– Vi starter en nasjonal tiltaksperiode i 2018. Da har politiet forpliktet seg til å styrke innsatsen på å få ned farten og det betyr at vi skal ha flere fartskontroller, opplyser UP-sjef Runar Karlsen til TV 2.

– Dere har 160 patruljer i dag. Betyr det flere UP-patruljer på veiene?

– Nei, det blir det ikke. Det blir flere lasere i våre biler og flere driftstimer med fartskontroll enn det har vært tidligere. I tillegg skal vi jobbe for å ha en bedre målstyring av ATK-boksene (automatisk trafikkontroll) slik at de har en driftstid som tjener trafikksikkerheten i større grad enn den gjør i dag, sier Karlsen.

UP har tatt over ansvaret for politiets ATK-sentral på Hustad i Romsdal og skal nå koble fotoboksene tettere opp mot patruljebilene.

– Vi jobber med å videreutvikle effekten og samarbeidet mellom fartsboksene og den mobile politikontrollvirksomheten, slik at vi får en synergieffekt av å få mest mulig ut av politiets samlede fartsinnsats, sier Karlsen til TV 2.

Se reportasjen i vinduet øverst.

Laveste tall i moderne tid

TV 2 fortalte før jul om rekordlave dødstall i trafikken hittil i 2017. Det er registrert per 30. desember registrert 106 dødsfall på veiene og det er det laveste tallet i moderne tid. I toppåret 1970 mistet 560 personer livet på veiene i Norge.

– I fremtiden tror vi at det å jobbe med holdninger og adferd blant trafikanter, blir noe av det viktigste vi gjør, i tillegg til at bilene blir tryggere og tryggere. Dette sammen med det viktige arbeidet politiet og UP gjør på norske veier, vil bidra til å få ned disse tallene ytterligere, sier direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk.

Skal gi 50 færre drepte

Og gjennom flere fartskontroller skal farta og antall trafikkdrepte ned.

– Fart og få ned farten gir den beste effekten, der det er det er mest å hente i forhold til å få ned drepte og hardt skadde. Målsettingen er å få en større andel av trafikantene til å kjøre innenfor fartsgrensene. Når andelen av trafikk som kjører innenfor fartsgrensen øker fra 55 til 70 prosent, vil det etter beregninger føre til at vi får færre trafikkulykker med færre drepte og hardt skadde. Transportøkonomisk Institutt har beregnet gevinsten til ca 50 drepte per år, understreker UP-sjefen.