Snart kan denne få en heftig nyhet

Skal kunne måle seg med Porsche...

VWs nye flaggskip, Arteon, har allerede ganske så heftig motorisering å by på. For eksempel får du den med 240 hk dieselmotor, eller 280 hk bensinmotor. Snart ligger det imidletid an til at den får mye grommere saker under panseret ...
VWs nye flaggskip, Arteon, har allerede ganske så heftig motorisering å by på. For eksempel får du den med 240 hk dieselmotor, eller 280 hk bensinmotor. Snart ligger det imidletid an til at den får mye grommere saker under panseret ...

VW har virkelig fått blod på tann, når det gjelder å spytte ut verstingbiler.

GTI-sortimentet har jo vært på plass lenge, men de senere årene har man også introdusert R-modellene.

Golf R har for eksempel 310 hk, og gjør 0-100 km/t på under 5 sekunder.

Det var sågar snakk om en Golf R 400, men den ble skrinlagt i kjølvannet av Dieselgate.

Nå kan det imidlertid være en ny "super-R"-modell på vei. Men det blir ikke en Golf ...

Denne bilen har garantert ikke naboen maken til

Seks sylindre

VW har nemlig en ny 3-liters VR6-motor på vei, som skal yte over 400 hk. Og modellen som skal få denne kraftpakken mellom forskjermene kan fort bli merkets nye flaggskip: Arteon.

Den lekre firedørscoupeen som ble introdusert på markedet i år, har fram til nå hatt en toppeffekt på 280 hk. Ikke akkurat småtteri, det heller. Den gjør for eksempel 0-100 km/t på 5,6 sekunder.

Startprisen på dagens toppmodell i Norge er 631.000 kroner.

Hvordan finner jeg riktig pris på bilen min

Kombiløsningen på Arteon gjør den litt mer praktisk enn en vanlig sedan.
Kombiløsningen på Arteon gjør den litt mer praktisk enn en vanlig sedan.

På plass alllerede

Men nå er det altså mye som tyder på at den skal få betydelig hvassere motorisering. Det er det britiske nettstedet Car Throttle som har fått nyss i dette. De har snakket med VWs talsperson, Martin Hube, om saken.

Hube bekreftet ikke bare at den nye motoren er på vei, men også at den allerede er på plass i en Arteon-prototype.

Han er ikke i tvil om at dette skal bli gromme saker.

– Vi har kombinert motoren med siste generasjon av Haldex firehjulsdrift, så her blir det mulig å provosere fram overstyring også, sier han.

Her er en direktørbil med brutalt verditap

Porsche-killer

Ifølge Car Throttle er Hube så entusiastisk at han mener bilen kan sette selv en Porsche Panamera på plass.

Her må det nok være snakk om innstegsmodellene, i tilfelle. For Turbo- og hybrid-modellene av Panamera er det nok verre å hanskes med ...

Uansett, en slik verstingmodell har ikke fått grønt lys fra toppsjefene i Wolfsburg enda.

Det vil i tilfelle bli snakk om en sjelden, og kostbar, modell.

På innsiden er det lite særpreg. Her er det aller meste hentet fra mer folkelige Passat.
På innsiden er det lite særpreg. Her er det aller meste hentet fra mer folkelige Passat.

Norges lengste statussedan

Gjort det før

Hvis det høres helt utenkelig ut at et folkelig merke som VW skulle finne på noe så vilt, så må du ikke glemme at de har gjort det før.

Den tidligere toppmodellen, Phaeton, fikk både åtte-, ti- og tolvsylindrede motorer! Sistnevente hadde et sylindervolum på solide seks liter, og var god for 420 hk.

I Norge måtte du i 2005 ut med minst 1,7 millioner kroner, om du skulle få navnet ditt i vognkortet på W12-utgaven.

Prestisjeprosjektet gikk imidlertid dårlig, og produksjonen stoppet opp.

Så spørs det om VW tar sjansen på å prøve igjen ...

VW Phaeton: Direktørbil med verditap på 1 million