Den har vært med oss i 25 år, mange av disse årene har Ford Mondeo også vært en av Norges aller mest solgte biler.

Lenge var den sammen med Volkswagen Passat det naturlige valget for småbarnsfamilier som trengte stor stasjonsvogn til en fornuftig pris.

Mondeo har også markert seg som en av de mest kjøreglade bilene i klassen. Med særlig den siste generasjonen har den også tatt et skritt i mer eksklusiv retning, med komfortabel kjørefølelse, god støydemping og mye tilgjengelig utstyr.

Salget faller kraftig

Salgsmessig har det imidlertid gått trått de siste årene. Til tross for at siste generasjon blant annet er tilgjengelig med 4x4, har ikke Mondeo klart å markere seg i klassen. Så langt i år er den nummer 38 på registreringsstatistikken, det er historisk dårlig for Mondeo. Og svakt salg gjelder ikke bare i Norge. Mondeo-salget faller kraftig i hele Europa, det samme er situasjonen for søstermodellen Fusion i USA.

Da er det kanskje ikke så rart at Ford mener tiden er inne for å ta noen grep. Den siste uken har det gått en rekke spekulasjoner innen bilbransjen på hva som egentlig skjer med Mondeo. Dagens modell produseres i Sevilla, i Spania. Men det synes klart at Mondeo legges ned her, rundt 2020.

Det samme skal gjelde produksjonen av Fusion, i USA.

Mondeo finnes i hybrid-utgave, men ladbar er den ikke.
Mondeo finnes i hybrid-utgave, men ladbar er den ikke.

Her testet vi Fusion, lenge før tiden

Skeptiske til Kina-biler

Flere amerikanske medier melder nå at neste generasjon Mondeo kun skal produseres i Kina, og så eksporteres herfra til både Europa og USA. Offisielt har Ford benektet dette, de hevder at de skal komme med nyheter rundt neste Mondeo "ved en senere anledning".

Hjemme i USA er dette en svært betent sak. President Donald Trump gjorde utflagging av amerikansk industri til en av sine fanesaker under valgkampen. Derfor risikerer Ford mye negativ PR med et slikt grep. Men samtidig er selskapet nødt til å omstille produksjonen sin etter hvor potensialet for inntekter er størst.

Mens noen forbrukere kanskje vil rynke på nesen over biler produsert i USA, viser mange erfaringer så langt at det er ganske ubegrunnet. De vestlige bilprodusentene kan kjøre akkurat de samme kvalitetskravene her som de gjør i hjemme.

Mondeo har vært med oss i 25 år, i lange perioder har den vært en av Norges mest solgte biler.
Mondeo har vært med oss i 25 år, i lange perioder har den vært en av Norges mest solgte biler.

Du kan faktisk kjøpe en Volvo som er laget i Kina

Ladbart stjeler salget

Markedet for biler som Fusion og Mondeo har falt i flere år. I USA har japanske og koreanske merker et svært solid grep på klassen. Og både i USA og i Europa velger svært mange SUV, i stedet for tradisjonelle familiebiler som dette.

Her i Norge sliter også Ford med at de er sent ute med elektrifiserte biler. Dagens Mondeo selges riktignok i en hybridutgave, men den er ikke ladbar, og bærer også preg av at det er tatt snarveier underveis i utviklingen, blant annet stjeler batteripakken mye av plassen i bagasjerommet.

Mens erkerival VW Passat selger svært godt i ladbar GTE-utgaven, blir Mondeoene med bensin- og dieselmotor stående i utstillingslokalene. Nyhetens interesse for dagens modell er også forlengst over, dermed er det nok neppe grunn til å vente at den vil kunne klare å markere seg noe sterkere på salgsstatistikken de kommende årene.

LES MER: I år fylte Mondeo 25 år, vi har sett nærmere på alle generasjonene

Heftig fra Ford: Pickupen som ypper seg mot sportsbilene