Drevet av de siste måneders sexskandaler og trakasseringshistorier, har flere hundre kvinnelige maktpersoner i underholdningsbransjen samlet seg og laget en konkret plan for å slå tilbake på maktmisbruk og sextrakassering i USA.

Konkret plan

Kampanjen: «Time's up», eller «Tiden er ute», og budskapet er: Ikke mer taushet, venting, toleranse for diskriminering, trakassering eller misbruk.

Her er noen av initiativene, ifølge New York Times:

  • Et fond øremerket til juridisk hjelp til kvinner som ikke har råd til å følge opp saker rettslig.
  • Lovforslag som gjør bedrifter ansvarlig, og muligheter for å sanksjonere dem hvis de ikke griper tak i gjentakende trakasserende adferd, eller inngår taushetsavtaler for å gi ofre munnkurv.
  • Ha et mål om å få lik kjønnsfordeling ved filmstudioer og agentbyråer
  • Oppfordre kvinner som skal gå på den røde løperen under Golden Globe-utdelingen, om å uttale seg. Samt kle seg i svart som en markering på at man støtter saken.

– Blir mindre glam

Hvis kampanjen slår til vil årets Golden Globe-utdeling bli mindre glitter, glam og farger enn det man er vant til.

– I årevis har vi solgt disse prisutdelingen som kvinner med våre kjoler, farger og glamour. Denne gang kan ikke industrien regne med å sno oss rundt lillefingeren, sier skuespiller Eva Longoria, i et åpent brev.

Brevet er publisert i sin fullhet i amerikanske medier. Der står det at kvinners problemer med å gjøre karriere, bli hørt og anerkjent på mannsdominerte arbeidsplasser, må ta slutt.

Kjemper for alle kvinner

Selv om oppropet har utspring innen underholdningsindustrien - som allerede er rystet av mange #metoo-skandaler - har de fokus på kvinners situasjon i hele USA.

Undersøkelser viser at en av tre amerikanske kvinner mellom 18 og 34 har opplevd seksuell trakassering på jobb. 71 prosent av disse sier at de ikke har varslet noen om hendelsene. Spesielt utsatt er serviceyrkene, men overgrepsskandalene i underholdningsbransjen har fått mest oppmerksomhet.

– Det er vanskelig å snakke om rettferdighet om noe hvis vi ikke rydder opp i vår egen industri først, sier den anerkjente produsenten Shonda Rhimes. Hun står bak TV-suksesser som blant annet Greys Anatomy og «How to get away with murder»

Rhimes er sentral i «Time's up»-kampanjen. Andre store navn som har engasjert seg er; Ashley Judd, Eva Longoria, America Ferrera, Natalie Portman, Rashida Jones, Emma Stone, Kerry Washington og Reese Witherspoon.

Også er rekke kjente kvinnelige advokater, manusforfattere, produsenter og regissører er med. De presiserer at dette er et langsiktig arbeid, og ikke bare en trend i tiden.