gjort det i mange år. Da Tesla lanserte Model X som verdens første elektriske SUV, lå det an til meget bra salg i Norge. Men at det skulle bli så høyt, var det nok ikke mange som hadde våget å tippe. Model X byr dessuten på svært mye plass og den har noen designløsninger som virkelig vekker oppsikt, blant annet de såkalte falkevingedørene. Alt dette har bidratt til at norske kjøpere har både knust sparegriser og tømt bankkontoer for å realisere Tesla-drømmen, sier Møller Johnsen.

Ikke langt bak RAV4 og Model X på SUV-toppen, finner vi for øvrig en bil som også var en pionér da den kom: Mitsubishi Outlander var verdens første ladbare hybrid-SUV. Den har solgt svært godt i Norge i flere år, og holder koken ganske godt – selv om det ble en nedgang i salget i fjor.

Outlander endte til slutt på 4.274 eksemplarer, det er 24,8 prosent ned i forhold til salget i 2016.

LES MER: Slik skal de få fart på Outlander-salget igjen

Mitsubishi Outlander har vært en bestselger i flere år. I fjor ble den Norges tredje mest solgte SUV, til tross for nedgang i salget. Foto: Sverre Hjornevik
Mitsubishi Outlander har vært en bestselger i flere år. I fjor ble den Norges tredje mest solgte SUV, til tross for nedgang i salget. Foto: Sverre Hjornevik

Se video under: Her er Teslaen du ikke vil være passasjer i